עמוד 1 מתוך 1
תשמיש המטה - מדוע אסור במקום ספרים?
פורסם: ב' אוקטובר 02, 2023 4:28 am
על ידי תלמוד_ישן
ביאור הלכה סימן תרל"ט (הלכות סוכה) ד"ה ואל יעשה שום תשמיש בזוי
ותשמיש המטה לא מקרי תשמיש בזוי דהוא בכלל תשבו כעין תדורו, וגם בעצם לא מקרי תשמיש בזוי במה שהוא מקיים מצות עשה של פריה ורביה ועונה (אחרונים)
שו"ע או"ח סימן רמ' סעיף ו (בענין תשמיש המטה)
וְאִם יֵשׁ בּוֹ תְּפִלִּין אוֹ סְפָרִים, אֲפִלּוּ שֶׁל גְּמָרָא, אָסוּר עַד שֶׁיִּתְּנֵם בִּכְלִי בְּתוֹךְ כְּלִי
אם אין תשמיש המטה מעשה בזוי, ואדרבה, היא מצוה ומעשה קדושה, מדוע אסור הוא לשמש מטתו בחדר שיש בו תפילין וספרים? הלא אין אומרים על פעולות אחרות כגון אכילה ושינה, שאסורים במקום ספרים. ואם הבעיה היא שעירום הוא דבר מאוס, מדוע מותר לשמש מטתו בתוך הסוכה? ומדוע אסור לשמש בחדר שיש בו ספרים כשמכסה בטלית?
Re: תשמיש המטה - מדוע אסור במקום ספרים?
פורסם: ב' אוקטובר 02, 2023 4:43 am
על ידי ספרים וועלט
זה לא בזוי כאשר משווים אותו לדברים אחרים שרגילים לעשות בבית, ומצות סוכה היא לדור כדרך שדרים בבית.
Re: תשמיש המטה - מדוע אסור במקום ספרים?
פורסם: ב' אוקטובר 02, 2023 4:54 am
על ידי כולל יונגערמאן
תשבו כעין תדורו, ותשה"מ זה חלק אינטגרלי מדירת איש ואשתו, עד כדי כך שבאם אי אפשר לו פטור מלישן בסוכה לרמ"א, וכמובן שאין בעיה לישן בסוכה ערום מה"ט. רק שגם בבית יש מיני תשמישים בזויים - כהיום יש גם הבי"כ בתוך הבית וכדו' - והסוכה לא נועדה למלא מקום כל הבית וכל תשמישים הבזויים שלה, אלא מקום החדרים הנכבדים כהסלון וחדר המטות, כפי שכתבתי כבר באשכול אחר שמכאן רואים שצורת הסוכה להיות בצמוד לשאר חדרי הבית ששם עושים התשמישים הבזויים לצורך בני הבית (ויש לעיין אם מקיימים מצוות סוכה כראוי למהדרין בסוכה שעושים הרחק מן הבית באמצע הרחוב).
לעומת זה בפני ספרים יש להתנהג בצניעות וקדושה יתירה, ובית דירה אכן אינו המקום המיועד לאכסן שם ספרי קודש
Re: תשמיש המטה - מדוע אסור במקום ספרים?
פורסם: ג' אוקטובר 03, 2023 6:18 am
על ידי תלמוד_ישן
כולל יונגערמאן כתב:תשבו כעין תדורו, ותשה"מ זה חלק אינטגרלי מדירת איש ואשתו, עד כדי כך שבאם אי אפשר לו פטור מלישן בסוכה לרמ"א, וכמובן שאין בעיה לישן בסוכה ערום מה"ט. רק שגם בבית יש מיני תשמישים בזויים - כהיום יש גם הבי"כ בתוך הבית וכדו' - והסוכה לא נועדה למלא מקום כל הבית וכל תשמישים הבזויים שלה, אלא מקום החדרים הנכבדים כהסלון וחדר המטות, כפי שכתבתי כבר באשכול אחר שמכאן רואים שצורת הסוכה להיות בצמוד לשאר חדרי הבית ששם עושים התשמישים הבזויים לצורך בני הבית (ויש לעיין אם מקיימים מצוות סוכה כראוי למהדרין בסוכה שעושים הרחק מן הבית באמצע הרחוב).
לעומת זה בפני ספרים יש להתנהג בצניעות וקדושה יתירה, ובית דירה אכן אינו המקום המיועד לאכסן שם ספרי קודש
האם זאת אומרת שלהשאיר כלי אוכל בתוך הסוכה אינו כבוד לה, ואילו לשמש מטתו שפיר הוא עושה?
א"כ מדוע אינו אסור לשום כלי אוכל לפני תפילין וספרים?
(מאד יתכן שיש דבר פשוט שאני לא יודע או לא מבין)
Re: תשמיש המטה - מדוע אסור במקום ספרים?
