יבנה כתב:רוב הפוסקים סוברים שאם אין לך שום השפעה ושליטה על החברה או יכולת הצבעה וכדומה, אין בעיה לרכוש מניות. יש מיעוט שהחמירו.
יהודה בן יעקב כתב:יבנה כתב:רוב הפוסקים סוברים שאם אין לך שום השפעה ושליטה על החברה או יכולת הצבעה וכדומה, אין בעיה לרכוש מניות. יש מיעוט שהחמירו.
יש לציין שבקרנות נאמנות, ע"פ רוב יש למנהלי הקרנות אפשרות השפעה ושליטה על החברה, וממילא נחשב הדבר לבעלות של כל חברי הקרן.
יבנה כתב:https://din.org.il/2022/06/14/%D7%94%D7%A9%D7%A7%D7%A2%D7%94-%D7%9B%D7%A9%D7%A8%D7%94-%D7%91%D7%A9%D7%95%D7%A7-%D7%94%D7%94%D7%95%D7%9F/
https://www.toraland.org.il/%D7%9E%D7%9 ... %94%D7%9F/
https://www.yeshiva.org.il/ask/136466
https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9E%D7 ... 7%9B%D7%94
רוב הפוסקים סוברים שאם אין לך שום השפעה ושליטה על החברה או יכולת הצבעה וכדומה, אין בעיה לרכוש מניות. יש מיעוט שהחמירו. אך יש לציין שהתוצאות של המסלולים המפוקחים גרוע יותר מאלו שאינם מפוקחים.
בברכה המשולשת כתב:מצ"ב
יבנה כתב:אליעזר ג כתב:יבנה כתב:https://din.org.il/2022/06/14/%D7%94%D7%A9%D7%A7%D7%A2%D7%94-%D7%9B%D7%A9%D7%A8%D7%94-%D7%91%D7%A9%D7%95%D7%A7-%D7%94%D7%94%D7%95%D7%9F/
https://www.toraland.org.il/%D7%9E%D7%9 ... %94%D7%9F/
https://www.yeshiva.org.il/ask/136466
https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9E%D7 ... 7%9B%D7%94
רוב הפוסקים סוברים שאם אין לך שום השפעה ושליטה על החברה או יכולת הצבעה וכדומה, אין בעיה לרכוש מניות. יש מיעוט שהחמירו. אך יש לציין שהתוצאות של המסלולים המפוקחים גרוע יותר מאלו שאינם מפוקחים.
יכולת הצבעה יש לכולם, יכולת השפעה זה דבר אחר ואכן כשיש בעל שליטה אין יכולת השפעה וזו מסקנתי שזה מספיק להתיר לבעלי מניות מהציבור , אומנם יש היום בבורסה הישראלית מיעוט חברות ללא בעל שליטה וכל אחת מהן צריכה להיבדק לעניין אפשרות ההשפעה של בעל מניות מהציבור , לצערנו רוב ההכשרים לא מתירים כלל מניות .
בשביל להצביע צריך כמות מסוימת של מנויות.
הפוסקים העיקריים לא מצריכים הכשר.
אליעזר ג כתב: לא הבנתי.
מדובר בבעלות משותפת, על-פי תנאי החוזה, ואלו תנאי הבעלות.
בברכה המשולשת כתב:אליעזר ג כתב: לא הבנתי.
מדובר בבעלות משותפת, על-פי תנאי החוזה, ואלו תנאי הבעלות.
טעות , הבעלים של חברה לפי החוק היא החברה עצמה , לבעלי מניות יש זכויות חוזיות כלומר שיעבוד גברא כלפיה לשיטתם וכלפי שאר בעלי המניות כולל בעל השליטה, החלק מול בעלי המניות תופס להלכה .
ועוד גם אם היה אחרת כאשר אין שום דבר שלא מותנה בדעת בעל השליטה שיכולים לקבל בעלי המניות מהציבור אפילו אם היו קוראים לזה בעלות , וכאמור זה לא המצב , תנאים אלו מפקיעים בעלות וודאי שלא יוצרים אותה .
אליעזר ג כתב: הקונים והמוכרים במסגרת הנפקת מניות מכוונים למכור ולקנות מניות כחוק , ממילא אינם מכוונים שקונה המניות מהציבור יקנה חלק בבעלות החברה אלא לזכויות חוזיות כלפי החברה וכלפי בעלי המניות, על פי ההלכה יכולות לחול זכויות חוזיות כלפי בעלי המניות וממילא חלק זה חל והוא יכול להסביר את כל הדינים והזכויות שקיימים במסגרת יחסים אלו . אולם גם לפי ההלכה לא יכול לחול קניין שאינם מתכוונים אליו ממילא אין להם בעלות ועוד שצורת הדינים שיש להם לא יכולה להיות מוסברת אלא בשעבוד ולא בבעלות .
אגב רוב מוחלט של הפוסקים מדורות עברו עד הדור שעבר כולל, אכן קבעו שמי שאין לו בפועל אפשרות השפעה על ניהול החברה [ולא רק אפשרות לתבוע את זכויותיו המותנות ברצון בעל השליטה כחוק] אין לו בעלות בכלל ובפרט לעניין איסורים .[למרות שדחו את רעיון בעלות החברה על עצמה] ומלבד אמצעי פיקוח על מנת שידע על פעילות בלתי חוקית שכזו לא השתנה כלום בדור אחרון לגבי חברות שיש להם בעל שליטה .
