כהן בשחיטת קדשי יחיד בבגדי כהונה
פורסם: ו' פברואר 10, 2023 9:31 pm
בזוה"ק פרשת נשא איתא ושחט את בן הבקר, ושחט אחרא ולאו כהנא דכהנא אסיר ליה וכו' ונתקשו בזה למה יהא אסור לכהן לשחוט קדשי יחיד, נניח שיש לכתחלה על הבעלים לשחוט (כמ"ש מרש"י פסחים ז: ובגמ' מנחות יט.) אבל למה יהא איסור על כהן.
כתב על זה בהגהות חשק שלמה (מנחות יט. ד"ה אי מה סמיכה) בשם מר אחיו רבי בצלאל הכהן מווילנא זצ"ל דבר נפלא וז"ל: הא דאמר דכהנא אסיר ליה, רצה לומר דכהן בבגדי כהונה אסור לשחוט דכיון דשחיטה כשר בזר הו"ל כלאים שלא בשעת עבודה והיה לוקה, אבל בלא בגדי כהונה בוודאי מותר לכהן לשחוט, והא דאמר ושחט אחרא היינו משום דבלא בגדי כהונה הו"ל זר דאין בגדיהם עליהן אין כהונתם עליהן. וסיים עלה החש"ל זה כפתור ופרח בדברי הזוה"ק ודפח"ח
שמעתי פעם לפרש בזה על הא דשמואל הנביא בילדותו הורה הלכה בםני רבו דשחיטה כשרה בזר, משום דאפרושי מאיסורא מורין אף בפני הרב, וכיון שרצו להביא כהן לשחוט בבגדי כהונה הו"ל איסור כלאים ולכן מותר להורות אף בפני רבו (לא זוכר מי הוא בעל השמועה).
השאלה הוא אם אכן כן הדין, שהיה אסור לכהנים לשחוט קדשי יחיד בבגדי כהונה משום כלאים, האם אין זה נכלל עם הדין של לא ניתנה תורה למלאכי השרת? לכאורה היה מן הסברא שהכהן לבש בגדי כהונתו בבוקר, קדש ידיו ורגליו, וכל היום היה נשאר בבגדי כהונה כדי שיהא מוכן לעבודות היום - האם נאמר שבכל פעם שיש לו זמן פנוי צריך לפשוט בגדי כהונתו?
כתב על זה בהגהות חשק שלמה (מנחות יט. ד"ה אי מה סמיכה) בשם מר אחיו רבי בצלאל הכהן מווילנא זצ"ל דבר נפלא וז"ל: הא דאמר דכהנא אסיר ליה, רצה לומר דכהן בבגדי כהונה אסור לשחוט דכיון דשחיטה כשר בזר הו"ל כלאים שלא בשעת עבודה והיה לוקה, אבל בלא בגדי כהונה בוודאי מותר לכהן לשחוט, והא דאמר ושחט אחרא היינו משום דבלא בגדי כהונה הו"ל זר דאין בגדיהם עליהן אין כהונתם עליהן. וסיים עלה החש"ל זה כפתור ופרח בדברי הזוה"ק ודפח"ח
שמעתי פעם לפרש בזה על הא דשמואל הנביא בילדותו הורה הלכה בםני רבו דשחיטה כשרה בזר, משום דאפרושי מאיסורא מורין אף בפני הרב, וכיון שרצו להביא כהן לשחוט בבגדי כהונה הו"ל איסור כלאים ולכן מותר להורות אף בפני רבו (לא זוכר מי הוא בעל השמועה).
השאלה הוא אם אכן כן הדין, שהיה אסור לכהנים לשחוט קדשי יחיד בבגדי כהונה משום כלאים, האם אין זה נכלל עם הדין של לא ניתנה תורה למלאכי השרת? לכאורה היה מן הסברא שהכהן לבש בגדי כהונתו בבוקר, קדש ידיו ורגליו, וכל היום היה נשאר בבגדי כהונה כדי שיהא מוכן לעבודות היום - האם נאמר שבכל פעם שיש לו זמן פנוי צריך לפשוט בגדי כהונתו?