לעתיד לבוא יזכו אומות העולם להיות קשורים ומדובקים בבורא יתברך?!
פורסם: ג' יולי 30, 2024 11:55 am
אחרי מו"מ עם חברי שליט"א בסתירה הזאת
אני מציע את הדברים לחוו"ד של חו"ר הפורום
רבי צדוק הכהן מלובלין בספרו רסיסי לילה אות נ"א
מהלך ראשון:
מהלך שני:
אני מציע את הדברים לחוו"ד של חו"ר הפורום
לכאורה יש בזה סתירה בדברי הרמח"ל במאמר החכמה, מיניה וביה,
בתחילה כתב הרמח"ל זצ"ל:
"והנה יש לנו לשבח לפניו שנתן לנו חלק גדול ויקר במציאות, שהרי אנחנו המעותדים להידבק בו, ואנו הזוכים לעבוד לפניו ולהיות עובדים לפניו לנצח נצחים, וזהו שלא עשנו כגויי הארצות וכו', והיינו שבחינתינו בחינה נבדלת מכולם לגמרי, ואנו מציאות אחד בפני עצמו, מעותד לעבודתו ולדבקות בו יתברך, וזהו שלא שם חלקנו כהם".
ובהמשך כתב הרמח"ל זצ"ל:
"והנה בתחילה יהיה תיקון הראשון, שכל הנבראים יתקדשו בקדושתו יתברך במה שישתעבדו למלכותו, אחר כך יתעלו עוד עילוי אחר להיות יותר ממה שהיא אפילו מדרגת ישראל עתה, וזה על ידי קבלת עול מלכותו יתברך עליהם, ויהיה הוא ית"ש מולך עליהם, וזהו ויקבלו כולם וכו', אחר כך שכבר ימצאו קשורים ומתדבקים בו יתברך, הנה יעלו מעילוי לעילוי עד אין תכלית".
וצ"ע [מג"א שליט"א שמעתי שהרמח"ל חוזר על יסוד זה שמעלת ישראל חלוקה מאוה"ע לגמרי, בעוד כמה וכמה מקומות, וכמדומה בספר דרך ה' ועוד].
רבי צדוק הכהן מלובלין בספרו רסיסי לילה אות נ"א
"אבל תורה שבעל פה הוא מסטורין שלו מה שבמחשבתו יתברך דזה אי אפשר להתגלות בכתב כלל רק על ידי חכמי ישראל בדור דור שחושבים מצד דביקות מחשבתם בו יתברך. וזה אי אפשר לאומות העולם כלל כי תורה שבכתב דהוא אתערותא דלעילא אפשר לאומות העולם לחשוב אם יעוררום יעשו גם הם. אבל בבני ישראל האתערותא דלעילא מוליד אתערותא דלתתא וחשק בהם כנוקבא לגבי דכורא דאחר משכני נרוצה. ואנו מוסיפים עוד מצות וגדרים דרבנן הרבה יותר משל תורה מצד גודל החשק שלנו. וכל מה שמוסיפים הוא גם כן תורה שלימה. כי הוא מרצון השם יתברך וממסטורין שלו להיות ההוספה נעשה רק על ידי תוקף החשק דאתערותא דלתתא שנתעוררו חכמי ישראל המתקנים לתקן זה. ובחשק זה נדבקו בו יתברך ונעשה כביכול כולא חד. ועל כן אמרו ז"ל (גיטין ס:) על פסוק על פי וגו' כרתי ברית דעל תורה שבעל פה הוא עיקר הברית. ועל כן בבתרייתא שהוא תקיעות דרבנן דנתגלה לו דהאתערותא דלעילא פעל אתערותא דלתתא וכן כמים הפנים לפנים. אמר השתא ודאי כו' וכן הוא האמת דכל ראש השנה בעת תקיעת שופר נתעורר למעלה מקצת משופר גדול דלעתיד וממילא הוא מתערבב לגמרי. ועל כן תוקעין אז כשעומדין בתפלה שהוא רומז לכנסת ישראל דכל כחם הוא בפה דתפלה דמכירים שהם חסירים רק השם יתברך עוזרם על הכל ועל כן הוא בעמידה כדרך המבקש מרבו. וזה כל הבדל בין ישראל דמונין ללבנה דלית לה מגרמה כלום על כן נמשכים בקל אחר השם יתברך. ואומות