אומנם נוספו בשוק מיעוט חברות שאין להם בעל שליטה ובהם בחלק מהמקרים אפשר שיש לבעלי המניות מהציבור השפעה על הניהול , אבל זו לא סיבה לא להשקיע במניות של חברות שיש להם בעל שליטה , זו רק סיבה לכך שצריך הכשר גם לקרן מנייתית נטו ,ואדרבה לאור עובדה זו נגרם הרבה יותר נזק מהאיסור הגורף בקרנות הכשרות.
בברכה המשולשת כתב:אליעזר ג כתב: הקונים והמוכרים במסגרת הנפקת מניות מכוונים למכור ולקנות מניות כחוק , ממילא אינם מכוונים שקונה המניות מהציבור יקנה חלק בבעלות החברה אלא לזכויות חוזיות כלפי החברה וכלפי בעלי המניות, על פי ההלכה יכולות לחול זכויות חוזיות כלפי בעלי המניות וממילא חלק זה חל והוא יכול להסביר את כל הדינים והזכויות שקיימים במסגרת יחסים אלו . אולם גם לפי ההלכה לא יכול לחול קניין שאינם מתכוונים אליו ממילא אין להם בעלות ועוד שצורת הדינים שיש להם לא יכולה להיות מוסברת אלא בשעבוד ולא בבעלות .
אגב רוב מוחלט של הפוסקים מדורות עברו עד הדור שעבר כולל, אכן קבעו שמי שאין לו בפועל אפשרות השפעה על ניהול החברה [ולא רק אפשרות לתבוע את זכויותיו המותנות ברצון בעל השליטה כחוק] אין לו בעלות בכלל ובפרט לעניין איסורים .[למרות שדחו את רעיון בעלות החברה על עצמה] ומלבד אמצעי פיקוח על מנת שידע על פעילות בלתי חוקית שכזו לא השתנה כלום בדור אחרון לגבי חברות שיש להם בעל שליטה .
אומנם נוספו בשוק מיעוט חברות שאין להם בעל שליטה ובהם בחלק מהמקרים אפשר שיש לבעלי המניות מהציבור השפעה על הניהול , אבל זו לא סיבה לא להשקיע במניות של חברות שיש להם בעל שליטה , זו רק סיבה לכך שצריך הכשר גם לקרן מנייתית נטו ,ואדרבה לאור עובדה זו נגרם הרבה יותר נזק מהאיסור הגורף בקרנות הכשרות.
א. הקונים מתכוונים לקנות מניות על-פי החוק. מכך אכן גוזר הגראז"ו שליט"א את שיטתו המיוחדת בעניין זה. וגברא רבה אמר מילתא.
אבל זו לא דעת רוה"פ, אלא דעת רוה"פ שיש כאן בעלות (וחלקם התנו זאת רק כשיש לו השפעה על ניהול החברה, כדברי הדר"ג שליט"א, ויבואר להלן). וההסבר מובן - כוונת הקונה היא להיות בעלים על המניות שקנה, וזה באמת מעמדו החוקי. ומכיוון שהמניות מוגדרות הלכתית כחלקי בעלות, אז הוא נחשב בעלים.
ב. אכן יש מחלוקת לגבי השפעה. יש פוסקים שנקטו שאין צורך בהשפעה, מפני שיש כאן הגדרה הלכתית של שותפות רגילה. וכמו שבשותפות אין משמעות להשפעה, כי זכויות הניהול בשותפות הם לפי החלק היחסי, כך גם כאן. לעו"ז, יש פוסקים שנקטו שאכן יש משמעות להשפעה, כי אדעתא דהכי נשתתפו, שמי שאין לו השפעה לא באמת מוגדר כבעלים.
ג. בעל שליטה איננו בעלות מוחלטת, וזה לא הופך את בעלי המניות האחרים רק לבעלי זכויות שעבוד.
אליעזר ג כתב: ר משה פינשטיין
שו"ת אגרות משה אבן העזר חלק א סימן ז
ובדבר ליקח שערס מקאמפאניעס שעושין מלאכה ומסחר בשבת הא חזינן שנתפשט להיתר והטעם פשוט שאין להחשיב את הקונים שערס שהוא רק משהו מהמסחר שאין להם שום דעה בהמסחר אף לענין חלקם לבעלים של"ד לשותפות במקצת שיש לו דעה כבעלים,
א. אין להם דעה במסחר לעניין חלקם, ולכן אינם שותפים
וגם אין הקונה שערס רוצה להיות בעלים בהמסחר ואינו רוצה לקנות כלום בהמסחר אלא הוא רק כקונה ריוח והפסד שיהיה בהמסחר לפי סך כך וכך שקנה,
כלומר גם אינו רוצה להיות בעלים בנכסי החברה
ויותר נראה שאין בהם גדר קנין בדינא שהוא לקנין דבר שלא בא לעולם, רק מצד קניני דיני המדינה. ומה שלפי תנאי המכירה יש לבעל השערס דעה לבחירת פרעזידענט /נשיא/ הוא רק פטומי מילי בעלמא כי למעשה משאירין לעצמן יותר מהרוב שלא שייך שיאמרו דעה וגם הקונים אין רוצים לומר דעה בזה כי אין כוונתם לקנות זה ולכן לע"ד אין לחוש למה שעושים הבעלים דהקאמפאניעס שאינו נוגע להם.
