עמוד 1 מתוך 1

בחידוש הצל"ח בענין הקרבת שאר פסולי מזבח חוץ מבעל מום

פורסם: א' ינואר 29, 2023 6:32 pm
על ידי איש_ספר
כבר נודעו בבי מדרשא דברי הצל"ח בפסחים עג א

אמינא, אף דמצינו כמה מיעוטי בקרבנות שמיעטה התורה מלהקריבם, כמו מן הבהמה ומן הבקר ומן הצאן שמיעט הכתוב מוקצה ונעבד וטריפה וכיוצא בו כמה דברים שפסלתן התורה מלהקריבם, מ"מ לא מצינו לשון אזהרה על הזביחה שיזהיר הכתוב שלא יזבח מוקצה ונעבד וטריפה וכיוצא בו, אבל אסרתן התורה לקרבן שהם פסולים ולא יעלו לרצון. משא"כ בעל מום מצינו אזהרות על הזביחה, כמו שור ושה כי יהיה בו מום לא תזבחנו [עי' דברים י"ז, א'], וכן ואשה לא תקריבו ממנו [עי' ויקרא כ"ב, כ"ב], שמפי השמועה למדו שזו אזהרה על הזביחה [עי' תמורה ו' ע"ב].


ובכמה ספרים הקשו עליו מספרי עה"כ הכתוב (דברים יז) לא תזבח וכו' כל דבר רע וכו' כי תועבת וגו', שריבו שם כל פסולי מזבח, והובאו דברי הספרי בהשגות הרמב"ן לספהמ"צ.

ויש לעיין מה כוונת הצל"ח ואפשר בשני דרכים.

א. כיון שכל הפסולים נתמעטו מהכתוב (ויקרא א) דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם אָדָם כִּי יַקְרִיב מִכֶּם קָרְבָּן לה' מִן הַבְּהֵמָה מִן הַבָּקָר וּמִן הַצֹּאן תַּקְרִיבוּ אֶת קָרְבַּנְכֶם, ובתו"כ מיעטו משם כל הפסולים ["מן הבהמה-- להוציא את הרובע ואת הנרבע."מן הבקר" -- להוציא את הנעבד וכו' כשהוא אומר "מן הבקר" למטה, שאין תלמוד לומר, אלא להוציא את הטריפה. "מן הצאן" (במדבר טו, ג)-- להוציא את המוקצה, "ומן הצאן" (ויקרא א, ב)-- להוציא את הנוגח"]. הרי שכל הפסולים לא התמעטו אלא שאינם בכלל הקרבנות, והרי הם כחיה שנתמעטה בריש הכתוב (בתו"כ שם) או כמי שמביא קערת ירקות, שאין שום אזהרה בדבר (למעט חולין בעזרה למאן דאית ליה בכה"ג), אלא שלא יעלו לרצון.

(ולפי הבנה זו בצל"ח, נצטרך לומר דבדוקא נקיט הצל"ח מוקצה נעבד וטריפה וכיוצא בו , ואולי "כיוצא בו" היינו כלאים ויוצא דופן וכו', אבל אתנן ומחיר זונה הרי הכתוב אומר דברים כג יט, לא תביא אתנן זונה ומחיר כלב בית ה' אלקיך וגו').

ב. פשוט דאף לדעת הצל"ח יש איסור הקרבה לכל אותם פסולים, (וכדקרו להו בכל מקום איסורי מזבח) ואולי הוא כלאו הבא מכלל עשה, ולא נחית הצל"ח לחדש אלא שאין בהם איסור זביחה,(ודכמשמע קצת מלשונו שחוזר כמה פעמים על פועל זביחה) ודלא כבעל מום שהזהירה תורה בפירוש על זביחתו, אבל שאר איסורי מזבח אסור להקריבם, אף שאין איסור בזביחתם.

לאיזה הבנה לדעתכם נוטים דברי רבינו הצל"ח?!

Re: בחידוש הצל"ח בענין הקרבת שאר פסולי מזבח חוץ מבעל מום

פורסם: א' ינואר 29, 2023 6:37 pm
על ידי איש_ספר
בכמה ספרים הקשו על הצל"ח קושיות גדולות, ממאי דמצינו בפרק התערובת ובתמורה דאין מקריבין תערובת זבחים כשרים עם איסורי מזבח, ולדבריו למה לא יקריבו. ולפי הדרך השניה, אין מקום לקושיא, אכן יש לעיין באמת ובתמים בדברי הצל"ח עצמו קודם שבאים להצילו מקושיות.

ואפשר שיש לעיין בכל דברי הצל"ח שם, לפנים ולאחור, כדי להוציא משפט נכון.

