עמוד 1 מתוך 1

היאך מותר לכהן להיכנס לבית חולים, כשהשלט לכהנים לא דלוק?

פורסם: ג' אוקטובר 17, 2023 4:43 pm
על ידי א.יהושע הכהן
כשיש שלט שיש מת בבית חולים, בודאי אסור לכהן להיכנס שם.
אך כשהשלט לא דלוק, מה ההיתר בזה להיכנס? הלא אמנם השתא זה לא דלוק, וסימן שאין שם מת כעת, אבל אולי בעוד מספר דקות ימות מישהו ח"ו, והכהן כבר נמצא למעלה, ומהיכן יידע? האם זה לא ספק דאורייתא? הרי בפועל יש בוודאות מת אחד או שתיים מידי יום (אני מדבר על בי"ח לינאדו, כי בבי"ח שיבה הבנתי שיש שם תדיר מתים ופשיטא שאין לכהן על מה לסמוך כדי להיכנס שם כלל), והיאך יוכל להיכנס על סצך זה ש"עכשיו" אין מת?

ואולי יש היתר מדין רוב, כי ברוב היום אין שם מתים.

בהנחה שמותר מצד רוב, האם אעפ"כ מוטל עלי לרדת מידי פעם לבדוק אם נדלק השלט או שכיון שיש רוב, אז אי"צ לחוש כלל. [לסמוך על השומר ולבקש ממנו שיתקשר אלי קשה מאד, ניסיתי פעם לבקש, ואח"כ כשירדתי לילך להתפלל ראיתי את השלט דלוק... כנראה שכח להודיעני, או החליף משמרת עם שומר אחר...].

גם צ"ע אם יש היתר להישאר בבי"ח כל היום, כיון שבודאי יהיה מת שם באיזה זמן באותו היום וא"כ שוב אין כאן רוב.

עכ"פ האם ידוע למישהו על תשובה הילכתית שכתבו בנושא זה?

בתודה מראש

Re: היאך מותר לכהן להיכנס לבית חולים, כשהשלט לכהנים לא דלוק?

פורסם: ג' אוקטובר 17, 2023 5:04 pm
על ידי בברכה המשולשת
למיטב זכרוני, יש על זה ספר שלם (רק שאינני זוכר את שמו, לצערי)
בזמנו, כשהיה צורך להיכנס לביה"ח, הייתי מברר עם רב בית החולים מראש והם היו ממליצים מה הדרך שבה יש פחות בעיות
ויש בזה גם הבדלים לפי המחלקות והמבנים
למשל, בתל השומר (שיבא) יש בניינים שונים, ובחלקם אין כמעט חשש מתים.

Re: היאך מותר לכהן להיכנס לבית חולים, כשהשלט לכהנים לא דלוק?

פורסם: ד' אוקטובר 18, 2023 9:08 am
על ידי ולמדתם אותם
א.יהושע הכהן כתב:כשיש שלט שיש מת בבית חולים, בודאי אסור לכהן להיכנס שם.
אך כשהשלט לא דלוק, מה ההיתר בזה להיכנס?


עיין במצורף שהעלה להקל, דהוי ספק טומאה ברה"ר, בפרט שבבתי חולים יש כמה מחלקות, ויש צד גדול לומר שלא נפתחו כל הדלתות ביחד. ויקצר בביקורו ויסגור דלת החדר ששוהה בו. ע"ש.

Re: היאך מותר לכהן להיכנס לבית חולים, כשהשלט לכהנים לא דלוק?

פורסם: ד' אוקטובר 18, 2023 5:56 pm
על ידי א.יהושע הכהן
ולמדתם אותם כתב:עיין במצורף שהעלה להקל, דהוי ספק טומאה ברה"ר, בפרט שבבתי חולים יש כמה מחלקות, ויש צד גדול לומר שלא נפתחו כל הדלתות ביחד. ויקצר בביקורו ויסגור דלת החדר ששוהה בו. ע"ש.

