האם 'פסיוני' הוא 'קורא'? קוק"ו או פרדי"ץ? עוף טמא או טהור?
פורסם: ד' דצמבר 27, 2023 12:32 pm
ראיתי סתירה בפירושי רש"י. אשמח לקבל ביאור.
כִּי יָצָא מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל לְבַקֵּשׁ אֶת פַּרְעֹשׁ אֶחָד כַּאֲשֶׁר יִרְדֹּף הַקֹּרֵא בֶּהָרִים: (שמואל א כו, כ).
וכתב רש"י: הקורא - עוף ששמו קורא ובלעז פרדי"ץ וכן קורא דגר ולא ילד (ירמיה י"ז י"א) ומרדף אחר קני שאר עופות ויושב על בציהם.
וברש"י בירמיה שם:
קורא דגר - קוק"ו גלונצנ"ט בלעז.
והנה בב"ק (נה.) כתב רש"י 'פסיוני - מין שליו שקורין פירדי"ץ'.
ומדוע לא ציין רש"י שהוא ה'קורא' שבספר שמואל?
והנה ברש"י בחולין (קלח:) כתב 'קורא - עוף טמא הוא ודרכו לרבוץ על ביצי אחרים'.
והנה בקידושין (לא:) אמרו בגמ' 'יש מאכיל לאביו פסיוני'. ומשמע שהוא עוף טהור, וכן פירש רש"י שם 'פסיוני - עוף חשוב ושמן, מין שליו שירד במדבר' [ועיי"ש תוס' שכתב ממש כעין רש"י אך שינה וסיים 'מין שליו שיש במדבר', ומשמע שעדיין מצוי שם].
וצריך עיון.
כִּי יָצָא מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל לְבַקֵּשׁ אֶת פַּרְעֹשׁ אֶחָד כַּאֲשֶׁר יִרְדֹּף הַקֹּרֵא בֶּהָרִים: (שמואל א כו, כ).
וכתב רש"י: הקורא - עוף ששמו קורא ובלעז פרדי"ץ וכן קורא דגר ולא ילד (ירמיה י"ז י"א) ומרדף אחר קני שאר עופות ויושב על בציהם.
וברש"י בירמיה שם:
קורא דגר - קוק"ו גלונצנ"ט בלעז.
והנה בב"ק (נה.) כתב רש"י 'פסיוני - מין שליו שקורין פירדי"ץ'.
ומדוע לא ציין רש"י שהוא ה'קורא' שבספר שמואל?
והנה ברש"י בחולין (קלח:) כתב 'קורא - עוף טמא הוא ודרכו לרבוץ על ביצי אחרים'.
והנה בקידושין (לא:) אמרו בגמ' 'יש מאכיל לאביו פסיוני'. ומשמע שהוא עוף טהור, וכן פירש רש"י שם 'פסיוני - עוף חשוב ושמן, מין שליו שירד במדבר' [ועיי"ש תוס' שכתב ממש כעין רש"י אך שינה וסיים 'מין שליו שיש במדבר', ומשמע שעדיין מצוי שם].
וצריך עיון.