Re: בחידוש הצל"ח בענין הקרבת שאר פסולי מזבח חוץ מבעל מום

פורסם: א' ינואר 29, 2023 6:44 pm
על ידי פלתי
רמב״ם
98BAEECC-26DA-4F7F-BADE-F049D47C0093.jpeg
98BAEECC-26DA-4F7F-BADE-F049D47C0093.jpeg (53.89 KiB) נצפה 1351 פעמים

Re: בחידוש הצל"ח בענין הקרבת שאר פסולי מזבח חוץ מבעל מום

פורסם: א' ינואר 29, 2023 6:50 pm
על ידי איש_ספר
פלתי כתב:רמב״ם

"...אסורין לגבוה... אסורין למזבח..."


אין ברמב"ם יותר ממה שיש במשנת תמורה (פרק ו מ"א)
כל האסורין על גבי המזבח אוסרים כל שהן הרובע והנרבע והמוקצה והנעבד ואתנן ומחיר והכלאים והטרפה ויוצא דופן
והצל"ח מפרש איסור במובן שפסולים ולא יעלו לרצון. וכמו שכתב בתוך דבריו שם:
אבל אסרתן התורה לקרבן, שהם פסולים, ולא יעלו לרצון.

Re: בחידוש הצל"ח בענין הקרבת שאר פסולי מזבח חוץ מבעל מום

פורסם: א' ינואר 29, 2023 7:17 pm
על ידי סעדיה
איש_ספר כתב:כבר נודעו בבי מדרשא דברי הצל"ח בפסחים עג א
ויש לעיין מה כוונת הצל"ח ואפשר בשני דרכים.

א. כיון שכל הפסולים נתמעטו מהכתוב (ויקרא א) דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם אָדָם כִּי יַקְרִיב מִכֶּם קָרְבָּן לה' מִן הַבְּהֵמָה מִן הַבָּקָר וּמִן הַצֹּאן תַּקְרִיבוּ אֶת קָרְבַּנְכֶם, ובתו"כ מיעטו משם כל הפסולים, הרי שכל הפסולים לא התמעטו אלא שאינם בכלל הקרבנות, והרי הם כחיה שנתמעטה בריש הכתוב (בתו"כ שם) או כמי שמביא קערת ירקות, שאין שום אזהרה בדבר (למעט חולין בעזרה למאן דאית ליה בכה"ג), אלא שלא יעלו לרצון.

ב. פשוט דאף לדעת הצל"ח יש איסור הקרבה לכל אותם פסולים, (וכדקרו להו בכל מקום איסורי מזבח) ואולי הוא כלאו הבא מכלל עשה.

להעיר, דקיי"ל כר' יוחנן (זבחים ל"ד.) שהמעלה אברי חיה עובר בלאו הבא מכלל עשה.

Re: בחידוש הצל"ח בענין הקרבת שאר פסולי מזבח חוץ מבעל מום

פורסם: א' ינואר 29, 2023 7:27 pm
על ידי איש_ספר
סעדיה כתב:
איש_ספר כתב:כבר נודעו בבי מדרשא דברי הצל"ח בפסחים עג א
ויש לעיין מה כוונת הצל"ח ואפשר בשני דרכים.

א. כיון שכל הפסולים נתמעטו מהכתוב (ויקרא א) דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם אָדָם כִּי יַקְרִיב מִכֶּם קָרְבָּן לה' מִן הַבְּהֵמָה מִן הַבָּקָר וּמִן הַצֹּאן תַּקְרִיבוּ אֶת קָרְבַּנְכֶם, ובתו"כ מיעטו משם כל הפסולים, הרי שכל הפסולים לא התמעטו אלא שאינם בכלל הקרבנות, והרי הם כחיה שנתמעטה בריש הכתוב (בתו"כ שם) או כמי שמביא קערת ירקות, שאין שום אזהרה בדבר (למעט חולין בעזרה למאן דאית ליה בכה"ג), אלא שלא יעלו לרצון.

ב. פשוט דאף לדעת הצל"ח יש איסור הקרבה לכל אותם פסולים, (וכדקרו להו בכל מקום איסורי מזבח) ואולי הוא כלאו הבא מכלל עשה.

להעיר, דקיי"ל כר' יוחנן (זבחים ל"ד.) שהמעלה אברי חיה עובר בלאו הבא מכלל עשה.

אמת, וראיתי בספר אחד (מנחת יהודה לר"י שפרייאר מאונגראן, הוצאת מכון חת"ס, זבחים שם) שמפרש דברי ריש לקיש שם
כי פליגי בחיה והכי איתמר, רבי יוחנן אמר: עובר בעשה, ריש לקיש אמר: אינו עובר בולא כלום; רבי יוחנן אמר עובר בעשה, בהמה אין, חיה לא; ריש לקיש אמר אינו עובר עליו בולא כלום, ההוא למצוה
דיש לפרש מה שאמרו שם 'ההוא למצוה', היינו כמש"כ הצל"ח בשאר איסורי מזבח.

ואם כבר באת בשערי אשכול זה, מה דעתך על גוף דברי הצל"ח?

