מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מי יורנו דעה? פסק מחודש בדיני בב"ח

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
סמל אישי של המשתמש
ארזי ביתר
הודעות: 2314
הצטרף: ב' פברואר 04, 2013 2:25 pm

מי יורנו דעה? פסק מחודש בדיני בב"ח

הודעהעל ידי ארזי ביתר » ו' מאי 10, 2024 10:57 am

מעשה שמעתי מאחד מידידי, ולדלות ידיעותי בהלכות בב"ח - לא הבינותיו כלל. ואולי מכאן תבוא ישועתי.

רעייתו של אותו אברך, מנהג יש לה, שכאשר היא מטגנת איזה מאכלים בשמן, אין שופכים את השמן אל הכיור מחשש סתימות במערכת הניקוז. חלף זאת, מעבירים את השמן לכלי ואותו משליכים אל פח האשפה. מעשה היה באותה אשה שטיגנה שניצל-עוף לארוחה, ובקבוק השמן הסתיים באותו טיגון. בסיום המלאכה, ומשהיה בקבוק השמן ריק, העבירה האשה את השמן המשומש אל בקבוק השמן הריק. הרי לפנינו שמן בשרי.
באותו יום, עמדה האשה להכין עוגה לחמותה. בהיסח הדעת, השתמשה באותו שמן להכנת העוגה. לכאורה, הרי לפנינו עוגה בשרית... אך העוגה היתה מיועדת כאמור לחמותה של אותה אשה, הנוהגת כמנהג העולם לאכול עוגה בהדי הדדי לשתיית כוס קפה חלבית. בצר להם, פנה האברך אל אחד מגדולי הרבנים ושאלו היכי נדיינו דייני להאי עוגה. הלוא לכאורה בשרית היא לחלוטין, ואין שום היתר להימנע מהמתנה כדין, ובוודאי שלא לאוכלה עם שתיית משקה חלבי.
על אף שאותו אברך הבהיר והדגיש לאותו רב, שלא היו במרכיבי העוגה שישים כנגד השמן לבטלו ברוב או כדומה, עם כל זאת התיר הרב להביא את העוגה בלא לומר דבר, ואם יאכלו אותה בשעה ששותים משקה חלבי - אין בכך כלום.

ואני עני ודל, תמה תמה אקרא, מה החילוק בין שמן זה לבין מרק עוף? וכי מאן דהוא יתיר אכילת מאכל שנמזג אל תוכו מרק עוף, יחד עם חלבי?

אור עולם
הודעות: 1443
הצטרף: ד' ספטמבר 02, 2020 8:26 pm
מיקום: "שבתי בבית הוי"ה כל ימי חיי"

Re: מי יורנו דעה? פסק מחודש בדיני בב"ח

הודעהעל ידי אור עולם » ו' מאי 10, 2024 11:26 am

תלוי גם אם השמן היה נקי או עם חתיכות עוף ממש
ויעויי' ש"ך פט יט
ומסתמא אם היו אוכלים את העוגה לא היו מרגישים טעם עוף ואולי אפשר לסמוך על קפילא ישראל.


כולל יונגערמאן
הודעות: 604
הצטרף: ו' דצמבר 10, 2010 9:09 pm

Re: מי יורנו דעה? פסק מחודש בדיני בב"ח

הודעהעל ידי כולל יונגערמאן » ו' מאי 10, 2024 3:59 pm

גם יתכן שמכיון שמדובר מיחסי כלה וחמותה יש לצדד להיתר גם בדוחקים

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מי יורנו דעה? פסק מחודש בדיני בב"ח

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' מאי 10, 2024 5:39 pm

כולל יונגערמאן כתב:גם יתכן שמכיון שמדובר מיחסי כלה וחמותה יש לצדד להיתר גם בדוחקים

אכן "גדול כבוד הבריות" שדוחה ענינים דרבנן אפילו בקום ועשה...
וכאן זה לכאורה תרתי דרבנן: עוף בחלב, וגם לא הולכים לבשל אותם יחד אלא לכל היותר לאכול.
ושייך קצת לדיון עד כמה צריך לאפרושי מאיסורא דרבנן בשוגג.

יבנה
הודעות: 3949
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: מי יורנו דעה? פסק מחודש בדיני בב"ח

הודעהעל ידי יבנה » ש' מאי 11, 2024 9:48 pm

הפסק הזה הוא טעות גמור עכ״פ מצד המציאות.
וכי פשוט שהחמות לא תרגיש בטעם המשונה של עוגה בטעם שניצלים או בריח?
גם אם הדבר מותר, אנשים לא אוהבים להסתמך על היתרים בכיוצ״ב. ובעצם עובדים עליה. ומה יקרה אם מתי שהוא זה יתגלה לה?
יותר נכון שיספרו לה את הסיפור, ויגידו לה שלמרות שמעיקר הדין זה מותר לפי אותו רב, בכ״ז לא הביאו לה את זה וכו׳.