כלומר למרות שיש להם זכות הצבעה באסיפה הכללית זה רק פיטומי מילי בעלמא ואין להם שום השפעה וגם אין בכוונתם להשפיע
ואף אם יש גם יהודים בהבעלים אין להחשיב מסייע לעוברי עברה שהמסחר יעשו גם כשלא יקנה שערס מהם כי לא חסר מי שיקנה שערס והקונה קונה רק לטובת עצמו ולכן אין בזה שום איסור וכמו שנוהגין הרבה בנ"א ואף יראי חטא לקנות. אבל ודאי לקנות מדה מרובה כ"כ עד שיתחשבו בדעתו יש לאסור אף בפעקטערע /בבית חרושת/ ומסחר של עכו"ם כיון שלא התנו כמו שצריכין להתנות כשעושה ישראל שותפות עם עכו"ם כדאיתא בש"ע או"ח סימן רמ"ה. והנני ידידו מוקירו, משה פיינשטיין
אליעזר ג כתב: הרב אלישיב :
קובץ תשובות הרב אלישיב חלק ג סימן קכד
א. מילתא דפשיטא היא דהבעלים הם אלה שאצלם רוב המניות, והלום ראיתי שכבר הורה זקן באג"מ אהע"ז ח"א סי' ז' בנוגע לענין שבת וזל"ש פשוט שאין להחשיב את הקונים "שערס" לבעלים שאין להם שום דיעה במסחר ול"ד לשותפות במקצת שיש לו דיעה כבעלים ומה שלפי תנאי הסכמה יש לבעלי ה"שערס" דעה בחירת פרעזידענט הוא רק פטומי מילי בעלמא כי למעשה משיירין לעצמן יותר מהרוב שלא שייך שיאמרו דעה בזה, עיין שם שהאריך בזה.
וכן הרב אלישיב כותב מפורש שבעל השליטה הוא הבעלים אבל לבעלי המניות מהציבור אין שום דעה במסחר למרות הזכות החוקית להתביע באסיפה הכללית
אליעזר ג כתב: וכן :
מהרי"א הלוי (רבי יצחק אהרן איטינגא הלוי, חלק א סימן קכה) ביחס לחברה שמתעסקת עם חמץ שעבר עליו הפסח כתב:
בנידון דידן, הדבר ידוע שאין לבעלי האקציען (המניות) שום זכות וכח למכור החמץ או לבערו[. דגוף התנהגות כל העסקים הוא על פי המנהיגים והמפקחים לטובת העסק. על פיהם יצאו ויבואו כל ענייני עסקיהם... דאי אפשר כלל בשום אופן שיגיע החמץ בפסח לבעלי האקציען, כי אין להם שום מגע ומשא בגוף העסק, רק שנותנים להם חלק בריוח וכן בהפסד, אבל אין להם יד ושם לא בהקרקעות ולא בהמטלטלין.
אין להם זכות במסחר לכן אין בעיה לעניין חמץ
וכן :
מנחת אלעזר (חלק ב סימן כב):
וראיתי בשו"ת הגאון מהר"י איטינגא ז"ל (ח"ב סי' נ"ד) שכ' בזה היתר בענין הבאנק, דזה לא נקרא שליחו כלל, ופקיד הבאנק (הדירעקטאר) לא נקרא שליחו כלל, דמעולם לא דיבר המלוה עם הדירעקטאר שום דבר, רק נותן להקאסע. והעושה הלואה הוא הדירעקטאר, והמלוה המעות הוא מיד הקאסיער, וגם הבעאמטען מהבאנק אינם מקבלים אחריות מהמעות, רק מחלקים המעות עפ"י הפינקסאות בחשבון... אמנם באמת בבאנק שלנו, בודאי מקבל הקאסיער האחריות מהמעות, ואם הוא יהודי - הרי הוא נעשה מלוה ולוה ברבית כנז' מהט"ז, וכפי הנראה, דשם בעובדא דידיהו (בגאליציען) - שאני הנהגת הבאנק מאשר הם אתנו במדינותינו... הנה מ"ש בתשו' מהרי"א שמעולם לא דיבר המלוה עם הדירעקטור, הנה בגלילות שלנו אינו כן, כי בכל עת בעת ישיבת הצענזאר בכל שבוע וכיוצא, מדבר המלוה היינו האקצינערען (בעלי המניות) עם פקידי הבאנק למי יתן הלואה, ועל איזה סך יתנו לו, והמה המלוים מדברים עם שלוחם הדירעקטאר והפקידים מהבאנק כדת מה לעשות
וכן מחלק בין המשפיע בניהולן למי שאינו
אליעזר ג כתב: וכן שו"ת האלף לך שלמה רלח, ומשמע שו"ת שבט הלוי חלק ה סימן קעב. כלומר הרוב מניין ובניין של גדולי הדורות שהיו קיימות בזמנם כבר חברות כולל רוב מניין ובניין פוסקי הדור שנפטרו אך מקרוב, ומי יבוא אחריהם לחלוק ועוד בלי לענות על הטענות דלהלן בקטע טענות היסוד.
