יבנה כתב:או״ח סי׳ ק״א ס׳ ב׳:
לא יתפלל בלבו לבד אלא מחתך הדברים בשפתיו ומשמיע לאזניו בלחש ולא ישמיע קולו ואם אינו יכול לכוין בלחש מותר להגביה (ז) קולו והני מילי בינו לבין עצמו אבל בצבור אסור דאתי למטרד צבורא.
מ״ב:
(ז) קולו ואפילו בפסוקי דזמרה טוב שלא להרים קול כי הקב"ה שומע בלחש לא כאותם המגביהים קולם יותר מדאי ומיהו בשבת שנוהגים שאחד אומר פסוקי דזמרה בקול רם שפיר דמי [פמ"ג]:
גם הטעם של דמטרד צבורא שייך בכל חלקי התפילה.
תודה לכבודו, על המענה לשאלתי. ובכ"א, אשיג על דברי מר בזה.
חדא, דבפשטות אסור להרים קול אף בפסוד"ז, ע"ד הנאמר בתפילה, שהוא מקטני אמנה, כלומר שמתאמץ להרים את קולו, כדי שכביכול הקב"ה ישמע את קולו, ומה בין זה לבין מי שאומר בקו"ר כדרך דיבורו, ועוד, דבאמת דברי מרן המשנ"ב בזה אינם ברורים, דחלוקים פסוד"ז מתפילה, דצלותא היא רחמי, ופסוקי דזמרה באים לעורר את הכוונה, היינו דתפילה היא שהקב"ה ישמע, ופסוד"ז הוא שהאומר עצמו ישמע ויתעורר בכוונתו.
ובפשטות הא דמטרד ציבורא הוא דווקא בתפילה, דכ"ע אומרים בלחש, ואם אחד יאמר בקו"ר, אפילו בנחת, אתי למטרד ציבורא. אבל בפסוקי דזמרה וק"ש, אמאי אתי למטרד ציבורא, סוף סוף יכול כ"א להרים את קולו שלו ולעורר את כוונתו הוא. ופשיטא דהיכא דכל הקהל שתיק וציית לש"ץ, או היכא דכ"ע אומרים כאחד, לא מצי איניש לומר בקו"ר לעצמו, אבל למנהגנו האשכנזים, דכ"א אומר לעצמו, לא אתי למטרד ציבורא בהכי.