לענ"ד הפשט הפשוט הוא, מדנקט קרא לשון אי "ריצוי" בפיגול, הוי אומר שהפיגול יש לו דינים שנאמרו ב"ריצוי". (היה יכול לנקוט "פסול הוא" "לא יכשר" או לומר פיגול הוא לבד ולשתוק בלי להמשיך שזה גדר של אי "ריצוי". ע"כ קמ"ל). ואי"צ להאריך בהסבר רק להתבונן.
כדכד כתב:"לא ירצה" אין הכוונה "ירצה", אלא "לא ירצה" הכוונה לא "ירצה".
ערש"י מעילה ב' ד"ה הואיל ומרצין, ביאור לשונם כהרצאת כשר כך הרצאת פגול, על לשון לא ירצה דקרא, וכן הרמב"ם בפירושו למשנה פ"ב דזבחים האריך בביאור מאמרם זה, ולא זכיתי להבין דבריהם, דמלשון לא ירצה לחוד בלתי התחברות אל מה שאחריו הילפותא הוא להפך, ולדברינו חיובא דרבותינו יצא להם משלילת המקרא, כי מן השלילה החיוב נודע
ואילולי הדרשה היינו אומרים לא ירצה פירושו שהקרבן אינו יכול לרצות שוב והרי הוא פיגול עכשיו מיד, והגז"ש מגלה לנו שכדי להיות פיגול ולא פסול בעלמא צריך להיות שכל פסולו הוא מחמת פיגולו אבל חוץ מהפסול של פיגול היה כאן הקרבה מהודרת.
פי האתון כתב:כדכד כתב:"לא ירצה" אין הכוונה "ירצה", אלא "לא ירצה" הכוונה לא "ירצה".
ו'לא תגנב' הכוונה: לא 'תגנב'?
וידוע מאמר הגר"א עה"פ ואתם בנ"י לא - כליתם...
אריק כתב:אשתמש באשכול להבהרת נקודה שאני לא מבין אותה.
קרבן אינו נקבע בפיגול עד שיקרב המתיר כהלכתו. אם אדם חשב מחשבת שלא לשמה בקרבן עליו להמשיך להקריב אותו כדינו, וקרבן כשר אלא שאינו עולה לבעלים לשם חובה.
אריק כתב:אדם פיגל בקרבן בעת השחיטה, האם הוא צריך להמשיך להקריב אותו כדי לקובעו בפיגול? מסתבר שלא, שהרי אין סברה שאדם ימשיך להקריב קרבן שברור שהוא פסול.
עולה שדין פיגול הוא רק כאשר המשיכו להקריב את הקרבן שלא כדין..
האם לא הבנתי משהו בסיסי?
פי האתון כתב:אריק כתב:אשתמש באשכול להבהרת נקודה שאני לא מבין אותה.
קרבן אינו נקבע בפיגול עד שיקרב המתיר כהלכתו. אם אדם חשב מחשבת שלא לשמה בקרבן עליו להמשיך להקריב אותו כדינו, וקרבן כשר אלא שאינו עולה לבעלים לשם חובה.
לא מדובר שחשב 'שלא לשמו' אלא 'חוץ לזמנו', דהיינו שחשב לדוגמא בשעת השחיטה לאכול מבשר השלמים לאחר שני ימים ולילה.אריק כתב:אדם פיגל בקרבן בעת השחיטה, האם הוא צריך להמשיך להקריב אותו כדי לקובעו בפיגול? מסתבר שלא, שהרי אין סברה שאדם ימשיך להקריב קרבן שברור שהוא פסול.
עולה שדין פיגול הוא רק כאשר המשיכו להקריב את הקרבן שלא כדין..
האם לא הבנתי משהו בסיסי?
מי שפיגל בשעת שחיטה עובר מיד על לאו של 'לא יחשב' - 'לא יחשוב', אבל אין הקרבן נקבע בפיגול (לעניין שאם יאכל כזית מבשרו יתחייב כרת) אלא לאחר שיקרבו כל מתיריו, דהיינו עד שישלים את סדר העבודות כמצוותן, בלא פסול אחר חוץ מפסול פיגול.
פשיטא שאף אחד לא יאמר למקריב שימשיך להקריב שלא כדין, ואם ימשיך ודאי שיעבור שוב על 'לא יחשב', אלא שאם המשיך נקבע הקרבן בפיגול...
אסור לחשב בקדשים מחשבה שאינה נכונה כמו שיתבאר לפיכך זבח ששחטו שלא לשמו או מנחה שקמצה שלא לשמה בין בזדון בין בשגגה חייב להשלים שאר עבודות לשמן אפילו שחט וקבל והוליך במחשבת שינוי השם חייב לזרוק במחשבה נכונה...
משתמשים הגולשים בפורום זה: שמואל דוד ו־ 117 אורחים