עמוד 1 מתוך 1

תמיהה רבתי בש"ך על התורה.

פורסם: ב' ספטמבר 12, 2011 11:23 pm
על ידי חיס
בש"ך על התורה עה"פ כי יהיה באיש חטא משפט מות ותלית אותו על עץ (דברים כ"ב ב) כותב שם דברי פלא מאד

שאין לתלות מיתת הצדיק גמור באכילת אדם הראשון מעץ הדעת, ולא תלין נבלתו זהו דבר נבלה...ראה כאן צילום.

ידוע שהספד שדרש האריז"ל אחרי מיטתו של הרמ"ק זצ"ל היה ממש להיפוך גמור. ועוד מתוך הפירוש כאן.

ראה המקור ב"יערות דבש" ובחיד"א ראה צילום.

וצריך עיון....

Re: תמיהה רבתי בש"ך על התורה.

פורסם: ב' ספטמבר 12, 2011 11:49 pm
על ידי יאיר
דברי הש"ך במלואם:
1.gif
1.gif (214.26 KiB) נצפה 7106 פעמים

ועיין ב"ב יז. :

"תנו רבנן ארבעה מתו בעטיו של נחש ואלו הן בנימין בן יעקב ועמרם אבי משה וישי אבי דוד וכלאב בן דוד וכולהו גמרא לבר מישי אבי דוד דמפרש ביה [קרא] דכתיב (שמואל ב יז, כה) ואת עמשא שם אבשלום תחת יואב על הצבא ועמשא בן איש ושמו יתרא הישראלי אשר בא אל אביגיל בת נחש אחות צרויה אם יואב וכי בת נחש היא והלא בת ישי היא דכתיב (דברי הימים א ב, טז) ואחיותיהם צרויה ואביגיל אלא בת מי שמת בעטיו של נחש".

Re: תמיהה רבתי בש"ך על התורה.

פורסם: ב' ספטמבר 12, 2011 11:49 pm
על ידי חכם באשי
חיס כתב:ידוע שהספד שדרש האריז"ל אחרי מיטתו של הרמ"ק זצ"ל היה ממש להיפוך גמור. ועוד מתוך הפירוש כאן.


בענין זה, ראה מאמר ארוך ורחב באלפא ביתא קדמייתא לרש"א.

Re: תמיהה רבתי בש"ך על התורה.

פורסם: ג' ספטמבר 13, 2011 12:55 am
על ידי זקן ששכח
הגע נא בעצמך שואל יקר, אם אמרה הגמרא 'ארבעה', משמע שאין מדי הרבה, והם הם דברי הש"ך.
שמא תאמר: הלא העיד האר"י אודות הרמ"ק? אמת ויציב! אולם רק אדם צדיק כמו האר"י יש ביכלתו להעיד דבר כזה, אבל לא כל אדם.
ולא נצרכה להוסיף אודות דורינו דור אינפלצית השבחים, שאולי ואולי נמצא ארבעה שלא מתו בעטיו של נחש...

Re: תמיהה רבתי בש"ך על התורה.

פורסם: ג' ספטמבר 13, 2011 6:34 pm
על ידי שליטא
השך לא כתב את דבריו אלא למי שקטן ממנו בחכמה (כי ברור לשך שהה"א של האריזל היא לא כמו הה"א שהוא בא לאפוקי ודו"ק)

כך שברור לשך שאם האריזל ודומיו חושבים/אומרים אחרת יש דברים בגו.

Re: תמיהה רבתי בש"ך על התורה.

פורסם: ו' ספטמבר 16, 2011 2:28 am
על ידי ברוך שאמר
ההבדל נעוץ בביאור תיבת "חטא" משפט מות.
האריז"ל ביאר חטא מלשון ולא יחטיא, היינו שאם נחסר צדיק שאין בו משפט מות מצ"ע, אז ותלית חסרונו בחטא עץ הדעת.
אולם הש"ך מדבר על נקודה אחרת לגמרי, שחטא הייינו עבירה ממש, ואם יש חטא אסור לתלות סיבת המות בעץ הדעת.
נמצא ששניהם רמזו בפסוק שני ענינים אחרים לגמרי. אמור מעתה, שאין סתירה בין הדברים.

