ORI929 כתב:מה זאת אומרת למאי נפקא מינה
אם זה נכון הצד המחודש יהי' בזה ליישב כמה שאלות
מ''מ להבין את האמת זה לא מספיק
אשמח לדעת מקצת השאלות.
עכ"פ, אפשר אולי לומר שחקירת כבודו היא המחלוקת בין לישנא קמא לבין לישנא בתרא באונס שגירש. דבל"ק לרבא כל ימיו בעמוד והחזיר קאי, משמע דכל ימיו לא עבר אמימרא דרחמנא, כיוון דאכתי בעמוד והחזיר קאי. אבל אם כבר חל רגע אחד מעשה הגירושין, למה לא נאמר לרבא דאיברא דמצווה להחזירה, מ"מ כבר נעשו הגירושין רגע אחד, ונגמר הלאו, והשתא יכול להחזירה ולנתק את הל"ת, כמו ללישנא בתרא, ולא קאי בעמוד והחזיר. אלא דל"מ, הכוונה שלא חל מעיקרא.
וללישנא בתרא הוא איפכא, דאם לא חל אפילו רגע אחד, א"כ, לא חלו הגירושין כלל ועיקר, ואין כאן ניתוק לעשה של ולו תהיה לאישה, אלא דאכתי לא התקיים הלאו, דקאי בעמוד והחזיר, כמו בלישנא קמא. אלא דל"מ, הכוונה שחל רגע אחד, ואז פקע ממנו.