מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האם לשפוך מכ"ר על עיסה לעשותו ברכת במ"מ, חשיב צורך יו"ט?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אראל
הודעות: 3529
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

האם לשפוך מכ"ר על עיסה לעשותו ברכת במ"מ, חשיב צורך יו"ט?

הודעהעל ידי אראל » ב' אוגוסט 21, 2023 7:01 am

נתעורר היום בינינו שאלה בהלכות יו"ט כדלהלן,
הנוהגין לאכול באחש"פ כרעמזליך שנתגבלו ממצה מפוררת [קמח מצה] ונתבשלו שכידוע יש ע"ז שאלה, אם יש בהם כזית בכל אחד, איזה ברכה מברכים, מחלוקת מג"א ואבהעו"ז ועוד אחרונים, בסי' קס"ח
השו"ע הרב נוקט להלכה שאם ישפכו מכלי ראשון על הכרעמזליך עוד טרם שנתגבלו לשיעור כזית, אז נשאר ברכתם במ"מ, אף אם אח"כ יוסיף לגבלם לשיעור כזית ויבשלם
והנה לפי זה כתבו כמה מורי הוראה, שכדי לצאת מספק ברכה העצה היעוצה לשפוך מכלי ראשון על הכרעמזליך בעודן עיסה ועדיין לא עשאן לשיעור כזית, כך שיגיעו לשיעור בישול עוד טרם יהיה בהם כזית, ואז אף אם אח"כ יגבלם ויעשה מהם כרעמזיליך גדולים מכשיעור כזית ויבשלם שוב, לא יחזור עליהם שם לחם, וישארו בברכתם בורא מיני מזונות לכו"ע
נתעורר השאלה אם מותר לעשות זאת, לשפוך מכלי ראשון על הכרעמזליך, ביום טוב, שהרי סוכ"ס השפיכה אינו בעצם צורך היום, שהרי אם כדי להוציא נפשי' מספיקא הרי יכול לאכלם בתוך הסעודה [מבלי שיצטרך להבישול ע"י שפיכה מכ"ר כנ"ל], והאם כדי שיוכל לקדש על הככרעמזיליך קודם הסעודה ולברך עליהם במ"מ, יתירו לו לבשל מכלי ראשון, בישול מיותרת ביו"ט?
מה דעתכם?

עזריאל ברגר
הודעות: 14051
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: האם לשפוך מכ"ר על עיסה לעשותו ברכת במ"מ, חשיב צורך יו"ט?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' אוגוסט 21, 2023 1:08 pm

ייעשה לכם - לכל צרכיכם.
ואם כך נוח לך לאכול - מותר לבשל לצורך זה.
דאלת"ה - מה לך לאכול תבשיל שבושל היום כאשר אתה יכול לאכול מתבשילי אמש?!

אראל
הודעות: 3529
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: האם לשפוך מכ"ר על עיסה לעשותו ברכת במ"מ, חשיב צורך יו"ט?

הודעהעל ידי אראל » ב' אוגוסט 21, 2023 3:57 pm

עזריאל ברגר כתב:ייעשה לכם - לכל צרכיכם.
ואם כך נוח לך לאכול - מותר לבשל לצורך זה.
דאלת"ה - מה לך לאכול תבשיל שבושל היום כאשר אתה יכול לאכול מתבשילי אמש?!

זה גופא השאלה, אם נוחיות רוחניות [לאכול בשופי בלי סיבוכי שאלות על ברכות וכדו', או לצמצם עצמו שיצטרך לאכול בזמנים מסויימים, כגון בתוך הסעודה], הוי דינו כמו נוחיות גשמיות...

עזריאל ברגר
הודעות: 14051
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: האם לשפוך מכ"ר על עיסה לעשותו ברכת במ"מ, חשיב צורך יו"ט?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' אוגוסט 21, 2023 7:56 pm

לא ראינו שנמנעים מלטלטל ברה"ר לצורך נוחיות רוחנית כגון טבילה במקווה או אתרוג מהודר יותר וכל כיו"ב.
והרי טלטול שאינו צורך יו"ט - אסור!

אראל
הודעות: 3529
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: האם לשפוך מכ"ר על עיסה לעשותו ברכת במ"מ, חשיב צורך יו"ט?

הודעהעל ידי אראל » ב' אוגוסט 21, 2023 10:38 pm

עזריאל ברגר כתב:לא ראינו שנמנעים מלטלטל ברה"ר לצורך נוחיות רוחנית כגון טבילה במקווה או אתרוג מהודר יותר וכל כיו"ב.
והרי טלטול שאינו צורך יו"ט - אסור!

כי אין אפשרויות אחרת, אבל כאן הרי אפשר לו לאוכלו בתוך הסעודה
[אתרוג מהודר יותר? וכי יש ריבוי בשיעור הוצאה לאתרוג מהודרת?]

כדכד
הודעות: 8944
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: האם לשפוך מכ"ר על עיסה לעשותו ברכת במ"מ, חשיב צורך יו"ט?

הודעהעל ידי כדכד » ג' אוגוסט 22, 2023 11:23 am

אראל כתב:
עזריאל ברגר כתב:ייעשה לכם - לכל צרכיכם.
ואם כך נוח לך לאכול - מותר לבשל לצורך זה.
דאלת"ה - מה לך לאכול תבשיל שבושל היום כאשר אתה יכול לאכול מתבשילי אמש?!

זה גופא השאלה, אם נוחיות רוחניות [לאכול בשופי בלי סיבוכי שאלות על ברכות וכדו', או לצמצם עצמו שיצטרך לאכול בזמנים מסויימים, כגון בתוך הסעודה], הוי דינו כמו נוחיות גשמיות...

מה לי גשמיות מה לי רוחניות
התורה אמרה "לכם לכל צרכיכם" מה"ת לחלק.
בענין אתרוג כוונת הרב עזריא אולי לאדם שיצא כבר באתרוג פחות מהודר ונזדמן לו אתרוג מהודר יותר שהמנהג שאין מדקדקים שלא להוציאו ביו"ט


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 214 אורחים