Re: תמיהה רבתי בש"ך על התורה.

פורסם: ו' ספטמבר 16, 2011 2:49 am
על ידי שליטא
אהבתי, יפה!

שאלה: איך האריזל יבאר את מה שחזל אמרו שאין מקרא יוצא מידי פשוטו?

Re: תמיהה רבתי בש"ך על התורה.

פורסם: ו' ספטמבר 16, 2011 9:14 am
על ידי יאיר
שליטא כתב:אהבתי, יפה!

שאלה: איך האריזל יבאר את מה שחזל אמרו שאין מקרא יוצא מידי פשוטו?


א.מה שכתב "ברוך שאמר" כתוב מפורש. אם היית משקיע כמה דקות בקריאה שם היית רואה זאת.

ב.לא מובנת שאלתך. לפי פשוטו של מקרא תפרש גם את "ותלית אותו על עץ" כפשוטו, כפשט ציווי הכתוב. ואין מקרא יוצא מידי פשוטו לא אומר שאסור לדורשו...

Re: תמיהה רבתי בש"ך על התורה.

פורסם: ו' ספטמבר 16, 2011 12:14 pm
על ידי חיס
ברוך שאמר כתב:ההבדל נעוץ בביאור תיבת "חטא" משפט מות.
האריז"ל ביאר חטא מלשון ולא יחטיא, היינו שאם נחסר צדיק שאין בו משפט מות מצ"ע, אז ותלית חסרונו בחטא עץ הדעת.
אולם הש"ך מדבר על נקודה אחרת לגמרי, שחטא הייינו עבירה ממש, ואם יש חטא אסור לתלות סיבת המות בעץ הדעת.
נמצא ששניהם רמזו בפסוק שני ענינים אחרים לגמרי. אמור מעתה, שאין סתירה בין הדברים.


הרי בש"ך כתוב במפורש ב"צדיק גמור באמת"

Re: תמיהה רבתי בש"ך על התורה.

פורסם: ב' ספטמבר 19, 2011 4:10 pm
על ידי גלאגוזים
יורשה לי להעיר,
לא הש"ך על התורה. אלא ה"שפתי כהן" עה"ת.
רבינו הש"ך לא חיבר חיבור על התורה.

Re: תמיהה רבתי בש"ך על התורה.

פורסם: ב' ספטמבר 19, 2011 9:08 pm
על ידי זקן ששכח
גלאגוזים כתב:יורשה לי להעיר,
לא הש"ך על התורה. אלא ה"שפתי כהן" עה"ת.
רבינו הש"ך לא חיבר חיבור על התורה.


צודק בהחלט, אבל מה איכפת לך בר"ת. וכי יטעה מישהו לומר ששני החיבורים מאותו מחבר?!

Re: תמיהה רבתי בש"ך על התורה.

פורסם: ג' ספטמבר 20, 2011 3:50 am
על ידי ברוך שאמר
חיס כתב:
ברוך שאמר כתב:ההבדל נעוץ בביאור תיבת "חטא" משפט מות.
האריז"ל ביאר חטא מלשון ולא יחטיא, היינו שאם נחסר צדיק שאין בו משפט מות מצ"ע, אז ותלית חסרונו בחטא עץ הדעת.
אולם הש"ך מדבר על נקודה אחרת לגמרי, שחטא הייינו עבירה ממש, ואם יש חטא אסור לתלות סיבת המות בעץ הדעת.
נמצא ששניהם רמזו בפסוק שני ענינים אחרים לגמרי. אמור מעתה, שאין סתירה בין הדברים.


הרי בש"ך כתוב במפורש ב"צדיק גמור באמת"


הש"ך מתחיל שהיה בו חטא, ולכן נענש במיתה, אלא ש"בל תאמר" שהיה צדיק גמור באמת ומכל מקום מת בלא חטא, אינו כן. דוק ותשכח

Re: תמיהה רבתי בש"ך על התורה.

