על פי תורה - מי ממנה דיינים?
פורסם: ו' מרץ 31, 2023 1:06 pm
בהקשר של הענינים המדוברים לאחרונה בטפשורת וכו', נשאלה השאלה - מהו הדבר הנכון אילו היינו נוהגים אך ורק על פי התורה.
ומדברי רבותינו נראה שמינוי הדיינים היה מתבצע לכאורה ע"פ הדיינים הוותיקים יותר, ללא התערבות-רשמית מצד העם או המלך.
מינוי נשיא הסנהדרין - לא מצאתי במקורות איך היו ממנים, וכנראה שעם מותו או פרישתו של הנשיא הקודם - היו מתאספים שבעים הדיינים וממנים חבר חדש במקומו, ובוחרים את הגדול מתוכם, כאשר היו מתחשבים לכאורה בחכמה, בשנים, וב"וותק" (סניוריטי בלע"ז, וכפי שמצאנו בג' השורות של היושבים לפני הדיינים שהיו מתקדמים לפי הוותק).
אגב, ע"פ תורה - כל נושא הוא שפיט, ואין שום דבר שהסנהדרין מנועים מלדון בו. ולכאורה גם אין "זכות עמידה" אלא להיפך: הסנהדרין מעצמם צריכים להתערב בכל ענין שנעשה שלא כהלכה, אף אם לא בא אדם לתבוע בפניהם.
וכן ע"פ תורה אין "חסינות" לאף אחד, מלבד מלכי ישראל מפני פחיתותם, אבל מלכי בית דוד - דנים אותם ככל האדם.
אנא, בואו ננסה לדון ע"פ תורה בלבד, בלי לערב את הפוליטיקאים וכו'...
ומדברי רבותינו נראה שמינוי הדיינים היה מתבצע לכאורה ע"פ הדיינים הוותיקים יותר, ללא התערבות-רשמית מצד העם או המלך.
מינוי נשיא הסנהדרין - לא מצאתי במקורות איך היו ממנים, וכנראה שעם מותו או פרישתו של הנשיא הקודם - היו מתאספים שבעים הדיינים וממנים חבר חדש במקומו, ובוחרים את הגדול מתוכם, כאשר היו מתחשבים לכאורה בחכמה, בשנים, וב"וותק" (סניוריטי בלע"ז, וכפי שמצאנו בג' השורות של היושבים לפני הדיינים שהיו מתקדמים לפי הוותק).
אגב, ע"פ תורה - כל נושא הוא שפיט, ואין שום דבר שהסנהדרין מנועים מלדון בו. ולכאורה גם אין "זכות עמידה" אלא להיפך: הסנהדרין מעצמם צריכים להתערב בכל ענין שנעשה שלא כהלכה, אף אם לא בא אדם לתבוע בפניהם.
וכן ע"פ תורה אין "חסינות" לאף אחד, מלבד מלכי ישראל מפני פחיתותם, אבל מלכי בית דוד - דנים אותם ככל האדם.
אנא, בואו ננסה לדון ע"פ תורה בלבד, בלי לערב את הפוליטיקאים וכו'...