ועוד העקרון הזה שמי שיש לו זכות בניהול הוא בעלים ומי שלא לא מקובל גם על המנחת יצחק וכן פוסקי דורנו מלבד למיטב ידיעתי הפתחי חושן . רק יתכן שחלק נוסף סוברים שכשיש זכות הצבעה באסיפה כללית כן נחשב שיש לו קשר לניהול, אם כי לא נראה שנחתו למצב שיש בעל שליטה ולמשמעותו.
אם יש לך בכלל אחרים הסוברים לא כך מעבר למה שכבר כתבתי ובכלל כדרכך, תביא מראי מקומות ואבקש בשם המלא ולא ראשי תיבות כמנהגך.
אליעזר ג כתב: ב-ג1. ההלכה לא אומרת שאם התנאים מפקיעים את השותפות זו שותפות וזה בדיוק המצב בחברה וראה להלן בקטע טענות היסוד.
2. כל זכויותיהם ניתנו על מנת להבטיח את זה שכאשר יחלקו דיבידנד לא יקופחו, ושהחברה תפעל באופן תקין כחוק להשאת רווחים, אין השפעה לדירקטור מטעם הציבור מעבר לאמור וכעקרון זכויות אלו קיימות גם לרשם החברות לפקח על פעילות חברה כחוק בלי שיש לו בעלות כלשהי, כאן המיעוט עושה עבורו את העבודה ולכן אין שום שינוי מהותי בזה שנתנו להם יותר כלים לפקח על אי קיפוחם, כל עוד אין חיוב בחוק לעצם חלוקת הדיבידנד וממילא בסתם אין חיוב ממוני על בעל השליטה לעשות זאת
3. אם מדובר בחברה שיש בה קרב שליטה אכן המצב שונה כמו בחברה שאין לה בעל שליטה, אולם בחברה שאין בה מאבק שליטה כמו רוב מוחלט של החברות חוץ מיחידות ממש, זה שאולי בעתיד יהיה מאבק שליטה לא הופך כבר היום את בעלי המניות מהציבור לבעלים אלא השינוי הנ"ל אם וכאשר באופן נדיר יקרה באמצעות דעת אחרת אפשר שישנה את המצב, כמו שגם מצב של מעבר מהיות בעל שליטה לחברה ללא בעל שליטה.
אליעזר ג כתב: טענות היסוד שלא ענית עליהן הן :
א. שבעלות לעולם מתבטאת בטובת ההנאה שיש לבעלים מהנכס
ב. כאשר כל טובת ההנאה אינה בידיו אלא מותנית בהחלטה של דעת אחרת זה יכולה להיות רק בעלות על תנאי או שעבוד.
ג. אבל כאשר ההתניה היא בדעתו של מי שמכר להם את הזכות ובעלים לפחות בחלקו בנכס הרי הנכס אגוד לו ואין כאן תנאי ועוד שלא הותנה בפירוש במשפטי התנאים
ד. ועוד שהדעת האחרת יכולה למנוע זאת כי היא בעלים בחלקם לצורך הגדלת חלקו וכהי גוונא זאת בעלות של בעל הדעה ולא תנאי המחריב באי קיומו בקניינם .
ה. ועוד שכאשר לא הייתה כלל כוונה לקניין בגוף הנכסים בהנפקת המניות כפי שהוא המצב לפי חוק ברור שאין כאן קניין בנכסים על תנאי , אלא רק שעבוד שהוא אכן חלק מהכוונה לקנות ולהקנות בהנפקה זכויות חוזיות כלפי שאר בעלי המניות ובכללם בעל השליטה .
ו. אין בהלכה כלל מושג של שליחות בלתי חוזרת ומכאן שאין שום אפשרות שבעל השליטה או משולחיו יפעלו חלויות בנכסי בעל המניות מהציבור אם הורו בפני ביה"ד ועם קניין על ביטול השליחות ככל שנוגעת לענייני איסורים, וממילא אם ממשיך לפעול בהם באיסורים כפי שאומר החוק פירוש הדברים שלפחות בביטול השליחות בוטלה הבעלות לעניין זה וראה את הרן בנדרים לעניין בית מרחץ והדרת משתמשים ע"י הבעלים.
ז. [u ]אם בכוונתך להתייחס לדברי תשיב לטענות אלו ואם אתה רק מוציא ומביא מדברי גדולים אנא תצביע בדבריהם היכן ישנן תשובות ספציפיות לטענות אלו, מה שלא הצלחתי למצוא עד עכשיו ואל תשלח אותי לעיין בקבצים שלמים. אם מדובר בפסיקה של פוסקים בדורינו נגד הגדולים שהבאתי לעיל , בלי התמודדות עניינית עם הטענות שמאחורי דברי גדולים אלו כפי שהבאתי אותם אין בדבריהם כדי לערער את דברי הגדולים הנ"ל . [ /u]
בברכה המשולשת כתב:אליעזר ג כתב: ר משה פינשטיין
שו"ת אגרות משה אבן העזר חלק א סימן ז
ובדבר ליקח שערס מקאמפאניעס שעושין מלאכה ומסחר בשבת הא חזינן שנתפשט להיתר והטעם פשוט שאין להחשיב את הקונים שערס שהוא רק משהו מהמסחר שאין להם שום דעה בהמסחר אף לענין חלקם לבעלים של"ד לשותפות במקצת שיש לו דעה כבעלים,
א. אין להם דעה במסחר לעניין חלקם, ולכן אינם שותפים
וגם אין הקונה שערס רוצה להיות בעלים בהמסחר ואינו רוצה לקנות כלום בהמסחר אלא הוא רק כקונה ריוח והפסד שיהיה בהמסחר לפי סך כך וכך שקנה,
כלומר גם אינו רוצה להיות בעלים בנכסי החברה
ויותר נראה שאין בהם גדר קנין בדינא שהוא לקנין דבר שלא בא לעולם, רק מצד קניני דיני המדינה. ומה שלפי תנאי המכירה יש לבעל השערס דעה לבחירת פרעזידענט /נשיא/ הוא רק פטומי מילי בעלמא כי למעשה משאירין לעצמן יותר מהרוב שלא שייך שיאמרו דעה וגם הקונים אין רוצים לומר דעה בזה כי אין כוונתם לקנות זה ולכן לע"ד אין לחוש למה שעושים הבעלים דהקאמפאניעס שאינו נוגע להם.
