הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ש' יוני 22, 2024 10:55 pm
נתבקשתי להכניס:
בס"ד
שאלה:
האם מותר לחיילים לקבל שבת מוקדם, בשביל להרוויח תפילה, קידוש, סעודה, אע"פ שיצטרכו בגלל הקדמה זו לחלל שבת בפעילות מבצעית?
מקורות:
א.
בהצבא כהלכה (קויפמן) עמ' רמט הביא בשם הגרשז"א זצ"ל שאסור לחיילים לקבל שבת יותר מוקדם, ואדרבה יאחרו עד מעט מאד לפני השקיעה, כדי למנוע חילול שבת, אע"פ שירוויחו מהתוספת קידוש וסעודת שבת ותפילה בציבור וכו'.
עדות על דעתו זו נמצאת גם בספר המורים בקשת (רובין) סי' 70, שכך מסר הגר"א נבנצל שליט"א.
שם הביא שכך ס"ל גם לר"ד ליאור שליט"א.
ב.
בספר "שבת ומועד בצה"ל" (הרב אברהם אבידן זצ"ל) גם דן בזה, והביא בעמ' קו דעת הגריש"א זצ"ל שאפשר להקל בזה אם יעשו פעולות מבצעיות ממש, ולא בהכשרי פיקו"נ וכדומה (נראה הכוונה כמו אימונים וכו')
במורים בקשת (שם) הביא שגם דעת הגר"מ אליהו זצ"ל היתה לקולא
אפשר לראות עוד דיון בזה, בספרי מאספים:
א. אורות ההלכה, הרב זכריה בן שלמה שליט"א, עמ' 305 ובהערה שם
ב. תורת המחנה (הרבנות הצבאית) כרך ב פרק ל שאלה ד ובהערות שם
ולענ"ד עכ"פ מדי ספק לא יצאנו, ויש סברא עצומה ופשוטה כגרשז"א זצ"ל, ואע"פ שהמקל יש לו על מי לסמוך - מ"מ זהו חידוש
לעומת זאת דעת הגרי"ש אלישיב (הובאה בספר שבת ומועד בצה"ל שם בסוף המאמר) והגר"מ אליהו (שו"ת המורים בקשת סימן 70) שאין איסור לקבל שבת מבעוד יום גם כשיודע שיצטרך לאחר מכן לחלל שבת בגלל פיקוח נפש, וכן נקט בספר בעמק ההלכה בפרק 'הקדמת קבלת שבת לעוסק בהצלה', יעוין שם שלמד משיטת בעל המאור (שבת ז ע"א מדפי הרי"ף) שלצורך מצוה ניתן להיכנס בערב שבת למצבים בהם יאלץ לחלל שבת מפני פיקוח נפש, ושבמיוחד נכון להקל לעוסק בפעילות אינטנסיבית משך תקופה ארוכה ולא מתאפשר לו לקיים תפילות וסעודות שבת כדבעי אלא באופן זה.