עמוד 1 מתוך 1

ההבדל בין 'אמנה' ל'אשראי'

פורסם: ג' יוני 04, 2024 3:01 pm
על ידי תלמיד חברים
במשנה בב"ק עט.
לגבי הגונב בהמה.. 'גנב והקיף..
ופירש רש"י 'גנב והקיף - מכר באמנה ואשראי ולא קיבל דמים'.

כיו"ב כתב רש"י בב"מ צו. לגבי השואל בהמה 'ליראות בה'.
'ליראות - שיהא נראה עשיר חשוב, ולא ימשכו בעלי בתים ידיהן ממנו להקיפו באמנה ובאשראי'.

וצריך ביאור, מה ההבדל בין 'אמנה' ל'אשראי'.

וראיתי בספר יד אליהו בב"מ שם
צילום מסך 2024-06-04 145916.jpg
צילום מסך 2024-06-04 145916.jpg (20.97 KiB) נצפה 222 פעמים


והנה זה נכון לגבי רש"י בב"מ, אבל לגבי רש"י בב"ק שמדובר בגונב 'בהמה', א"א לפרש כן.
[והן אמת שברש"י בב"ק שם כתב בהמשך 'גנב ופרע בהקיפו - שהקיפו חבירו פרקמטיא באשראי ופרע לו בהמה זו'. ומשמע שאשראי היא על מכירת סחורה. אך עדיין קשה מרש"י שלפנ"כ, דאם אכן כנ"ל, מדוע הכניס שם תיבת 'אשראי'. כמו"כ ראיתי כמה דיבורי רש"י בענין 'שטר אמנה', ומכולם משמע שזה מדובר רק לגבי ממון].

אשמח לקבל מענה.

Re: ההבדל בין 'אמנה' ל'אשראי'

פורסם: א' יוני 09, 2024 5:20 pm
על ידי HaimL
אמנה ואשראי עניינם דומה, דאמנה פירש"י שהלווה מאמינו למלווה שלא יתבענו בשקר, ואשראי הוא מלשון אישור וביטחון שמקבל הסחורה בהקפה ישלם תמורתה. ולכן שייך לומר גם אמנה באשראי, היינו שמאמינו שישלם את דמי הבהמה שהקיף לו. אבל שטר אמנה, בדווקא, הוא רק בממון, דאינו שייך לשון שטר אמנה אם זוקף עליו במלווה את מה שהקיף לו, דאי"ז אמנה, אלא חוב גמור.