כלומר למרות שיש להם זכות הצבעה באסיפה הכללית זה רק פיטומי מילי בעלמא ואין להם שום השפעה וגם אין בכוונתם להשפיע
ואף אם יש גם יהודים בהבעלים אין להחשיב מסייע לעוברי עברה שהמסחר יעשו גם כשלא יקנה שערס מהם כי לא חסר מי שיקנה שערס והקונה קונה רק לטובת עצמו ולכן אין בזה שום איסור וכמו שנוהגין הרבה בנ"א ואף יראי חטא לקנות. אבל ודאי לקנות מדה מרובה כ"כ עד שיתחשבו בדעתו יש לאסור אף בפעקטערע /בבית חרושת/ ומסחר של עכו"ם כיון שלא התנו כמו שצריכין להתנות כשעושה ישראל שותפות עם עכו"ם כדאיתא בש"ע או"ח סימן רמ"ה. והנני ידידו מוקירו, משה פיינשטיין
מרן הגרמ"פ מדבר על חברות בחו"ל, ולפי חוקי החברות שהיו אז.
א. בעלי המניות היהודים (ובוודאי אלו שעשו לפי הלכה) היו מיעוט קטן מבעלי המניות. (כלשון קודשו: "רק משהו מהמסחר"). וגם לא הייתה מסגרת של תיאום ביניהם.
זה לא דומה למקרה בו יש משקיע מוסדי המייצג משקיעים רבים קטנים, שיש לו לפעמים 5% מהמניות ומעלה.
ב. לא הייתה להם שום השפעה על התנהגות ואופי החברה (ולא היה אז מנגנון של זכויות המיעוט כמו שיש בחוק החברות בארץ שציינתי, שזמנו משנת התשנ"ט, והתיקונים על גביו. במקומות שונים בחו"ל יש דרכים ומנגנונים שונים על מנת לתת כח לבעלי מניות המיעוט)
זה היסוד שמרן הגרמ"פ חוזר ושונה בתשובה. ובאמת כל הכוח שהיה להם אז בחו"ל, היה זכות הצבעה באסיפה הכללית, כשדעתם בטלה במיעוט גמור. וממילא מובן מדוע מרן הגרמ"פ לא החשיב זאת כבעלות, אלא כעניין אחר לגמרי.
אבל בזמננו ובמקומותינו, שיש להם בהחלט השפעה על החברה (לא שליטה!), הדרא דינא לדברי מרן הגרמ"פ בסוף דבריו: "אבל ודאי לקנות מדה מרובה כ"כ עד שיתחשבו בדעתו יש לאסור אף בפעקטערע /בבית חרושת/ ומסחר של עכו"ם כיון שלא התנו כמו שצריכין להתנות כשעושה ישראל שותפות עם עכו"ם כדאיתא בש"ע או"ח סימן רמ"ה."
וזו בדיוק המציאות היום, שיש לבעלי מניות מיעוט (בוודאי כשמדובר בשיעור גדול של 5% ומעלה) השפעה על החברה.
ג. כאמור, מכל לשונו הנ"ל בתשובה עולה שבעלי המניות היהודים הנ"ל אכן לא ראו עצמם כלל כבעלים משותפים בחברה, משא"כ בנדו"ד.
ד. נלענ"ד (כאן זה כבר לא מפורש בדברי מרן הגרמ"פ, אך נראה לי יותר מסתבר לומר שזו כוונתו) שאופיה שחל החברה כחברה של גויים הוא צד גדול לקולא. משא"כ בחברה שאופיה הוא חברה יהודית.
ויש עוד לציין שתשובה זו עוסקת בהלכות שבת ולא בענייני ריבית, ששם יש צדדים נוספים להיתר ולאיסור.
בברכה המשולשת כתב:אליעזר ג כתב: הרב אלישיב :
קובץ תשובות הרב אלישיב חלק ג סימן קכד
א. מילתא דפשיטא היא דהבעלים הם אלה שאצלם רוב המניות, והלום ראיתי שכבר הורה זקן באג"מ אהע"ז ח"א סי' ז' בנוגע לענין שבת וזל"ש פשוט שאין להחשיב את הקונים "שערס" לבעלים שאין להם שום דיעה במסחר ול"ד לשותפות במקצת שיש לו דיעה כבעלים ומה שלפי תנאי הסכמה יש לבעלי ה"שערס" דעה בחירת פרעזידענט הוא רק פטומי מילי בעלמא כי למעשה משיירין לעצמן יותר מהרוב שלא שייך שיאמרו דעה בזה, עיין שם שהאריך בזה.
