עמוד 1 מתוך 1

עוגה מקמח מצה בערב פסח

פורסם: ב' אפריל 10, 2023 10:46 pm
על ידי איתן נוי
הגרע"י זצ"ל (חזו"ע פסח עמ' קצט) "...אבל עוגה שנעשית מקמח מצה (אפויה), ועירבו בה דבש ויין וכיו"ב, וחזרו ואפו אותה, אין לאוכלה בערב פסח, שהואיל ונאפית מכבר, אין עליה שוב תורת מצה עשירה. ומצה מבושלת או מטוגנת בשמן מותר לאוכלה בערב פסח... וכו'.
באתי לברר, כשמכינים עוגת טורט מערבים בה המון נוזלים מים,שמן,יין,מיץ תפוזים וכדו', תמציות שונות. ונהיית בלילה הנשפכת כתבשיל. מבירו עם מס' בעלי אפיה עלה לי שכשמכניסים לתנור, כל הבלילה מגיעה לחום שהיס"ב כעבור מס' דק' (מצוי מאוד בפרט כשמסיקים את התנור קודם לכן), וממילא נעשית פעולת "בישול" בכל הבלילה, ורק לאחר זמן ממושך (כחצי שעה+) נהיית העיסה קשה באופן שצריך לפורסה בסכין.
וממילא מאחר ונעשה בישול (עמוק) בבלילה, ממילא הוי כמה שכתב הגרע"י "ומצה מבושלת או מטוגנת בשמן מותר לאוכלה בערב פסח". ומ"ש "עוגה שנעשית מקמח מצה (אפויה), ועירבו בה דבש ויין וכיו"ב, וחזרו ואפו אותה, אין לאוכלה בערב פסח". היינו כגון עוגות/עוגיות הנעשות כמו עוגת שמרים-עיסת בצק מקמח מצה.
ואף שמתקיים כאן אפיה אחרי בישול, אף זה לדעת האשכנזים שנוי במחלוקת ולדעת הספרדים לכו"ע אין אפיה אחרי בישול. וכיון שכך צריך להיות שמותר לאכול בערב פסח עוגת "טורט" הנעשית מקמח מצה.
אשמח לחוות דעתכם.

Re: עוגה מקמח מצה בערב פסח

פורסם: ב' אפריל 10, 2023 10:51 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
גם האורל"צ פסק כן כך זכור לי.

Re: עוגה מקמח מצה בערב פסח

פורסם: ב' אפריל 10, 2023 11:10 pm
על ידי איתן נוי
יוסף חיים אוהב ציון כתב:גם האורל"צ פסק כן כך זכור לי.

נכון והנה מקורו:
שו"ת אור לציון חלק ג פרק יג - דיני ערב פסח ג:
"שאלה. האם מותר לאכול בערב פסח מצה מבושלת או מטוגנת או עוגה מקמח מצה או קציצות מפירורי מצה. תשובה. מצה מבושלת מותר לאכול בערב פסח. אולם יש להמנע מלאכול מצה מטוגנת במשך כל היום. וכן אין לאכול מצה שפירר אותה ועירב אותה בביצים וכדומה, אף אם אפאה לאחר מכן. וכן אין לאכול עוגות מקמח מצה. אבל קציצות מפירורי מצה עם ביצים וכדומה שנתבשלו במרק מותרים בערב פסח. ואם טיגן אותם, ראוי להמנע מלאוכלם בערב פסח".
וההצעה הנ"ל הינה אף לאורל"צ.