הראל דביר. כתב:אני מחפש מי שדן בשייכות הדברים בזמננו.
אודה למקורות, סברות והצעות.
בשנת תשע"ב התעוררתי לשאלה זו, בעקבות מאמרו של הרב איתם הי"ד.
שלחתי לרב יעקב אריאל שליט"א את שאלתי:
בימינו, מציאות רווחת היא שנעזרים בגוי להרים את מתח החשמל שקפץ, להסיע רופאים למשמרת, תיפעול בתי מלון וכו'.
אלא, שכל זה מותר רק בגוי שאינו מוגדר כ"גר תושב", כנפסק בשולחן ערוך שאסור לומר לגר תושב לעשות מלאכה בשבת עבור יהודי (או"ח שד, א. והביא המשנ"ב שם, ס"ק יז, שהוא איסור מדאורייתא).
והנה, בזמן האחרון נתקלתי בכמה וכמה מחברים הכותבים בפשטות שלגוים, ובייחוד למוסלמים, יש דין גר תושב - וכתבו כך בסתמא, מבלי להתייחס לבעיה ולאתגר הענק שהציבו בפנינו לגבי שמירת השבת במערכות הפרטיות והצבוריות (הנשענות רבות על "אמירה לנוכרי" והנאה מגוי העובד "אדעתא לנפשיה"). לא ראיתי דברים מפורשים מפי כת"ר בעניין, אך כך מצאתי בספר דרך המלך, שזכה להסכמה חמה מכת"ר: "סתם גוי השומר על שבע המצוות נחשב לגר תושב" (עמ' 94), ובהמשך הוא מסביר שרוב רובם של הגוים בימינו שומרים את שבע המצוות של בני נח.
ונפשי בשאלתי האם אכן כך הוא מעמדם של הגוים היום, והאם בשל כך צריכים להשתנות כל סדרי השבת המקובלים עלינו מזה דורות רבים?
וענה לי כך:
אין היום גר תושב.
רק לעניין ישיבת הארץ סובר הראב"ד שמותר להושיב בארץ מי שיכול להיות מועמד לגר תושב.
אך לענינים אחרים כגון מלאכה בשבת גם הוא סובר שאין כיום ג"ת