עמוד 1 מתוך 1
האם יש קדימה למצוה דאורייתא לשל דרבנן
פורסם: ב' יולי 08, 2024 12:03 pm
על ידי אריה הכהן
כגון שיש לאדם לברך עתה ברכת 'אשר יצר' וברכת המזון. האם יש לו להקדים ברכת המזון שהיא דאורייתא על אשר יצר שהיא דרבנן?
Re: האם יש קדימה למצוה דאורייתא לשל דרבנן
פורסם: ב' יולי 08, 2024 12:12 pm
על ידי כדכד
כל המקןדש מחברו קודם לחברו
Re: האם יש קדימה למצוה דאורייתא לשל דרבנן
פורסם: ב' יולי 08, 2024 4:26 pm
על ידי איש_ספר
שאג"א סי' כב
ובמהדורת המוערות (באוצר) תמצא מר"מ רבים.
Re: האם יש קדימה למצוה דאורייתא לשל דרבנן
פורסם: ב' יולי 08, 2024 6:19 pm
על ידי עזריאל ברגר
כדכד כתב:כל המקןדש מחברו קודם לחברו
השאלה היא אם לא נאמר (עכ"פ לפעמים) "חביבין עלי ד"ס יותר מדברי תורה"?
Re: האם יש קדימה למצוה דאורייתא לשל דרבנן
פורסם: ב' יולי 08, 2024 7:01 pm
על ידי כדכד
חביבים
אבל לא מקודשים יותר
Re: האם יש קדימה למצוה דאורייתא לשל דרבנן
פורסם: ג' יולי 09, 2024 3:09 pm
על ידי כדכד
אחרי זה ראיתי בפסקי תשובות שהביא לברך אשר יצר קודם
וגם מחשש שמא ישכח
אם אני זוכר נכון יש מי שכתב להקדים אשר יצר מטעם תדיר ואולי אם זו ברכהמ"ז מדאורייתא באנו לספק תדיר ומקודש
Re: האם יש קדימה למצוה דאורייתא לשל דרבנן
פורסם: ד' יולי 10, 2024 6:05 pm
על ידי כדכד
בדקתי שוב
המשנ"ב בסי' ז' ס"ק ב' מביא בשם רש"ל שאם אדם התחייב לברך ברכה אחרונה ושכח לברך והתחיב באשר יצר - שיברך אשר יצר קודם משום דתדיר.
המשנ"ב לא מדבר על ברכהמ"ז.
הפסקי תשובות מביא בשם כף החיים שיש להקדים גם לברכת המזון מטעם שמא ישכח.
צ"ע מדוע חשש לשכחה יותר באשר יצר מאשר בברכהמ"ז
ועכ"פ אי מטעם תדיר אתינן עלה - אולי זה שוב הספק של תדיר ומקודש
Re: האם יש קדימה למצוה דאורייתא לשל דרבנן
פורסם: ד' יולי 10, 2024 6:27 pm
על ידי במסתרים
כדכד כתב:מדוע חשש לשכחה יותר באשר יצר מאשר בברכהמ"ז
ברכת המזון ארוכה
Re: האם יש קדימה למצוה דאורייתא לשל דרבנן
פורסם: ד' יולי 10, 2024 6:33 pm
על ידי כדכד
ולכן לא ישכחו אותה?
Re: האם יש קדימה למצוה דאורייתא לשל דרבנן
פורסם: ד' יולי 10, 2024 6:39 pm
על ידי במסתרים
כדכד כתב:ולכן
יותר שכיח שישכח את אשר יצר אחריה משא"כ להיפך.
Re: האם יש קדימה למצוה דאורייתא לשל דרבנן
פורסם: ד' יולי 10, 2024 9:22 pm
על ידי מה שנכון נכון
הגהות רע"א או"ח ס"ז:
מברך אשר יצר. אכל דבר ונתחייב לברך ברכה אחרונה ועשה צרכיו מברך תחלה אשר יצר. ואח"כ הברכה אחרונה. מג"א סי' קס"ה סק"ג בשם רש"ל. ואם הטיל מים קודם ברהמ"ז צ"ע אם לא יקדים בהמ"ז שהוא דאורייתא. או דמ"מ תדיר עדיף. ואפשר דתליא באיבעי דהש"ס בזבחי' תדיר ומקודש הי מינייהו עדיף. די"ל דאורייתא לגבי דרבנן הוי כמו מקודש ופסק הרמב"ם דמקודש ותדיר יכול להקדים איזה שירצה. וע' צל"ח ברכות ד"ד ב' ד"ה ריב"ל וברפ"ח ד"ה שהיין גורם. ובת' נודע ביהודא סי' ל"ט. וצ"ע לדינא.
Re: האם יש קדימה למצוה דאורייתא לשל דרבנן
פורסם: ד' יולי 10, 2024 10:11 pm
על ידי במסתרים
אריה הכהן כתב:ברכת 'אשר יצר' וברכת המזון
עיין בספר
תדיר קודם
Re: האם יש קדימה למצוה דאורייתא לשל דרבנן
פורסם: ד' יולי 10, 2024 10:17 pm
על ידי עזריאל ברגר
מה שנכון נכון כתב:הגהות רע"א או"ח ס"ז:
מברך אשר יצר. אכל דבר ונתחייב לברך ברכה אחרונה ועשה צרכיו מברך תחלה אשר יצר. ואח"כ הברכה אחרונה. מג"א סי' קס"ה סק"ג בשם רש"ל. ואם הטיל מים קודם ברהמ"ז צ"ע אם לא יקדים בהמ"ז שהוא דאורייתא. או דמ"מ תדיר עדיף. ואפשר דתליא באיבעי דהש"ס בזבחי' תדיר ומקודש הי מינייהו עדיף. די"ל דאורייתא לגבי דרבנן הוי כמו מקודש ופסק הרמב"ם דמקודש ותדיר יכול להקדים איזה שירצה. וע' צל"ח ברכות ד"ד ב' ד"ה ריב"ל וברפ"ח ד"ה שהיין גורם. ובת' נודע ביהודא סי' ל"ט. וצ"ע לדינא.
עכ"פ פשיטא ליה דדאורייתא לגבי דרבנן - חשיב "מקודש" ולכן קודם לו.