סמל אישי של המשתמש
ארזי ביתר
הודעות: 2314
הצטרף: ב' פברואר 04, 2013 2:25 pm

Re: מי יורנו דעה? פסק מחודש בדיני בב"ח

הודעהעל ידי ארזי ביתר » א' מאי 12, 2024 12:57 pm

מעדות האברך, בריח ובטעם העוגה לא הורגש שינוי.

אני רק שואל באמת: אילולא יש טעם וריח, אין לשמן הזה שום דין של "בשרי"? גם אם רק מצד נ"ט או נ"ט בר נ"ט, האם ניתן להקל עד כדי לא להודיע לאוכלים, ולתת להם לאכול את העוגה עם חלבי?

האם יש שינוי בין שמן שטוגנו בו שניצלים, לבין מרק עוף - מין שבושל בהם עוף? ומה יהיה עם תפו"א שבושלו בתוך מרק עוף, האם ניתן להתיר להכין מהם "תפוחי אדמה מוקרמים" ברוטב חלבי? או למצער, להתיר אכילתם אחר שנעשו בשוגג?

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: מי יורנו דעה? פסק מחודש בדיני בב"ח

הודעהעל ידי כדכד » א' מאי 12, 2024 5:45 pm

ע' ש"ך יו"ד צ"ח ס"ק ה

יבנה
הודעות: 3949
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: מי יורנו דעה? פסק מחודש בדיני בב"ח

הודעהעל ידי יבנה » א' מאי 12, 2024 11:41 pm

ארזי ביתר כתב:מעדות האברך, בריח ובטעם העוגה לא הורגש שינוי.

אני רק שואל באמת: אילולא יש טעם וריח, אין לשמן הזה שום דין של "בשרי"? גם אם רק מצד נ"ט או נ"ט בר נ"ט, האם ניתן להקל עד כדי לא להודיע לאוכלים, ולתת להם לאכול את העוגה עם חלבי?

האם יש שינוי בין שמן שטוגנו בו שניצלים, לבין מרק עוף - מין שבושל בהם עוף? ומה יהיה עם תפו"א שבושלו בתוך מרק עוף, האם ניתן להתיר להכין מהם "תפוחי אדמה מוקרמים" ברוטב חלבי? או למצער, להתיר אכילתם אחר שנעשו בשוגג?

בשו״ע סי׳ פ״ט סעיף ג׳ כתב ״אכל תבשיל של בשר מותר לאכול אחריו תבשיל של גבינה״, והרמ״א כתב ע״ז ״ונהגו עכשיו להחמיר שלא לאכול גבינה אחר תבשיל בשר כמו אחר בשר עצמו ואין לשנות ולפרוץ גדר (ארוך וב"י) מיהו אם אין בשר בתבשיל רק שנתבשל בקדירה של בשר מותר לאכול אחריו גבינה (שם) ואין בו מנהג להחמיר״.
מבואר שגם דברים המוגדרים בשריים לענין אכילתם כא׳ אינם בהכרח אוסרים לאכול חלבי אחריהם.

לענין אכילתם כא׳ מבואר בסי׳ צ״ה סעיף א׳ וב׳ בשו״ע שמתיר נ״ט בר נ״ט לכתחילה ואפ׳ בבישול. ורמ״א בסעיף ב׳ כתב ״ויש מחמירים בצלייה ובישול לאסור נותן טעם בר נותן טעם (ריב"ן בשם רש"י ובארוך כלל ל"ד הביא המרדכי וא"ז) והמנהג לאסור לכתחילה ובדיעבד מותר בכל ענין (ארוך).״
וכאן הרי מיירי בבדיעבד.

במסתרים
הודעות: 2000
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: מי יורנו דעה? פסק מחודש בדיני בב"ח

הודעהעל ידי במסתרים » ב' מאי 13, 2024 1:15 am

זה אינו

ש"ך שם
והמנהג לאסור לכתחלה. לאכלו בכותח ובדיעבד מותר אם נתן בכותח
עכ"ל

ובנדו"ד לאכול עם חלב, ופשוט

דורשי יחודך
הודעות: 1565
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: מי יורנו דעה? פסק מחודש בדיני בב"ח

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ב' מאי 13, 2024 8:47 am

לא הבנתי איך נכנס לכאן ענין נ"ט בר נ"ט. השמן טוגן עם בשר עוף ממש, ויש בו טעם ראשון של בשר עוף. דינו כבשר עוף ממש.
לכאורה ההיתר הוא כפי שכתבו למעלה, שכל שאין טועמים בו טעם בשר, הרי מעיקר הדין מותר, רק שמשום מה אנו בדרך כלל לא מסתמכים על זה היום. וכאן הורה הרב להסתמך על עיקר הדין.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 140 אורחים