עמוד 1 מתוך 1
כל ד' אמות תפלתו סדורה בפיו ורחושי מרחשן שפוותיה
פורסם: ב' דצמבר 11, 2023 11:32 pm
על ידי תלמוד_ישן
שו"ע או"ח סימן צב ה"ח:
לֹא יַשְׁתִּין עַד שֶׁיִּשְׁהֶא כְּדֵי הִלּוּךְ ד' אַמּוֹת שֶׁכָּל ד' אַמּוֹת תְּפִלָּתוֹ שְׁגוּרָה בְּפִיו וְרָחוּשֵׁי מְרַחֲשִׁין שִׂפְוָתֵיהּ.
ומקור הדברים הוא במגילה דף כז:
אמר רב אשי שכל ד''א תפלתו סדורה בפיו ורחושי מרחשן שפוותיה
מה בדיוק מציאות הדברים? הרי לאחר שגמר לומר את כל המלים שרוצה לומר, מה שפתיו אומרות? היינו שאם גמר תפילת עלינו לשבח, ואמר "ושמו אחד", מה הוא אומר אח"כ לעוד 2.16 שניות (מקסימום, [שהוא שיעור הילוך ד' אמות לפי החשבון של הילוך מיל ב-18 דקות])?
Re: כל ד' אמות תפלתו סדורה בפיו ורחושי מרחשן שפוותיה
פורסם: ג' דצמבר 12, 2023 9:58 am
על ידי בברכה המשולשת
מדובר שהוא באמצע התפילה, לא שהוא סיים
Re: כל ד' אמות תפלתו סדורה בפיו ורחושי מרחשן שפוותיה
פורסם: ג' דצמבר 12, 2023 1:42 pm
על ידי HaimL
והשתא דקאי מר בהאי שמעתתא, א"מ לי מה שפירשו התוספות ז"ל,
---
לא השתנתי בתוך ד' אמות של תפלה. ואפילו היכא שיש היתר גמור כגון ששהה כדי הילוך ד' אמות:
---
דהדרא קושיא דרב נחמן לדוכתה, דא"ה קדשתינהו לכולהו שבילי דנהרדעא, ואיזה צד חומרא או חסידות איכא בהא דרבי זכאי.
Re: כל ד' אמות תפלתו סדורה בפיו ורחושי מרחשן שפוותיה
פורסם: ד' דצמבר 13, 2023 2:43 am
על ידי תלמוד_ישן
ז"ל הרשב"א על אתר:
לא השתנתי מים בתוך ארבע אמות של תפלה. פירוש: אע"פ שהוא מותר והיינו רבותיה. ומיהו מסתברא בארבע אמות ידועות של תפלה, דאי לא קדשינהו לכולהו שבילי דנהרדעא.
היינו רק ממקום שידע בודאי שמישהו התפלל שם
Re: כל ד' אמות תפלתו סדורה בפיו ורחושי מרחשן שפוותיה
פורסם: ד' דצמבר 13, 2023 3:18 am
על ידי תלמוד_ישן
בברכה המשולשת כתב:מדובר שהוא באמצע התפילה, לא שהוא סיים
היכן הוא עומד בתפילתו? באמצע "עושה שלום במרומיו"? מאי חזית, שמא קאי על מי שעומד בברכת "על הצדיקים"!
אם אני מבין את דבריך, צריכים להעמיד הדברים במי שעומד דווקא בשניות האחרונות של תפילתו. ומהיכא תיתי שזו כוונת הברייתא?
Re: כל ד' אמות תפלתו סדורה בפיו ורחושי מרחשן שפוותיה
פורסם: ד' דצמבר 13, 2023 8:35 am
על ידי HaimL
תלמוד_ישן כתב:ז"ל הרשב"א על אתר:
לא השתנתי מים בתוך ארבע אמות של תפלה. פירוש: אע"פ שהוא מותר והיינו רבותיה. ומיהו מסתברא בארבע אמות ידועות של תפלה, דאי לא קדשינהו לכולהו שבילי דנהרדעא.
היינו רק ממקום שידע בודאי שמישהו התפלל שם
א"כ הדרא קושיא לדוכתה על תירוצו של רב נחמן, תני ישהה. דמי הכריחו למימר דמשבשתא היא, ותנינן ישהה ולא מרחיק. דילמא מתרצתא היא, ושפיר תנינן מרחיק, ולא קדשתינהו לכולהו שבילי, דברייתא איירי רק במקום ידוע לתפילה, כפירוש הרשב"א ז"ל בהא דרבי זכאי. דייקא נמי דקתני המתפלל מרחיק, היינו ממקום שהתפלל בו, דהוא ידוע לתפילה, וה"נ אם יודע במקום אחר שהתפללו בו, לאפוקי מקום שאינו ידוע לתפילה. ואכתי קשה תירוצא דרב נחמן, דמיניה שמעינן חסידותיה דרבי זכאי.
Re: כל ד' אמות תפלתו סדורה בפיו ורחושי מרחשן שפוותיה
פורסם: ד' דצמבר 13, 2023 10:18 am
על ידי בברכה המשולשת
תלמוד_ישן כתב:בברכה המשולשת כתב:מדובר שהוא באמצע התפילה, לא שהוא סיים
היכן הוא עומד בתפילתו? באמצע "עושה שלום במרומיו"? מאי חזית, שמא קאי על מי שעומד בברכת "על הצדיקים"!
אם אני מבין את דבריך, צריכים להעמיד הדברים במי שעומד דווקא בשניות האחרונות של תפילתו. ומהיכא תיתי שזו כוונת הברייתא?
לא הבנתי. מדובר שהוא במקום כלשהו באמצע התפילה
Re: כל ד' אמות תפלתו סדורה בפיו ורחושי מרחשן שפוותיה
פורסם: ה' דצמבר 14, 2023 1:10 am
על ידי תלמוד_ישן
מי שגומר תפילתו ואומר התיבה האחרונה, האם גם הוא צריך לחכות כדי הילוך ד' אמות לפני שהוא משתין?
Re: כל ד' אמות תפלתו סדורה בפיו ורחושי מרחשן שפוותיה
פורסם: ה' דצמבר 14, 2023 9:13 am
על ידי בברכה המשולשת
תלמוד_ישן כתב:מי שגומר תפילתו ואומר התיבה האחרונה, האם גם הוא צריך לחכות כדי הילוך ד' אמות לפני שהוא משתין?
אינני יודע. למיטב הבנתי, לא על זה מדברת הגמרא