ידיעת מחשבות ברוח הקודש
פורסם: ב' פברואר 19, 2024 12:11 pm
באשכול תעלומת הבנש"ק [הקישור הוא להודעה שלי שם בנושא שנעסוק כאן, ועיי"ש לפניה ולאחריה, העניין מפוזר שם] עלה דיון לגבי "תפיסת/ידיעת מחשבות" אצל צדיקים,
האם ישנו, והאם נובע מרוח הקודש או לא.
באם ישנו ואינו נובע מרוח הקודש הוצגו שני צדדים: או שנובע מטהרת המחשבה, או שנובע מסיבות טבעיות שנעלמות מרובא דאינשי ולכן נדמה להם כרוה"ק.
היות שזה נושא בפני עצמו, פתחתי לו אשכול זה.
אביא משם את הנצרך להתחלת הדיון כאן:
האם ישנו, והאם נובע מרוח הקודש או לא.
באם ישנו ואינו נובע מרוח הקודש הוצגו שני צדדים: או שנובע מטהרת המחשבה, או שנובע מסיבות טבעיות שנעלמות מרובא דאינשי ולכן נדמה להם כרוה"ק.
היות שזה נושא בפני עצמו, פתחתי לו אשכול זה.
אביא משם את הנצרך להתחלת הדיון כאן:
איש_ספר כתב:החלק ה'מופתי' הוא 'תפיסת המחשבה' של הרבי. יתכן שהיה, ויתכן שהמספר מגזים. למשל יתכן שהוא עמד שם, במקום שלא היה אמור לעמוד, מחזיק מעטפה ביד, ועיניו נשואות בתחינה ובציפיה, הרבי שהבחין בו ובמבטו ואולי אפילו במה שבידו, פנה אליו ושאל אותו מה בפיו/מה רצונו וכו'.
לעשות רצונך כתב:כמדומני שבסיפור כותב, שהגבאי הרב גרונר סימן לו בידו שאוי ואבוי אם יתקרב אל הרבי,
סביר להניח שהרבי בתפיסתו המהירה והחדה תפס גם את הסימן הזה וניגש אל האיש ואמר לו נו?
שזה יכול להתפרש, כמה יש לך לבקש/לומר/להזכיר/להתברך וכו'.
אין שום כוונה להוריד מקדושת הרבי שגם בלי סיפור זה מופתיו היו לאלפים, וגם ממשפחתי,
בברכה המשולשת כתב:יש מי שהנחת היסוד שלהם היא שכל סיפור מסוג כזה הוא חשוד, ולכן נטל ההוכחה מוטל על מספר הסיפור או המצדד באמיתותו, ולא על הטוען להכחשתו. לענ"ד, זאת זהירות מתבקשת. "סוג כזה" הוא סיפור ממנו עולה שלאדמו"ר (כלשהו. לאו דווקא אדמו"ר מסויים) יש רוח הקודש.
לבי במערב כתב:לא מצאתי במעשה את "רוח הקודש של הרבי". ידיעת מחשבות הסובבים אינה רוה"ק.
בברכה המשולשת כתב:הקושיא הבסיסית: איך ייתכן שהאדמו"ר מחב"ד ידע את מחשבותיו של הזולת?
לבי במערב כתב:א. אין צורך ברוה"ק לשם כך.
ב. [מהיכן זה כן נובע:] טהרת המחשבה.
בברכה המשולשת כתב:א. אני כן מגדיר זאת רוה"ק.
ב. ככה"נ כתר"ה שליט"א קורא "טהרת המחשבה" למה שאני הקטן מגדיר כרוה"ק.
ההגדרה של ידיעת מחשבות הזולת היא רוח הקודש. אם כתר"ה שליט"א קורא לזה טהרת המחשבה, לאפוקי רוה"ק, אז השם שנתן כתר"ה שליט"א תמוה מאוד בעיניי, וכמדומני שבעיני רבים.
צופה_ומביט כתב:יש להבין/לדעת מה בין זה לבין שבעה דברים מכוסים מבני אדם ואחד מהם "אין אדם יודע מה בלבו של חבירו", פסחים נד, ב.
באגב, ראיתי בזמנו בספר תורת חיים עה"ת מבית בריסק [אינו באוצר ואינו תח"י], כמדומה לגבי מעשה עם הבית הלוי, שלהכיר על כלי אם הוא טבול או על פירות אם מעושרים ואוכל אם הוא כשר [וכיו"ב מענייני איסור והיתר טומאה וטהרה, ויל"ע לגבי בהמה חיה אם היא טריפה וכיו"ב, וגם בזה יש מעשה ידוע עם אחד הצדיקים בקטנותו] הוא דבר קל ואינו רוה"ק כלל, אלא תלוי בטהרה וירא"ש, וכמדומה יש כזאת מהחידושי הרי"ם.
בברכה המשולשת כתב:מסופר גם בפשטות על מרן הגרא"ז מלצר זצ"ל בספר בדרך עץ החיים.