מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

גדול בחכמה מול גדול במנין

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 13031
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

גדול בחכמה מול גדול במנין

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' יולי 18, 2023 11:44 pm

ז"ל הש"ך בסו"ס רמב -
ואם אחד מהן גדול בחכמה והשני במנין דהיינו שיש לו תלמידים הרבה אפילו אינם אומרים דעתם וכ"ש שאם רוב תלמידים אומרים כמותו נקרא זה שגדול במנין גדול נגד חבירו.

ומסתמא מקורו בד' האו"ז בע"ז סי' קד, ז"ל -
פי' רבינו שמואל זצ"ל אם היה אחד מהם גדול בחכמה או במנין תלמידים הרבה אי נמי רוב התלמידים אומרים כמותו. אבל זה גדול בחכמה וזה גדול במנין הלך אחר המנין דאחרי רבים להטות.


וצריך להבין, בגוונא שאין התלמידים אומרים דעתם כמותו, למה שייכת כאן ההכרעה של אחרי רבים להטות. האם הכוונה שבסתמא דעתם כדעתו. ומה הדין באופן שידוע שהתלמידים לא שמעו הלכה זאת מרבם כלל, האם סגי בכך שמסתמא אם היו שומעים היו מסכימים לו. ולכאו' הרי רוב תלמידים הוא ענין מקרי, ולמה מהני לקביעת ההלכה.

ענ'י לעצמי
הודעות: 217
הצטרף: ב' דצמבר 20, 2021 5:48 am
מיקום: ד' כותלי ביה"מ

Re: גדול בחכמה מול גדול במנין

הודעהעל ידי ענ'י לעצמי » ד' יולי 19, 2023 1:25 am

כן הקשה בברכ"א (ע"ז ז. בסוגיא דאחד אוסר ואחד מתיר, אות ג):
ברכ1.png
ברכ1.png (61.69 KiB) נצפה 437 פעמים
ברכ2.png
ברכ2.png (15.61 KiB) נצפה 437 פעמים

בשו"ת חת"ס (ז, כו ד"ה וזה נ"ל) ביאר ד'אע"ג דאידך עדיף בחכמה, מ"מ כיון דשכיחי תלמידים קמיה, מחדדין שמעתיה טפי', וציין לנדה (יד:) שסברא זו קיימת כבר בגמרא שם. וכ"כ בספר 'חד וחלק - סוגיות בש"ס' (מצו"ב). וכעין הגמ' דתענית (ז.) 'ומתלמידי יותר מכולם'.
אך צ"ב, דנמצא דהוא באמת גדול בחכמה מחמת המנין, וכל השאלה הוא איך הוא מחודד טפי, ע"י תלמידיו או ע"י חכמתו, בעוד ש'גדול במנין' משמע שהוא משום 'אחרי רבים להטות'.
קבצים מצורפים
חד וחלק רוב מנין.pdf
(1.85 MiB) הורד 54 פעמים

עושה חדשות
הודעות: 13031
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: גדול בחכמה מול גדול במנין

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' יולי 19, 2023 9:20 pm

יש"כ.

ויל"ע עוד (ותליא בסברות הנ"ל) האם בעי' לזה דוקא תלמידים שהוא רבם המובהק, או דסגי בתלמידים כל דהו.

גם יל"ע האם מעלת רוב מנין מהני גם לדיני כבוד, דאם המעלה היא רק משום שהתלמידים סוברים כמותו מסתמא והוו רבים, אין בזה ענין לכבדו יותר בשל כך. ועי' מג"א קלה,ז.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 148 אורחים