עמוד 1 מתוך 1

הטעם שבמשלוח מנות

פורסם: ש' מרץ 16, 2024 8:06 pm
על ידי הוגה בתלמודו
הנה המנות הלוי כותב הטעם שבמשלוח מנות מפני האחווה אולם ידוע מה שהתרוה"ד כתב דהוי מטעם צרכי סעודה
וידוע מש"כ החת"ס בשו"ת קצו נפק"מ דהרמ"א שכ' דמהני שלח אפי' כשמחל ויצא סבר מטעם המנות הלי.
ואני בעניי מעלה בפני החשובים כאן דלענ"ד אין ביניהם כלל מח' דודאי הטעם שתי' הוא להרבות השמחה והאחווה בין האנשים ותיקנו זאת ע"י שליחת מנות לצרכי סעודה
וכעין מתנות לאביונים.
ולכאו' יש לי הכרח גדול לזה דאי נימא דס"ל דאי"ז מטעם צרכי סעודה א"כ לכאו' אין קפידא במה שישלח דווקא מנות ואפי' אם ישלח מתנות וכדו' יצא והרי הרמ"א לא פליג כלל על השו"ע דכתב להדיא דבעינן שליחת מנות ולא מתנות וכמש"כ התרוה"ד באותה תשובה ועולה מזה דאף הרמ"א ס"ל דבעינן מנות דווקא ובהכרח דלא פליגי

Re: הטעם שבמשלוח מנות

פורסם: ש' מרץ 16, 2024 10:47 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
יעויין בספרי הקטן עתה באתי מה שהארכנו בזה.

Re: הטעם שבמשלוח מנות

פורסם: א' מרץ 17, 2024 10:31 pm
על ידי HaimL
יש לומר שכך היה המנהג בכל יו"ט מן התורה, לשלח מנות, כמ"ש בספר עזרא ושלחו מנות לאין נכון לו וגו'. וכ"ה בלשון משנה בֵּית שַׁמַּאי אוֹמְרִים, אֵין מְשַׁלְּחִין בְּיוֹם טוֹב – אֶלָּא מָנוֹת, וּבֵית הִלֵּל אוֹמְרִים, מְשַׁלְּחִין בְּהֵמָה חַיָּה וָעוֹף וכו' ומפורש דאנשי כנה"ג תיקנו את הפורים שיהיה כעין יו"ט, דכתיב עַל־כֵּ֞ן הַיְּהוּדִ֣ים הפרוזים הַפְּרָזִ֗ים הַיֹּשְׁבִים֮ בְּעָרֵ֣י הַפְּרָזוֹת֒ עֹשִׂ֗ים אֵ֠ת י֣וֹם אַרְבָּעָ֤ה עָשָׂר֙ לְחֹ֣דֶשׁ אֲדָ֔ר שִׂמְחָ֥ה וּמִשְׁתֶּ֖ה וְי֣וֹם ט֑וֹב וּמִשְׁלֹ֥חַ מָנ֖וֹת אִ֥ישׁ לְרֵעֵֽהוּ׃