וכן הרב אלישיב כותב מפורש שבעל השליטה הוא הבעלים אבל לבעלי המניות מהציבור אין שום דעה במסחר למרות הזכות החוקית להתביע באסיפה הכללית
מרן הגריש"א בנוי כאן לחלוטין על דברי מרן הגרמ"פ, כפי שכתב בתחילת וסוף דבריו. ושיטתם אחת.
וממילא כל האמור בהודעתי הקודמת לגבי דברי מרן הגרמ"פ אמור גם כאן.
בברכה המשולשת כתב:אליעזר ג כתב: וכן שו"ת האלף לך שלמה רלח, ומשמע שו"ת שבט הלוי חלק ה סימן קעב. כלומר הרוב מניין ובניין של גדולי הדורות שהיו קיימות בזמנם כבר חברות כולל רוב מניין ובניין פוסקי הדור שנפטרו אך מקרוב, ומי יבוא אחריהם לחלוק ועוד בלי לענות על הטענות דלהלן בקטע טענות היסוד.
ועוד העקרון הזה שמי שיש לו זכות בניהול הוא בעלים ומי שלא לא מקובל גם על המנחת יצחק וכן פוסקי דורנו מלבד למיטב ידיעתי הפתחי חושן . רק יתכן שחלק נוסף סוברים שכשיש זכות הצבעה באסיפה כללית כן נחשב שיש לו קשר לניהול, אם כי לא נראה שנחתו למצב שיש בעל שליטה ולמשמעותו.
אם יש לך בכלל אחרים הסוברים לא כך מעבר למה שכבר כתבתי ובכלל כדרכך, תביא מראי מקומות ואבקש בשם המלא ולא ראשי תיבות כמנהגך.
א. החילוקים שכתבתי לעיל בין המצב בזמננו למצב בזמנם, נכונים גם לפוסקים המוקדמים שהביא כתר"ה.
ב. שאר הפוסקים כותבים לשונות כמו האגר"מ או אף ליתר חומרא, וממילא ה"ה.
ג. "העקרון הזה שמי שיש לו זכות בניהול הוא בעלים ומי שלא לא" לא מוסכם כלל. כמו שראינו לעיל, מדויק יותר לומר כדברי מרן הגרמ"פ (ומרן הגריש"א שמסכים אתו), שהקריטריון הקובע הוא "השפעה", ולא "ניהול". ואת זה יש היום לבעלי מניות מיעוט, ואף יותר מאשר היה לפני כן.
ד. המצב של בעל שליטה לא משנה לרעה את מצבם של בעלי מניות המיעוט, ולא מבטל את השפעתם, כאמור. ומכיוון שאין שום דרישה לשליטה, אין כל ריעותא בכך שבעלי מניות המיעוט אינם בעלי השליטה.
ה. אינני זקוק לאחרים הסוברים לא כדברי כתר"ה שליט"א, כי כתר"ה עצמו הביא את גדולי הפוסקים שכותבים כדבריי, ובראשם מרן הגרמ"פ עצמו.
ו. ידוע לכתר"ה שליט"א שדעת הבד"צ של העדה"ח, וכן כתב במפורש הראב"ד הגר"מ שטרנבוך שליט"א, שכל בעלות על מניות היא סוג של שותפות.
ז. וכן ידוע לכתר"ה שליט"א שזו שיטת ביה"ד של מרן הגר"נ קרליץ זצ"ל.
ח. מראי מקומות רבים צויינו במאמרים שהבאתי לעיל בתחילת האשכול.
אליעזר ג כתב:בברכה המשולשת כתב:אליעזר ג כתב: ר משה פינשטיין
שו"ת אגרות משה אבן העזר חלק א סימן ז
ובדבר ליקח שערס מקאמפאניעס שעושין מלאכה ומסחר בשבת הא חזינן שנתפשט להיתר והטעם פשוט שאין להחשיב את הקונים שערס שהוא רק משהו מהמסחר שאין להם שום דעה בהמסחר אף לענין חלקם לבעלים של"ד לשותפות במקצת שיש לו דעה כבעלים,
א. אין להם דעה במסחר לעניין חלקם, ולכן אינם שותפים
וגם אין הקונה שערס רוצה להיות בעלים בהמסחר ואינו רוצה לקנות כלום בהמסחר אלא הוא רק כקונה ריוח והפסד שיהיה בהמסחר לפי סך כך וכך שקנה,
כלומר גם אינו רוצה להיות בעלים בנכסי החברה
ויותר נראה שאין בהם גדר קנין בדינא שהוא לקנין דבר שלא בא לעולם, רק מצד קניני דיני המדינה. ומה שלפי תנאי המכירה יש לבעל השערס דעה לבחירת פרעזידענט /נשיא/ הוא רק פטומי מילי בעלמא כי למעשה משאירין לעצמן יותר מהרוב שלא שייך שיאמרו דעה וגם הקונים אין רוצים לומר דעה בזה כי אין כוונתם לקנות זה ולכן לע"ד אין לחוש למה שעושים הבעלים דהקאמפאניעס שאינו נוגע להם.
