עמוד 1 מתוך 1
על ידי הכתישה לא היו שמרים בשמן זית כלל, או שכמעט לא היו?
פורסם: א' פברואר 18, 2024 11:12 am
על ידי תלמיד חברים
ב' דיבורי רש"י אודות השמן זית זך - כתית.
בראשון משמע שעל ידי הכתישה לא היו בו כלל שמרים, ובשני משמע שנשארו בו עדיין קצת. וצ"ע.
כתית - הזיתים היה כותש במכתשת, ואינו טוחנן בריחים, כדי שלא יהו בו שמרים. (שמות כז, כ).
שמן כתית - שמן נקי, שאין זיתים נטחנים בריחים, אלא כותש במכתשת, ואין מעלה שמרים כל כך כמו הטחון. (מלכים א ה, כה).
Re: על ידי הכתישה לא היו שמרים בשמן זית כלל, או שכמעט לא היו?
פורסם: א' פברואר 18, 2024 10:21 pm
על ידי HaimL
כתית הוא שכותשן במכתשת, ובזה איכא תרי גווני, אחד שכותש כתישה קטנה, עד שמוציא טיפה אחת ותו לא, ואז אין בשמן שמרים כלל. והשני שכותש כתישה רבה, ואז יש בו שמרים, אבל אינם רבים כ"כ כמו הטוחן בריחיים. ובשמן למאור כתיב זך, שלא יהיו בו שמרים כלל, אבל בשמן זית שנשלח לחירם סגי באינו טחון, ויש בו קצת שמרים, דאם היה רוצה לשלוח לו זך של טיפה אחת בשיעור עשרים כור, היה צריך זיתים בשיעור שאין בנמצא.
Re: על ידי הכתישה לא היו שמרים בשמן זית כלל, או שכמעט לא היו?
פורסם: ב' פברואר 19, 2024 1:54 am
על ידי תלמיד חברים
HaimL כתב:כתית הוא שכותשן במכתשת, ובזה איכא תרי גווני, אחד שכותש כתישה קטנה, עד שמוציא טיפה אחת ותו לא, ואז אין בשמן שמרים כלל. והשני שכותש כתישה רבה, ואז יש בו שמרים, אבל אינם רבים כ"כ כמו הטוחן בריחיים. ובשמן למאור כתיב זך, שלא יהיו בו שמרים כלל, אבל בשמן זית שנשלח לחירם סגי באינו טחון, ויש בו קצת שמרים, דאם היה רוצה לשלוח לו זך של טיפה אחת בשיעור עשרים כור, היה צריך זיתים בשיעור שאין בנמצא.
מסתבר. ייש"כ.