עמוד 1 מתוך 1

הנושא נכרית שאין קידושין תופסין בה חשיב קרוב?

פורסם: א' יולי 14, 2024 10:55 pm
על ידי דמשק
נסתפקתי בנושא נכרית שאין קידושין תופסין בה האם בכל זאת חשיב קרוב, או שאין כאן כלום.
נפק"מ לדוגמא, לפי הצד שצידד התומים (ריש סי' ט) שבעכו"ם אעפ"י שקרוב כשר להעיד מ"מ פסול לדון, בנשא נכרית האם קרוביו פסולין לדון אותה מדין קרובים?

Re: הנושא נכרית שאין קידושין תופסין בה חשיב קרוב?

פורסם: א' יולי 14, 2024 11:36 pm
על ידי עזריאל ברגר
כל פסולי עדות שבדרך נישואין - דרבנן.
ולא מסתבר לי שגזרו בכגון דא.

Re: הנושא נכרית שאין קידושין תופסין בה חשיב קרוב?

פורסם: ב' יולי 15, 2024 12:30 am
על ידי דמשק
עזריאל ברגר כתב:כל פסולי עדות שבדרך נישואין - דרבנן.

ככה??

פשטות הגמ' והרבה ראשונים שזה דאורייתא,
וגם בדעת הרמב"ם שכתב שהוא מדבריהם - נחלקו הראשונים והאחרונים בדעתו אם הכוונה לדרבנן או כשיטתו דכל מה שנלמד מי"ג מדות נקרא דברי סופרים.

Re: הנושא נכרית שאין קידושין תופסין בה חשיב קרוב?

פורסם: ב' יולי 15, 2024 8:57 am
על ידי בברכה המשולשת
דמשק כתב:ככה??
פשטות הגמ' והרבה ראשונים שזה דאורייתא,
וגם בדעת הרמב"ם שכתב שהוא מדבריהם - נחלקו הראשונים והאחרונים בדעתו אם הכוונה לדרבנן או כשיטתו דכל מה שנלמד מי"ג מדות נקרא דברי סופרים.


יש ראשונים ואחרונים שהבינו ברמב"ם שהנלמד מן המידות נקרא דברי סופרים כי הוא מדרבנן.
וכן דעת רבותיו של רש"י בסוגיית אפעינהו.
ולגבי פסולי עדות, יעויין עוד במש"כ בזה בס"ד כאן (בקובץ הכי אתמר א, יש באוצר).

Re: הנושא נכרית שאין קידושין תופסין בה חשיב קרוב?

פורסם: ב' יולי 15, 2024 11:45 pm
על ידי HaimL
עזריאל ברגר כתב:כל פסולי עדות שבדרך נישואין - דרבנן.
ולא מסתבר לי שגזרו בכגון דא.

יתר על כן, מסתבר שלא עשו בהם שום דין של צד קורבה, כדי שלא יאמרו שקידושין תופסים בנוכרי.