העולם מונין לחמה דרוצים להיות אכיל דיליה ולא להצטרף להשם יתברך כלל. ועל כן ראש השנה דמלכי עכו"ם הוא מתשרי כי ענין מלכותם הוא כדי להאבידם כמו שאמרו ז"ל (חולין פט.) נתתי גדולה לנבוכדנצר כו' ושארי דנתגאו על ידי זה. כי המלך הוא המושל בכל על ידי זה מתגאה לחשוב הכל שלו. והם המלכים שמלכו בארץ אדום לפני מלך מלך וגו' דידוע סודם מהאר"י במלכין קדמאין שהוא הכל הביטולים שמצד המחשבה שהיה במדת הרחמים וכל מלוכת העכו"ם נמשך מזה. כי המחשבה היה כמו שיהיו ישראל לעתיד דנקיבה תסובב גבר ועתידין ליקרא בשמו של הקב"ה (ב"ב עה:) דיהיה באמת הכל שלהם. אך זהו כשיהיה תכלית ההתגלות דראו כל בשר כי פי ה' וגו' שיהיה אור הלבנה כאור החמה. ובעולם הזה אי אפשר זה וראה שאין העולם מתקיים ושיתף בעשיה מדת הרחמים בניסן שהוא ראש לחדשי הלבנה. וממנו מונין למלכי ישראל שנמשלו ללבנה כמו שאמרו ז"ל (חולין שם) נתתי גדולה לדוד והשפיל עצמו וכן כולם. כי זה כל מלכותם להכיר דהכל מהשם יתברך ודמלכותו בכל משלה. ודוד הוא דרגא דתפלה כמו שכתוב בזוהר (ח"ג מט ריש ע"ב) על פסוק ואני תפלה. כי שורש כל אומה הוא המלך וכל ענין המלכות הוא נמשך ממלכותו יתברך כמו דמברכין שחלק מכבודו. ולאומות העולם הוא לבריותיו כיון דהם אין מכירים זה רק דבעל כרחם לב מלכים ביד ה' להיות כגרזן ביד החוצב ונקרא בריותיו לבד דעל כרחו נמשך אחריו. מה שאין כן במלכי ישראל נקרא ליראיו כי אצל המלך שהוא התקיף הגדול יש עוד אדרבה יראה יתירה מפני השם יתברך דכיון שכורע בתפלה שוב אינו זוקף (ברכות לד:) דמכיר חסרונו ביותר עד שאין יכול להרים ראש כלל נגד השם יתברך.
מהלך ראשון:
לעתיד כל הנבראים ידבקו במדרגת ישראל עתה, ועוד יותר מכך, בזכות ישראל שנבחרו בתחילה להיות לממלכת כהנים וגוי קדוש.
אבל ישראל עצמם בוודאי גם אז יהיו נבדלים לגמרי מהם, בערך הראוי לפי המדרגה אז של כלל הנבראים, כי הם עיקר הבריאה ועיקר המלכת ה' תלויה בהם.
הדבקות של ישראל בה' ב"ה היא דבקות בעצם כבנים לאב, אלא שכעת אין לכך גילוי, ואז יהיה לזה גילוי יותר, והגילוי ששייך בזה כעת זה עצם ההבדלה מאומות העולם, והגילוי שיהיה לזה אז, יהיה ממש מדרגת גילוי בעצם, ועל כך אמרו חז"ל (עי' ב"ב עה:) שיאמרו על כל יהודי קדוש קדוש קדוש, וכמו שטעו המלאכים באדה"ר (ב"ר ח, י).
מהלך שני:
איני רואה בזה כל כך קושיא למי שרגיל בענין הערכים, כי בערך ישראל עתה יהיו אז אומות העולם, אולם ברור שאז ישראל יהיו במעלה שונה בתכלית במהותה מהגויים, וכמה שהגויים יתעלו אין זה נוגע למהות ישראל כלל (שלא לדבר על כך שגם ישראל יתעלו ממעלתם הגבוהה מהגויים לאין תכלית).
ומה שאמר בתחילה שרק ישראל מעותדים לידבק בו ומשמע שהגויים לא ידבקו, באמת לא הקפיד לדקדק בזה וכוונתו בעיקר לדבקות להיות עובדים לפניו, וזה לא יהיה אצל הגויים, אלא רק ישתעבדו למלכותו וידבקו בו.