כדכד כתב:וסוד זה מי גילה למר?
החפץ חיים אומר שלשון הרע על אדם אסור גם כאשר ברור שלא ייגרם לו היזק מכך.
עוד אומר החפץ חיים כי כשם שאסור לומר לה"ר על חברו כך אסור לומר לה"ר על נכסי חבירו.
מההשוואה "כשם שעל חברו כך על נכסי חבירו, אני לומד שכשם שאסור לומר גנאי על חבירו גם כשלא ייגרם לו נזק מכך כך אסור לומר גנאי על נכסי חבירו גם כשלא ייגרם לו נזק מכך.
כולל יונגערמאן כתב:לכאורה פשוט שכל עניני הרייטינג וכו' המקובל כהיום ליתן על חנות ברשת, כל עוד לא כותבים את זה לשם נקמה ובכוונה להפסיד ממון חבירו, לא שייך בזה לשון הרע. זה ממש לתועלת מעצם עצמותה, וברור שמפני תיקון העולם אין כל בעיה בזה. לא יתכן שאיסור לשון הרע מחייב אנשים לחיות כסומא בארובה. לכל היותר - אם אכן נניח שיש בזה סרך לשון הרע - על המקבל לא להחליט שאמנם כן הדברים כמו שסיפרו לו, אבל עדיין למיחש מיהא בעי'
וה"ה והוא הטעם בסיפור שלנו.
האמת אדרוש כתב:כדכד כתב:וסוד זה מי גילה למר?
החפץ חיים אומר שלשון הרע על אדם אסור גם כאשר ברור שלא ייגרם לו היזק מכך.
עוד אומר החפץ חיים כי כשם שאסור לומר לה"ר על חברו כך אסור לומר לה"ר על נכסי חבירו.
מההשוואה "כשם שעל חברו כך על נכסי חבירו, אני לומד שכשם שאסור לומר גנאי על חבירו גם כשלא ייגרם לו נזק מכך כך אסור לומר גנאי על נכסי חבירו גם כשלא ייגרם לו נזק מכך.
כן כתבו כמה פוסקים בראיות ברורות, ויעויין מש״כ בחלקת בנימין שם, וכן בספר חוט שני על שמירת הלשון.
כולל יונגערמאן כתב:לכאורה פשוט שכל עניני הרייטינג וכו' המקובל כהיום ליתן על חנות ברשת, כל עוד לא כותבים את זה לשם נקמה ובכוונה להפסיד ממון חבירו, לא שייך בזה לשון הרע. זה ממש לתועלת מעצם עצמותה, וברור שמפני תיקון העולם אין כל בעיה בזה. לא יתכן שאיסור לשון הרע מחייב אנשים לחיות כסומא בארובה. לכל היותר - אם אכן נניח שיש בזה סרך לשון הרע - על המקבל לא להחליט שאמנם כן הדברים כמו שסיפרו לו, אבל עדיין למיחש מיהא בעי'
וה"ה והוא הטעם בסיפור שלנו.
האמת אדרוש כתב:כולל יונגערמאן כתב:לכאורה פשוט שכל עניני הרייטינג וכו' המקובל כהיום ליתן על חנות ברשת, כל עוד לא כותבים את זה לשם נקמה ובכוונה להפסיד ממון חבירו, לא שייך בזה לשון הרע. זה ממש לתועלת מעצם עצמותה, וברור שמפני תיקון העולם אין כל בעיה בזה. לא יתכן שאיסור לשון הרע מחייב אנשים לחיות כסומא בארובה. לכל היותר - אם אכן נניח שיש בזה סרך לשון הרע - על המקבל לא להחליט שאמנם כן הדברים כמו שסיפרו לו, אבל עדיין למיחש מיהא בעי'
וה"ה והוא הטעם בסיפור שלנו.