כלומר למרות שיש להם זכות הצבעה באסיפה הכללית זה רק פיטומי מילי בעלמא ואין להם שום השפעה וגם אין בכוונתם להשפיע
ואף אם יש גם יהודים בהבעלים אין להחשיב מסייע לעוברי עברה שהמסחר יעשו גם כשלא יקנה שערס מהם כי לא חסר מי שיקנה שערס והקונה קונה רק לטובת עצמו ולכן אין בזה שום איסור וכמו שנוהגין הרבה בנ"א ואף יראי חטא לקנות. אבל ודאי לקנות מדה מרובה כ"כ עד שיתחשבו בדעתו יש לאסור אף בפעקטערע /בבית חרושת/ ומסחר של עכו"ם כיון שלא התנו כמו שצריכין להתנות כשעושה ישראל שותפות עם עכו"ם כדאיתא בש"ע או"ח סימן רמ"ה. והנני ידידו מוקירו, משה פיינשטיין
מרן הגרמ"פ מדבר על חברות בחו"ל, ולפי חוקי החברות שהיו אז.
א. בעלי המניות היהודים (ובוודאי אלו שעשו לפי הלכה) היו מיעוט קטן מבעלי המניות. (כלשון קודשו: "רק משהו מהמסחר"). וגם לא הייתה מסגרת של תיאום ביניהם.
זה לא דומה למקרה בו יש משקיע מוסדי המייצג משקיעים רבים קטנים, שיש לו לפעמים 5% מהמניות ומעלה.
ב. לא הייתה להם שום השפעה על התנהגות ואופי החברה (ולא היה אז מנגנון של זכויות המיעוט כמו שיש בחוק החברות בארץ שציינתי, שזמנו משנת התשנ"ט, והתיקונים על גביו. במקומות שונים בחו"ל יש דרכים ומנגנונים שונים על מנת לתת כח לבעלי מניות המיעוט)
זה היסוד שמרן הגרמ"פ חוזר ושונה בתשובה. ובאמת כל הכוח שהיה להם אז בחו"ל, היה זכות הצבעה באסיפה הכללית, כשדעתם בטלה במיעוט גמור. וממילא מובן מדוע מרן הגרמ"פ לא החשיב זאת כבעלות, אלא כעניין אחר לגמרי.
אבל בזמננו ובמקומותינו, שיש להם בהחלט השפעה על החברה (לא שליטה!), הדרא דינא לדברי מרן הגרמ"פ בסוף דבריו: "אבל ודאי לקנות מדה מרובה כ"כ עד שיתחשבו בדעתו יש לאסור אף בפעקטערע /בבית חרושת/ ומסחר של עכו"ם כיון שלא התנו כמו שצריכין להתנות כשעושה ישראל שותפות עם עכו"ם כדאיתא בש"ע או"ח סימן רמ"ה."
וזו בדיוק המציאות היום, שיש לבעלי מניות מיעוט (בוודאי כשמדובר בשיעור גדול של 5% ומעלה) השפעה על החברה.
ג. כאמור, מכל לשונו הנ"ל בתשובה עולה שבעלי המניות היהודים הנ"ל אכן לא ראו עצמם כלל כבעלים משותפים בחברה, משא"כ בנדו"ד.
ד. נלענ"ד (כאן זה כבר לא מפורש בדברי מרן הגרמ"פ, אך נראה לי יותר מסתבר לומר שזו כוונתו) שאופיה שחל החברה כחברה של גויים הוא צד גדול לקולא. משא"כ בחברה שאופיה הוא חברה יהודית.
ויש עוד לציין שתשובה זו עוסקת בהלכות שבת ולא בענייני ריבית, ששם יש צדדים נוספים להיתר ולאיסור.
א הוא דיבר על בעל מניות מסוים שיש לו רק קצת ולא כלל בעלי המניות מהציבור, ברור שלבעלי המניות יחדיו וגם בחלק מהחברות היהודים שבהם יש נתח שמספיק שאם היה בידי יחיד להחשיבו בעלים ולמי שמכיר את המציאות בתקופת ר משה פינשטיין וודאי שכך היה , אי אפשר לשער השערות כנגד המציאות ולבנות עליהם מחלוקת לדינא רק בשביל להצדיק את דעתך המוקדמת
ב1. אין כמעט שום חברה בבורסה בארץ בה לכל המוסדיים יחדיו יש יותר מאחוז או שניים , היכולת לחבר עד לכמות של 25 אחוז בין עשרות אלפי בעלי מניות שאין להם כלל כוונה להיות מעורבים היא על מנת שתעלה לרקיע ולכן בעל שליטה נקרא בעל שליטה ב-25 אחוז. וכן גם למרות שבמציאות שבתקופת ר משה יכלו להתאגד היהודים [לרווחא דמילתא כי לא צריך בדווקא את היהודים ] לכדי מצב השפעה בחלק מהחברות הוא פסק שזה בלתי אפשרי והוא הדין כאן הן מסברא לכל מי שקצת מכיר ומבין את המציאות וההתנהגות האנושית וכן אלו דבריו. ועוד הרי פשוט וברור שגם אם זה היה אפשרי כל בעל מניות מהציבור תלוי בדעת אחרים וזכות התלויה בדעת אחרים אינה בעלות .