פורסם: ג' אוקטובר 03, 2023 7:10 am
על ידי כולל יונגערמאן
לפי היסוד שכתבתי החילוק מובן מאיליו, בסוכה אין כאן ענין של 'קדושה' וכדו' רק קיום דין תשבו כעין תדורו ברמה גבוה ומכבדת. תשמיש שלא היית עושה בסלון או בחדר שינה, לא תעשנו בסוכה גם. להשאיר כלי אוכל בסלון וכ"ש בחדר שינה זה לא מכבד כמובן, אבל זה אינו בגדר ערוות דבר וכדו' שאסור בפני כתבי הקודש
Re: תשמיש המטה - מדוע אסור במקום ספרים?
פורסם: ו' אוקטובר 06, 2023 2:37 am
על ידי תלמוד_ישן
כולל יונגערמאן כתב:לפי היסוד שכתבתי החילוק מובן מאיליו, בסוכה אין כאן ענין של 'קדושה' וכדו' רק קיום דין תשבו כעין תדורו ברמה גבוה ומכבדת. תשמיש שלא היית עושה בסלון או בחדר שינה, לא תעשנו בסוכה גם. להשאיר כלי אוכל בסלון וכ"ש בחדר שינה זה לא מכבד כמובן, אבל זה אינו בגדר ערוות דבר וכדו' שאסור בפני כתבי הקודש
ייש"כ! מתוק מדבש!
אך א"כ איך מבינים דברי המשנה ברורה סימן תרל"ט סק"ב:
ולפי שקדושת הסוכה גדולה מאוד ראוי למעט בה דברי חול ולדבר בה כי אם קדושה ותורה וכו'
Re: תשמיש המטה - מדוע אסור במקום ספרים?
פורסם: ו' אוקטובר 06, 2023 9:52 am
על ידי עזריאל ברגר
תלמוד_ישן כתב:כולל יונגערמאן כתב:לפי היסוד שכתבתי החילוק מובן מאיליו, בסוכה אין כאן ענין של 'קדושה' וכדו' רק קיום דין תשבו כעין תדורו ברמה גבוה ומכבדת. תשמיש שלא היית עושה בסלון או בחדר שינה, לא תעשנו בסוכה גם. להשאיר כלי אוכל בסלון וכ"ש בחדר שינה זה לא מכבד כמובן, אבל זה אינו בגדר ערוות דבר וכדו' שאסור בפני כתבי הקודש
ייש"כ! מתוק מדבש!
אך א"כ איך מבינים דברי המשנה ברורה סימן תרל"ט סעיף ב:
ולפי שקדושת הסוכה גדולה מאוד ראוי למעט בה דברי חול ולדבר בה כי אם קדושה ותורה וכו'
זה לא ע"פ נגלה...
Re: תשמיש המטה - מדוע אסור במקום ספרים?
פורסם: ו' אוקטובר 06, 2023 7:48 pm
על ידי ספרים וועלט
עזריאל ברגר כתב:תלמוד_ישן כתב:כולל יונגערמאן כתב:לפי היסוד שכתבתי החילוק מובן מאיליו, בסוכה אין כאן ענין של 'קדושה' וכדו' רק קיום דין תשבו כעין תדורו ברמה גבוה ומכבדת. תשמיש שלא היית עושה בסלון או בחדר שינה, לא תעשנו בסוכה גם. להשאיר כלי אוכל בסלון וכ"ש בחדר שינה זה לא מכבד כמובן, אבל זה אינו בגדר ערוות דבר וכדו' שאסור בפני כתבי הקודש
ייש"כ! מתוק מדבש!
אך א"כ איך מבינים דברי המשנה ברורה סימן תרל"ט סעיף ב:
ולפי שקדושת הסוכה גדולה מאוד ראוי למעט בה דברי חול ולדבר בה כי אם קדושה ותורה וכו'
זה לא ע"פ נגלה...
זה כן על פי נגלה.
בעת השהייה בסוכה האדם מקיים מצוה, והחפצא של מצוה הוא הסוכה, ובהיותה חפצא של מצוה חל עליה שם שמים. לכן אל לנו לעשות דברים המהוים סתירה לקדושה.
תשה"מ אינו סותר לקדושה, ואדרבה כידוע מהרמב"ן.
אך בפני ספרים יש ענין להתנהג כמו שהיית נוהג בפני המלך.
Re: תשמיש המטה - מדוע אסור במקום ספרים?
פורסם: ו' אוקטובר 06, 2023 9:50 pm
על ידי תלמוד_ישן
ספרים וועלט כתב:אך בפני ספרים יש ענין להתנהג כמו שהיית נוהג בפני המלך.
האם נוהגים בעולם לישון, לאכול, לשוחח עם חבירו, ולאכסן כלי אוכל ובגדים בפני המלך? מדוע אין אלו אסורים בפני ספרים?