מעניין לדעת אם יש איסור קבלה בלב לענין לשה״ר על נכסי חבירו כששומע לתועלת ומותר להרחיק עצמו בלא״ה מדין ״למיחש מיהא בעי״.
כדכד כתב:וכי למה לא?
כל דר שיש עלצמהמספר איסור עבור סיפורו יש על המקבל איסור עבור קבלתו
ומה שמותר לשמוע לתועלת ולחוש מותר אבל מי התיר לקבל
כדכד כתב:מה שמותר לומר על חבירו שטינו גבור זה משום שאין זה גנאי ולכן סייג החפץ חים את דבריו שם "הן בבורה" רק אם הוא שכיר יום או מלמד ולא בכל מצב.
אבל דבר שהוא גנאי אסור.
כדכד כתב:ראיתי אח"כ בחפץ חיים של דרשו שמביא כדברי מר מהחוט שני וגם מהאבן ישראל.
אולם הדברים תמוהים לענ"ד
שכן אם ייגרם צער או נזק לבעלים - יהיה לשון הרע לספר כל דבר שעלול לגרום לזה ולאו דווקא על נכסיו ומה השמיענו הח"ח בהלכה שאסור לספר על נכסי חבירו, אם לא שגם לה"ר שהוא רק על נכסי חבירו ולא שיגרום לחבר צערה או נזק גם אסור לספרו?
תניא א"ר אלעזר בן פרטא בוא וראה כמה גדול כח של לשון הרע מנלן ממרגלים ומה המוציא שם רע על עצים ואבנים כך המוציא שם רע על חבירו על אחת כמה וכמה.
ממאי? דלמא משום דר' חנינא בר פפא דאמר רבי חנינא בר פפא דבר גדול דברו מרגלים באותה שעה דכתיב (במדבר יג, לא) כי חזק הוא ממנו אל תיקרי כי חזק הוא ממנו אלא ממנו כביכול בעל הבית אין יכול להוציא כליו משם!
אלא אמר רבה אמר ר"ל אמר קרא (במדבר יד, לז) וימותו האנשים מוציאי דבת הארץ רעה על דבת הארץ שהוציאו.
כדכד כתב:הסוגייה בכתובות עוסקת ישוב הארץ ומעלתה
כדכד כתב:רבי אלעזר בן פטא מדבר על כך שאמרו לשון הרע על העצים ועל האבנים ואינו מזכיר שזו ארץ הקודש
כדכד כתב:ואם כדברי מר שבגלל קדושת הארץ אסור לדבר עליה - מה למד מכאן היראים על לה"ר על חפצי חברו"
נכון אבל הנושא הוא מעלת הארץ ולא כמו בערכין שהנושא הוא לשון הרע. אמנם אין בזה כדי לדחות עיקר דברי מר.עזריאל ברגר כתב:כדכד כתב:הסוגייה בכתובות עוסקת ישוב הארץ ומעלתה
ושם מדובר בשלילת הדיבור בגנות ארה"ק.מה קשור מובן מאליו? הוא בא ללמד על חומר איסור לשון הרע ואומר: הנה דיבור על עצים ואבנים גרר כאלה תוצאות קשות וק"ו למדבר על דם. אם מדובר על דיבור על הארץ בגלל קדושתה אין מכאן כל כך ראיה לדיבור לשון הרע על אנשים שאין בהם הקדושה הזו. לכן טענתי שהיה צריך להזכיר את זה.כדכד כתב:רבי אלעזר בן פרטא מדבר על כך שאמרו לשון הרע על העצים ועל האבנים ואינו מזכיר שזו ארץ הקודש
כי זה מובן מאליו לכולם....כדכד כתב:ואם כדברי מר שבגלל קדושת הארץ אסור לדבר עליה - מה למד מכאן היראים על לה"ר על חפצי חברו"
זו קושיא.
ואולי יש לומר שארץ ישראל היא "חפצי חברו" - חפץ של "רעך ורע אביך", ודו"ק
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 192 אורחים