2. כפי שכבר כתבתי כל המנגנונים הם רק ביחס להבטחת הזכויות שממילא יכולים לכפות עליהם לפי חוק , כלומר אין להם השפעה אלא מה שהחוק ממילא מחייב ואין לסור ממנו עוד לפני השפעתם , כך שהשפעתם אינה השפעה על שום דבר שבמסגרת החלטות החברה המותרות כחוק ודו"ק , ומכאן שאין בכל הכללים החדשים אפילו סרך בעלות לבעלי המניות מהציבור , צריך לא ללמוד כתוכי את החוק אלא את ההבנה והכוונה בו ובפסיקה , וראה הספר, שציינתי בפתיחת דברי, של ד"ר סגל .
3. אנא תביא זכות אחת שהתחדשה בחוק החברות החדש שאין מטרתה פיקוח על ניהול כחוק הן במהלך השותף של החברה והן בחלוקת הדיבידנד , או תיקון פעולה שנעשתה לא כחוק על ידי החברה ועוד זכות שמאפשרת לבעלי המניות מהציבור ללא איחוד של עשרות אלפים מתוכם שזה בלתי אפשרי ,להתמודד עם החלטה כלשהי של בעל השליטה במסגרת החוק [מה שאינו במסגרת החוק הרי ממילא אסור לו כאמור והיה אסור לו גם לפני החוק החדש ]
4. ועוד זכות זו כפי שבארתי צריכה להיות מחוברת לנקודת הבעלות הנטענת שלהם כלומר קבלת הקרן או הפירות ואנא תראה איך החוק החדש מאפשר להם לדלג על החלטת בעל השליטה לעניין חלוקת דיבידנד או פירוק שזה האפשרות היחידה לקבלת הפירות או הקרן בהתאמה .
5. גם את"ל מה שלא תמצי לומר שיש השפעה, הרי חוקי החברות בארצות הברית הם פרי התפתחות רצופה של כמאתיים שנה במערכת משפט אחת במדינה אחת והם גם בתקופת ר משה היו לא פחות מפותחים מאשר חוק החברות החדש אצלנו שבה להחליף את הפקודה המנדטורית ואולי עוד מהתקופה העותומנית . והטענה שכביכול הם נתנו פחות זכויות לבעלי המניות אינה יכולה להיות בסיס למחלוקת ללא הוכחה מפורשת ועליך ההוכחה.
6. בעלי מניות מהציבור היום לא רואים את עצמם כבעלי השפעה ולא מתכוונים להשפעה על התנהלות החברה והראיה שרובם המוחלט לא מגיע כלל לאספות כלליות, אי אפשר להתייחס לסוגיה זו רק על פי החוק התאורטי מבלי להכיר את הלך הרוח בקרבם.
ג-ד1. כל מה שכתב וחזר וכתב שאם מישהו מהציבור יקנה כמות מניות שתהיה לו השפעה אפשר מ-חמש אחוז ומעלה שנקרא בעל עניין ואפשר יותר ממילא תהיה לו השפעה והנידון יהיה אחר , ואלו בדיוק דברי , רק שהמציאות היא שכמעט תמיד אין כזה אחד .
2. כאמור גם היום בארץ לא קונים מניות במטרה להשפיע על הניהול
3. הוא מדבר על השפעה בניהול כמכריע לבעלות ולא על גויים או יהודים מה גם שחברות רבות באמריקה היו והינם בבעלות יהודית .
4. תלמידיו של אדם הם מפרשיו הטובים ביותר וודאי טובים מניחושים לא מבוססים של מי שאינם תלמידיו הם מתירים לסחור היום בשוק המניות הישראלי כשם שהתיר ההוא אז בשוק האמריקאי זו המסורת של התורה שבעל פה בשמו ומי כשופר בזאת יכול גם לכפור במה שתלמידי רבי עקיבא קבלו בשמו ולו קוראים כופר בעיקר.
ה. מה ענין ריבית לנידון ? אכן לשיטתי אסר להלוות לחברה בריבית ואסור ללוות ממנה בריבית אם בעל השליטה הוא יהודי כי הוא בעלים , אכן ר משה מתיר ריבית מטעם אחר אבל לעניין זה הוא בדעת מיעוט .
למסקנה לעניין ההשפעה בניהול היום :
א. בכדי שתהיה השפעה בניהול צריך השפעה על דברים שהחוק לא אוסר על בעל השליטה לעשות בחברה ציבורית ואין כאלו זכויות בחוק החדש .
ב. השפעה זו כדי להיות בעלות צריכה להפקיע מהמצב שהם תלויים בקבלת הפירות והקרן בבעל השליטה .
ג. התאגדות שלהם לכמות בעלת השפעה היא בלתי אפשרית היום כשם שהייתה בלתי אפשרית בתקופת ר משה באמריקה מצב שעליו כתב שאינו נקרא בעלות למרות שגם אז אם היו מתאגדים היו משפיעים כלומר זה כדבריו פיטומי מילי בעלמא .
ד. ואכן מי תלמידיו שפוסקים כמוהו מתירים גם בארץ השקעה במניות ללא הכשר .
אסור לערבב את הנידונים ראשית תענה לי האם אתה מסכים שלאגד שברירי אחוזים יחד עם כאחוז של הגופים המוסדיים כולם זה דבר שמתייאשים לגביו מראש וכן שהוא תלוי כפי כל מחזיק מניות בדעת אחרים ואין היא תחת ידו גם אם יתאמץ ?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 110 אורחים