ייש"כ.
השאלה האם גם כשזה ספק טומאה ברה"ר מ"מ כאשר יש אפשרות לברר, מוטל עלינו לברר או לא. ונפק"מ כאן אם מוטל על הכהן לרדת מידי פעם מהבית חולים לברר אם נדלק השלט אזהרה לכהנים או לא. או לפחות לבקש מהשומר שיתקשר אליו במידה וידלק (בתור השתדלות, אע"פ שיתכן מאד שהשומר ישכח).

Re: היאך מותר לכהן להיכנס לבית חולים, כשהשלט לכהנים לא דלוק?

פורסם: ג' אוקטובר 24, 2023 9:29 pm
על ידי אליעזר ג
א.יהושע הכהן כתב:כשיש שלט שיש מת בבית חולים, בודאי אסור לכהן להיכנס שם.
אך כשהשלט לא דלוק, מה ההיתר בזה להיכנס? הלא אמנם השתא זה לא דלוק, וסימן שאין שם מת כעת, אבל אולי בעוד מספר דקות ימות מישהו ח"ו, והכהן כבר נמצא למעלה, ומהיכן יידע? האם זה לא ספק דאורייתא? הרי בפועל יש בוודאות מת אחד או שתיים מידי יום (אני מדבר על בי"ח לינאדו, כי בבי"ח שיבה הבנתי שיש שם תדיר מתים ופשיטא שאין לכהן על מה לסמוך כדי להיכנס שם כלל), והיאך יוכל להיכנס על סצך זה ש"עכשיו" אין מת?

ואולי יש היתר מדין רוב, כי ברוב היום אין שם מתים.

בהנחה שמותר מצד רוב, האם אעפ"כ מוטל עלי לרדת מידי פעם לבדוק אם נדלק השלט או שכיון שיש רוב, אז אי"צ לחוש כלל. [לסמוך על השומר ולבקש ממנו שיתקשר אלי קשה מאד, ניסיתי פעם לבקש, ואח"כ כשירדתי לילך להתפלל ראיתי את השלט דלוק... כנראה שכח להודיעני, או החליף משמרת עם שומר אחר...].

גם צ"ע אם יש היתר להישאר בבי"ח כל היום, כיון שבודאי יהיה מת שם באיזה זמן באותו היום וא"כ שוב אין כאן רוב.

עכ"פ האם ידוע למישהו על תשובה הילכתית שכתבו בנושא זה?

בתודה מראש


להבנתי זה אינו רוב אלא חזקה, רק הרוב עוזר שאין רוב כנגדה , כאשר נכנסת במצב שאין טומאה ממשיך להיות מוחזק שאיננה עד שמתברר שישנה ,אומנם אם ידוע שיש תמיד או ברוב המקרים כך וכך מתים ליום יש לעיין , וזה כולל כמה נידונים :
א. האם ישנן דלתות כפולות וממילא לא כל מת מטמא את כל בית החולים מדאוריתא ,
ב. אם יש מספר יציאות ודלתות כפולות , גם לא מדרבנן.
ג. מכיוון שכל שעה ושעה זה ספק וחזקא מכריעה , כאשר כבר שהית כמה שעות , יש מקום לדון שעל כל שעה בנפרד יש חזקא , וגם אם בסה"כ כבר יש רוב יחשד עם השעה הבאה שהיה ויהיה שם מת ,הוא לא מבטל את החזקה מעיקרא אלא רק מכריע כנגדה וביחס לשעה הבאה שאין בה כשלעצמה רוב למת היא תועיל .

מה שמומלץ בפועל הוא לסגור את הדלת של החדר בו אתה נמצא , וממילא לא תהיה בעיה של טומאה דאוריתא בזמן שסגורה , ואם יש דלתות כפולות גם מספר יציאות , גם לא דרבנן . והזמנים שפתוחה או אתה יוצא החוצה הם קטנים יחסית .

פעם אחת שהייתי צריך לשהות כמה שעות שמתי לב לקוד ההחייאה וכל פעם שהיה הייתי ומחכה כזמן שנותנים להחייאה ועוד כדי שיספיקו לעדכן את השלט .
יש היתר של הרב ווזנר שכאשר מדובר ביקור חולה שהוא במצב של פיקוח נפש ואתה קרוב אליו עד כדי כך שמצב רוחו ישתפר שתבקר אותו . מותר גם בטומאה וודאי ,