פורסם: ג' ספטמבר 20, 2011 11:04 am
על ידי חכם באשי
גלאגוזים כתב:יורשה לי להעיר,
לא הש"ך על התורה. אלא ה"שפתי כהן" עה"ת.
רבינו הש"ך לא חיבר חיבור על התורה.

מעולם לא שמעתי שעל ראשי התיבות 'ש"ך' קיימות זכויות יוצרים!...

Re: תמיהה רבתי בש"ך על התורה.

פורסם: ד' ספטמבר 21, 2011 12:38 am
על ידי זקן ששכח
חכם באשי כתב:
גלאגוזים כתב:יורשה לי להעיר,
לא הש"ך על התורה. אלא ה"שפתי כהן" עה"ת.
רבינו הש"ך לא חיבר חיבור על התורה.

מעולם לא שמעתי שעל ראשי התיבות 'ש"ך' קיימות זכויות יוצרים!...


יבוא הרב ש"ך ויוכיח. כמאמרם עד שיבוא השלישי ויכריע...

Re: תמיהה רבתי בש"ך על התורה.

פורסם: ד' ספטמבר 21, 2011 12:47 am
על ידי עשוי לנחת
גלאגוזים כתב:יורשה לי להעיר,
לא הש"ך על התורה. אלא ה"שפתי כהן" עה"ת.
רבינו הש"ך לא חיבר חיבור על התורה.

"וכשראה קרח וידע בחכמה שאותו המטמון אינו שלו והוא כמו גזל בידו, ומשה ואהרן בא להם העושר בהיתר, משה מהפסולת של לוחות" וכו'.
(ש"ך - סליחה, שפתי כהן ריש קרח)
"גם כבר כתב הש"ך על התורה שכל ענין קרח היה שנתן עיניו בממון כי גדלוהו משל אחיו ונתקנא על שנתעשר משה מפסולת של לוחות" וכו'.....
(תפארת יהונתן במדבר טז, ו)
למי כונתו????

Re: תמיהה רבתי בש"ך על התורה.

פורסם: ב' אוקטובר 10, 2011 7:54 pm
על ידי יאיר

Re: תמיהה רבתי בש"ך על התורה.

פורסם: ג' אוקטובר 11, 2011 2:57 pm
על ידי אגרת
מקורו של האריז"ל הוא גם בחז"ל - בתיקונ"ז. ומה שעשוי לנחת שאל, גם לש"ך יש חיבור עה"ת רק שלא הוא הוציאו.

Re: תמיהה רבתי בש"ך על התורה.

פורסם: ג' אוקטובר 11, 2011 5:19 pm
על ידי עשוי לנחת
אגרת כתב:ומה שעשוי לנחת שאל, גם לש"ך יש חיבור עה"ת רק שלא הוא הוציאו.

לא שאלתי שום דבר, רק הראיתי שדברי ה"שפתי כהן" תואמים במדוייק למה שמצטט הר"ר יהונתן בשם ה"ש"ך"! כך שלא מסתבר שב"חיבור עה"ת שלא הוציאו" שלש"ך הידוע יש את אותו הפירוש.

Re: תמיהה רבתי בש"ך על התורה.

פורסם: ד' אוגוסט 29, 2012 9:23 am
על ידי חיס
הקפצה לפרשת השבוע

Re: תמיהה רבתי בש"ך על התורה.

פורסם: ו' ספטמבר 04, 2020 1:25 pm
על ידי בקרו טלה
חיס כתב:בש"ך על התורה עה"פ כי יהיה באיש חטא משפט מות ותלית אותו על עץ (דברים כ"ב ב) כותב שם דברי פלא מאד

שאין לתלות מיתת הצדיק גמור באכילת אדם הראשון מעץ הדעת, ולא תלין נבלתו זהו דבר נבלה...ראה כאן צילום.

ידוע שהספד שדרש האריז"ל אחרי מיטתו של הרמ"ק זצ"ל היה ממש להיפוך גמור. ועוד מתוך הפירוש כאן.

וצריך עיון....

viewtopic.php?f=7&t=6345&p=55550#p382529 עי' שם במאמר המצורף