דבר שיש לו מתירין ע"י שינוי בגברא אי מיחשיב דשיל"מ
פורסם: ד' אפריל 10, 2024 7:51 pm
בישועות יעקב יור"ד סי' שכ"ב מחדש דדשיל"מ שאמור חכמים דלא בטיל הוא דוקא באופן שהדבר בעצמו יהי' לו היתר ע"י מעשה או בזמן אחר מיקרי דשיל"מ, אבל אם אין האיסור מתשנה אלא שהגברא ישתנה כגון כהן שנטמא ורוצה לאכול תרומה שנתערבה בחולין, ואם ימתין לאחר שיטבול לא יהא צריך לביטול, זה לא מיקרי דשיל"מ.
ונכד המחבר המו"ל הגרצ"ה אורנשטיין זצ"ל אב"ד לבוב בעמח"ס ברכת רצה הוסיף שם דלכאורה זה תלוי בטעם הדין של דשיל"מ דלסברת רש"י עד שתאכלנו וכו' לכאורה ליכא חילוק אם איסור יתהפך להיות היתר או הגברא אבל לסברן הר"ן דדשיל"מ הוי כמו במין במינו וכו' מוסבר החילוק.
לכאורה היסוד של הישוע"י נפק"מ לכמה ציורים כגון יין לנזיר דהוו דשיל"מ שיכול לישאל על נדרו, לכאורה לסברת הישוע"י אין היין עומד להיות ניתר אצלו אלא שהוא לא יהי' עוד נזיר, ואפי' אם א"א לא להישאל על נזרו הרי הנזירות יכלה בעוד שלשים יופ ועד שיאכלנו באיסור ע"י ביטול ימתין עד תום ימי נזירותו, ואם תאמר שיין לנזיר מיקרי דבר הנדור ואיסור חפצא (שיש בזה אריכות) מה יהי' הדין במי שנשבע שלא יאכל ככר זה היום, ונתבטל הככר האם זה מיקרי דשיל"מ שאשפר לו להישאל על שבועתו או שיכול להמתין עד למחר, או דלמא כיון שזה איסור גברא והחפץ אינו עומד להשתנות לא מיקרי דשיל"מ.
ואם ננקוט החילוק בין איסור גברא לאיסור חפצא, להאחרונים שכל איסורי דרבנן אינם אלא איסור גברא נמצא שבאיסור דרבנן לא יהי' הדין של דשיל"מ לסברת הר"ן עפ"י דברי הישוע"י הנ"ל. ולכאורה דומה לכהן טמא באכילת תרומה, וכן אונן לאכילת מעשר או קדשים.
ונכד המחבר המו"ל הגרצ"ה אורנשטיין זצ"ל אב"ד לבוב בעמח"ס ברכת רצה הוסיף שם דלכאורה זה תלוי בטעם הדין של דשיל"מ דלסברת רש"י עד שתאכלנו וכו' לכאורה ליכא חילוק אם איסור יתהפך להיות היתר או הגברא אבל לסברן הר"ן דדשיל"מ הוי כמו במין במינו וכו' מוסבר החילוק.
לכאורה היסוד של הישוע"י נפק"מ לכמה ציורים כגון יין לנזיר דהוו דשיל"מ שיכול לישאל על נדרו, לכאורה לסברת הישוע"י אין היין עומד להיות ניתר אצלו אלא שהוא לא יהי' עוד נזיר, ואפי' אם א"א לא להישאל על נזרו הרי הנזירות יכלה בעוד שלשים יופ ועד שיאכלנו באיסור ע"י ביטול ימתין עד תום ימי נזירותו, ואם תאמר שיין לנזיר מיקרי דבר הנדור ואיסור חפצא (שיש בזה אריכות) מה יהי' הדין במי שנשבע שלא יאכל ככר זה היום, ונתבטל הככר האם זה מיקרי דשיל"מ שאשפר לו להישאל על שבועתו או שיכול להמתין עד למחר, או דלמא כיון שזה איסור גברא והחפץ אינו עומד להשתנות לא מיקרי דשיל"מ.
ואם ננקוט החילוק בין איסור גברא לאיסור חפצא, להאחרונים שכל איסורי דרבנן אינם אלא איסור גברא נמצא שבאיסור דרבנן לא יהי' הדין של דשיל"מ לסברת הר"ן עפ"י דברי הישוע"י הנ"ל. ולכאורה דומה לכהן טמא באכילת תרומה, וכן אונן לאכילת מעשר או קדשים.