עמוד 1 מתוך 1

בדין דשיל"מ, שאם מתקלקל אינו בכלל דשיל"מ, האם יש חיוב לדאוג שלא יתקלקל?

פורסם: ה' יולי 25, 2024 1:38 am
על ידי תלמיד חברים
בדין דשיל"מ, שאם מתקלקל אינו בכלל דשיל"מ, האם יש חיוב לדאוג שלא יתקלקל?
כגון ביצה שנולדה בשבת והתערבה עם היתר, ואם יניח את התערובת במקרר לא תתקלקל עד אחר יו"ט, ואף שיש איסור מוקצה לטלטלה, מ"מ יכול לטלטלה בגופו, או יכול [בקלות] להניח לצידה בקבוק עם קרח. וכל כיו"ב.
שהרי דרך העולם להניח ביצה במקרר או לשומרה בקירור שלא תתקלקל.
האם זה שדרך העולם בכך, גורם שלא יחשב שהמאכל עתיד להתקלקל, ואם נמנע מלשמור על התערובות בקרירות נחשב שעושה טצדקי וכביכול בידים גורם לקלקול הביצה.
או דלמא שאין מוטל עליו בשבת לטרוח להניח בקבוק קרח.
אותה השאלה לגבי הנודר שלא לאכול ביצה פלונית, ונתערבה באחרות, וכעת עומדת בחוץ, ואם לא ישימה במקרר עתידה להתקלקל עד שילך אצל חכם, האם יכול להשאירה בחוץ, או שזה שמשאירה בחוץ נחשב שהוא זה שגורם במזיד שתתקלקל, וזה אסור [כי אם כן כל אדם יעשה טצדקי לגרום קלקול, ויתיר את הדשיל"מ, וזה פשוט דאין לגרום שהמאכל יתקלקל עד לאחר יו"ט ולגרום בכך להסרת הדשיל"מ, כמו שאסור לרסק בריה].
שוב אחדד את השאלה, האם זה שחורג ממנהג הבריות עם ביצה, ואינה משמרה בקרירות, נחשב כגורם בידיים?

Re: בדין דשיל"מ, שאם מתקלקל אינו בכלל דשיל"מ, האם יש חיוב לדאוג שלא יתקלקל?

פורסם: ה' יולי 25, 2024 1:50 am
על ידי אראל
לכאורה, בתרומה אומר הגמרא בב"מ (נג ע"א) שחלוק מנדרים ואינו דשיל"מ מפני שליכא מצוה לאתשולי
משמע, שמצד הדשיל"מ והביטול בלבד, אין חיוב לשאול, הרי שליכא חיוב לעשות פעולה שלא יבא לידי היתר, ויל"ע....

Re: בדין דשיל"מ, שאם מתקלקל אינו בכלל דשיל"מ, האם יש חיוב לדאוג שלא יתקלקל?

פורסם: ה' יולי 25, 2024 10:13 am
על ידי עזריאל ברגר
כלומר: אין צורך לעשות פעולה כלשהי, ועצם זה שקיימת האפשרות לעשות פעולה שתגרום להתירו - מספיקה כדי להחשיבו דשיל"מ.

Re: בדין דשיל"מ, שאם מתקלקל אינו בכלל דשיל"מ, האם יש חיוב לדאוג שלא יתקלקל?

פורסם: ה' יולי 25, 2024 4:23 pm
על ידי אראל
להיפוך, מתרומה חזינן דלא הוי דשיל"מ, אף שקיימת האפשרות לעשות פעולת שאלה שתגרום להתירו, [רק נדרים חשיב דשיל"מ מפני שיש 'מצוה' לשאול עליה]

ושאלת פוה"א אפשר לשאול באופן הפוך
אם הביצה שהיתה מונחת מקרר, נתערבה שם, בהיותה במקררר בין שאר ביצים, אם הוי דשיל"מ, דהביצה מצד עצמה היתה מתקלקלת ולא היתה לה היתר, אך בהיותה עתה בשעה שנתערבה במצב שבלתי אפשרי להתקלקל עד אחר יו"ט, אם הוי דשיל"מ או לא

Re: בדין דשיל"מ, שאם מתקלקל אינו בכלל דשיל"מ, האם יש חיוב לדאוג שלא יתקלקל?

פורסם: ה' יולי 25, 2024 9:09 pm
על ידי עזריאל ברגר
אראל כתב:להיפוך, מתרומה חזינן דלא הוי דשיל"מ, אף שקיימת האפשרות לעשות פעולת שאלה שתגרום להתירו, [רק נדרים חשיב דשיל"מ מפני שיש 'מצוה' לשאול עליה]

ושאלת פוה"א אפשר לשאול באופן הפוך
אם הביצה שהיתה מונחת מקרר, נתערבה שם, בהיותה במקררר בין שאר ביצים, אם הוי דשיל"מ, דהביצה מצד עצמה היתה מתקלקלת ולא היתה לה היתר, אך בהיותה עתה בשעה שנתערבה במצב שבלתי אפשרי להתקלקל עד אחר יו"ט, אם הוי דשיל"מ או לא

אף כאן יש מצוה - בל תשחית...

Re: בדין דשיל"מ, שאם מתקלקל אינו בכלל דשיל"מ, האם יש חיוב לדאוג שלא יתקלקל?

פורסם: ה' יולי 25, 2024 9:56 pm
על ידי אראל
עזריאל ברגר כתב:
אראל כתב:להיפוך, מתרומה חזינן דלא הוי דשיל"מ, אף שקיימת האפשרות לעשות פעולת שאלה שתגרום להתירו, [רק נדרים חשיב דשיל"מ מפני שיש 'מצוה' לשאול עליה]

ושאלת פוה"א אפשר לשאול באופן הפוך
אם הביצה שהיתה מונחת מקרר, נתערבה שם, בהיותה במקררר בין שאר ביצים, אם הוי דשיל"מ, דהביצה מצד עצמה היתה מתקלקלת ולא היתה לה היתר, אך בהיותה עתה בשעה שנתערבה במצב שבלתי אפשרי להתקלקל עד אחר יו"ט, אם הוי דשיל"מ או לא

אף כאן יש מצוה - בל תשחית...


אם כן, נעבור לחקירה אחרת...
האם שייך לאו ד'בל תשחית' בשב ואל תעשה?

Re: בדין דשיל"מ, שאם מתקלקל אינו בכלל דשיל"מ, האם יש חיוב לדאוג שלא יתקלקל?

פורסם: ו' יולי 26, 2024 3:07 am
על ידי תלמיד חברים
לחברי הפורום
העירני חבר אחד [ב'פרטי'] על שגיאה חזקה בניסוח השאלה, עמכם הסליחה, כעת תיקנתי זאת.