היאך מותר לכהן להיכנס לבית חולים, כשהשלט לכהנים לא דלוק?
פורסם: ג' אוקטובר 17, 2023 4:43 pm
כשיש שלט שיש מת בבית חולים, בודאי אסור לכהן להיכנס שם.
אך כשהשלט לא דלוק, מה ההיתר בזה להיכנס? הלא אמנם השתא זה לא דלוק, וסימן שאין שם מת כעת, אבל אולי בעוד מספר דקות ימות מישהו ח"ו, והכהן כבר נמצא למעלה, ומהיכן יידע? האם זה לא ספק דאורייתא? הרי בפועל יש בוודאות מת אחד או שתיים מידי יום (אני מדבר על בי"ח לינאדו, כי בבי"ח שיבה הבנתי שיש שם תדיר מתים ופשיטא שאין לכהן על מה לסמוך כדי להיכנס שם כלל), והיאך יוכל להיכנס על סצך זה ש"עכשיו" אין מת?
ואולי יש היתר מדין רוב, כי ברוב היום אין שם מתים.
בהנחה שמותר מצד רוב, האם אעפ"כ מוטל עלי לרדת מידי פעם לבדוק אם נדלק השלט או שכיון שיש רוב, אז אי"צ לחוש כלל. [לסמוך על השומר ולבקש ממנו שיתקשר אלי קשה מאד, ניסיתי פעם לבקש, ואח"כ כשירדתי לילך להתפלל ראיתי את השלט דלוק... כנראה שכח להודיעני, או החליף משמרת עם שומר אחר...].
גם צ"ע אם יש היתר להישאר בבי"ח כל היום, כיון שבודאי יהיה מת שם באיזה זמן באותו היום וא"כ שוב אין כאן רוב.
עכ"פ האם ידוע למישהו על תשובה הילכתית שכתבו בנושא זה?
בתודה מראש
אך כשהשלט לא דלוק, מה ההיתר בזה להיכנס? הלא אמנם השתא זה לא דלוק, וסימן שאין שם מת כעת, אבל אולי בעוד מספר דקות ימות מישהו ח"ו, והכהן כבר נמצא למעלה, ומהיכן יידע? האם זה לא ספק דאורייתא? הרי בפועל יש בוודאות מת אחד או שתיים מידי יום (אני מדבר על בי"ח לינאדו, כי בבי"ח שיבה הבנתי שיש שם תדיר מתים ופשיטא שאין לכהן על מה לסמוך כדי להיכנס שם כלל), והיאך יוכל להיכנס על סצך זה ש"עכשיו" אין מת?
ואולי יש היתר מדין רוב, כי ברוב היום אין שם מתים.
בהנחה שמותר מצד רוב, האם אעפ"כ מוטל עלי לרדת מידי פעם לבדוק אם נדלק השלט או שכיון שיש רוב, אז אי"צ לחוש כלל. [לסמוך על השומר ולבקש ממנו שיתקשר אלי קשה מאד, ניסיתי פעם לבקש, ואח"כ כשירדתי לילך להתפלל ראיתי את השלט דלוק... כנראה שכח להודיעני, או החליף משמרת עם שומר אחר...].
גם צ"ע אם יש היתר להישאר בבי"ח כל היום, כיון שבודאי יהיה מת שם באיזה זמן באותו היום וא"כ שוב אין כאן רוב.
עכ"פ האם ידוע למישהו על תשובה הילכתית שכתבו בנושא זה?
בתודה מראש