חלא בר חמרא כתב:שייך הללמ"ס על אומדן המציאות.
וכן הוא לכאורה בסוכה לד. 'עשר נטיעות הללמ"ס', ולכאורה הוא מילתא דתליא בסברא כמבואר ברש"י שם, שעשר נטיעות יונקות מכל הבית סאה, ויל"ע.
וכן בפסחים קי: לענין חשש זוגות 'שתי ביצים ושתי אגוזים וכו' הלממ"ס' והוא ענין מציאותי של סכנת מזיקין. וראיתי באוצר מפרשי התלמוד שם שיש שנדחקו בזה שאינו הללמ"ס ממש או שיש בזה דבר הלכה. ועוי"ל שסכנת השדים וגבול כוחם נקבע מתוך התורה כדילפי שם כמה אמוראי מפסוקי ברכת כהנים, וא"כ שפיר שייך ע"ז גם הללמ"ס.
וכן בנדה מה. פחותה מבת שלש שנים כשרה לכהונה הללמ"ס, וזה ענין מציאותי שבתוליה חוזרין.
[עפ"י חיפוש ממוחשב]
יאיר1 כתב:יישר כח!!
אבל עדיין לא הצלחתי להבין.
אם שיעור גרוגרת היום אינו חשוב. בכל זאת הוא יהיה המחייב? או שגם בהגדלת השיעור אזלינן בתר מנהג המדינה?
מדוע לא מובן?, כפי שנתבאר לעיל-
לענ"ד זה תלוי, אם זה שיעור של גזיה"כ כדמשמע בפנ"י- זה בלתי משתנה
ואם זה ענין של חשיבות כדמשמע במל"מ, לכאורה היה אמור להשתנות כפי שינוי הדורות, וזה חידוש וצ"ע, ועוד שמי יכול לאמוד איזה שיעור של חשיבות נדרש לכך?
ועיין סוטה טז: לאו אמינא לך לא תפיק נפשך בר מהילכתא, בציפור דרור שיערו רבנן, אין לך גדולה שמדחת המים ואין לך קטנה שנדחית מהמים. ופרש"י- כל דברי חכמים שנקבעו אל תהרהר אחריהן...