עמוד 1 מתוך 1

כהן בשחיטת קדשי יחיד בבגדי כהונה

פורסם: ו' פברואר 10, 2023 9:31 pm
על ידי מיללער
בזוה"ק פרשת נשא איתא ושחט את בן הבקר, ושחט אחרא ולאו כהנא דכהנא אסיר ליה וכו' ונתקשו בזה למה יהא אסור לכהן לשחוט קדשי יחיד, נניח שיש לכתחלה על הבעלים לשחוט (כמ"ש מרש"י פסחים ז: ובגמ' מנחות יט.) אבל למה יהא איסור על כהן.

כתב על זה בהגהות חשק שלמה (מנחות יט. ד"ה אי מה סמיכה) בשם מר אחיו רבי בצלאל הכהן מווילנא זצ"ל דבר נפלא וז"ל: הא דאמר דכהנא אסיר ליה, רצה לומר דכהן בבגדי כהונה אסור לשחוט דכיון דשחיטה כשר בזר הו"ל כלאים שלא בשעת עבודה והיה לוקה, אבל בלא בגדי כהונה בוודאי מותר לכהן לשחוט, והא דאמר ושחט אחרא היינו משום דבלא בגדי כהונה הו"ל זר דאין בגדיהם עליהן אין כהונתם עליהן. וסיים עלה החש"ל זה כפתור ופרח בדברי הזוה"ק ודפח"ח

שמעתי פעם לפרש בזה על הא דשמואל הנביא בילדותו הורה הלכה בםני רבו דשחיטה כשרה בזר, משום דאפרושי מאיסורא מורין אף בפני הרב, וכיון שרצו להביא כהן לשחוט בבגדי כהונה הו"ל איסור כלאים ולכן מותר להורות אף בפני רבו (לא זוכר מי הוא בעל השמועה).

השאלה הוא אם אכן כן הדין, שהיה אסור לכהנים לשחוט קדשי יחיד בבגדי כהונה משום כלאים, האם אין זה נכלל עם הדין של לא ניתנה תורה למלאכי השרת? לכאורה היה מן הסברא שהכהן לבש בגדי כהונתו בבוקר, קדש ידיו ורגליו, וכל היום היה נשאר בבגדי כהונה כדי שיהא מוכן לעבודות היום - האם נאמר שבכל פעם שיש לו זמן פנוי צריך לפשוט בגדי כהונתו?

Re: כהן בשחיטת קדשי יחיד בבגדי כהונה

פורסם: ו' פברואר 10, 2023 10:04 pm
על ידי במסתרים
לכאורה מה שחידש לאסור לעמוד בבגדי כהונה שלא בשעת עבודה אינו עולה יפה בלשון הזהר שאסור לשחוט.

Re: כהן בשחיטת קדשי יחיד בבגדי כהונה

פורסם: ו' פברואר 10, 2023 11:34 pm
על ידי טור תלגא
רמב״ם פ"ח מהלכות כלי המקדש הי"א
בגדי כהונה מותר ליהנות בהן לפיכך לובשם ביום עבודתו ואפילו שלא בשעת עבודה חוץ מן האבנט מפני שהוא שעטנז


הרי אע"פ שלא ניתנה למלאכי השרת מ"מ האבנט צריך לפשוט.

ועי' בשו"ת חתם סופר יו"ד סי' סט ד"ה ומריש https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?r ... 48&hilite=

Re: כהן בשחיטת קדשי יחיד בבגדי כהונה

פורסם: א' פברואר 12, 2023 3:52 am
על ידי מיללער
טור תלגא כתב:רמב״ם פ"ח מהלכות כלי המקדש הי"א
בגדי כהונה מותר ליהנות בהן לפיכך לובשם ביום עבודתו ואפילו שלא בשעת עבודה חוץ מן האבנט מפני שהוא שעטנז


הרי אע"פ שלא ניתנה למלאכי השרת מ"מ האבנט צריך לפשוט.

ועי' בשו"ת חתם סופר יו"ד סי' סט ד"ה ומריש https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?r ... 48&hilite=

תודה רבה!

מסקנת דברי החתם סופר הוא שאין איסור כלאים אם לובש לצורך העבודה דמצוות לאו להנות ניתנו, האם כוונתו להתיר לבישת כלאים אף בשעת שחיטה.