Re: בחידוש הצל"ח בענין הקרבת שאר פסולי מזבח חוץ מבעל מום

פורסם: א' ינואר 29, 2023 7:37 pm
על ידי פלתי
איש_ספר כתב:
והצל"ח מפרש איסור במובן שפסולים ולא יעלו לרצון. וכמו שכתב בתוך דבריו שם:
אבל אסרתן התורה לקרבן, שהם פסולים, ולא יעלו לרצון.

הצל"ח אומר מפורש ש"אסרתן התורה לקרבן". הצל"ח אומר מפורש "אסרתן התורה לקרבן". ממש מפורש הוא אומר ש"אסרתן התורה לקרבן".
ואתה מתעלם מזה, ומתייחס רק למה שהוא מסיים "ולא יעלו לרצון" ואתה מפרש ד"לא יעלו לרצון" - דהיינו שהם כמו מלפפון שאינו עולה לרצון אבל אין שום איסור בהקרבתו.
וזה מעורר גיחוך, כי הרי המקור של הביטוי "לא יעלו לרצון", נאמר לגבי שאור ודבש לא תקטירו וגו' "ואל המזבח לא יעלו לרצון". היינו "לא יעלו לרצון" זה לא ביטוי של הקרבת מלפפון, אלא ביטוי של איסור גמור להקרבה. "לא יעלו" הוי איסור לאו.
ובכן, כיון שאומר הצל"ח שאסרתן התורה לקרבן ולא יעלו לרצון, מהיכי תיתי דנפרש שבעצם הם מותרים להקרבה?

Re: בחידוש הצל"ח בענין הקרבת שאר פסולי מזבח חוץ מבעל מום

פורסם: א' ינואר 29, 2023 7:54 pm
על ידי איש_ספר
דברי הצל"ח יכולים שיתפרשו גם כך:
אבל אסרתן התורה לקרבן = שהם פסולים, ולא יעלו לרצון.
וההשוואה ל'לא יעלו לרצון' האמור בשאור ודבש, נחמדה, ואינה מכרעת כמובן.


אני שב ומהרהר בדברי רב סעדיה, שהרי חיה מיעטו בתו"כ שם מאותו כתוב, ונחלקו בה ר"י ור"ל, אם עוברים עליה, והרי זה ממש נידון דהצל"ח !

Re: בחידוש הצל"ח בענין הקרבת שאר פסולי מזבח חוץ מבעל מום

פורסם: א' ינואר 29, 2023 8:02 pm
על ידי פלתי
איש_ספר כתב:דברי הצל"ח יכולים שיתפרשו גם כך:
אבל אסרתן התורה לקרבן = שהם פסולים, ולא יעלו לרצון.
וההשוואה ל'לא יעלו לרצון' האמור בשאור ודבש, נחמדה, ואינה מכרעת כמובן.


אני שב ומהרהר בדברי רב סעדיה, שהרי חיה מיעטו בתו"כ שם מאותו כתוב, ונחלקו בה ר"י ור"ל, אם עוברים עליה, והרי זה ממש נידון דהצל"ח !

הצלח ידע את הגמרא הזו. וגם ידע את המשנה דימותו כולם. ולכן הוא אומר שיש איסור בהקרבתן. כל החידוש שלו הוא שלמרות שיש איסור בהקרבה אפ״ה לענין שחיטה לא מצינו שום אזהרה.

Re: בחידוש הצל"ח בענין הקרבת שאר פסולי מזבח חוץ מבעל מום

פורסם: א' ינואר 29, 2023 8:05 pm
על ידי פלתי
ואגב ראה בזבחים עז א. דאברי בעלי מום שנתערבו בכשרים מותר להקריבם. אע״פ שבפני עצמם יש לאו מפורש. ואפילו הכי אברי רובע ונרבע שנתערבו אסור להקריבם. דלענין תערובת הם יותר חמורים מבעל מום. עייש.

Re: בחידוש הצל"ח בענין הקרבת שאר פסולי מזבח חוץ מבעל מום

פורסם: א' ינואר 29, 2023 8:36 pm
על ידי איש_ספר
פלתי כתב:
איש_ספר כתב:דברי הצל"ח יכולים שיתפרשו גם כך:
אבל אסרתן התורה לקרבן = שהם פסולים, ולא יעלו לרצון.
וההשוואה ל'לא יעלו לרצון' האמור בשאור ודבש, נחמדה, ואינה מכרעת כמובן.


אני שב ומהרהר בדברי רב סעדיה, שהרי חיה מיעטו בתו"כ שם מאותו כתוב, ונחלקו בה ר"י ור"ל, אם עוברים עליה, והרי זה ממש נידון דהצל"ח !

הצלח ידע את הגמרא הזו. וגם ידע את המשנה דימותו כולם. ולכן הוא אומר שיש איסור בהקרבתן. כל החידוש שלו הוא שלמרות שיש איסור בהקרבה אפ״ה לענין שחיטה לא מצינו שום אזהרה.

זה בדיוק הקו ממנו רציתי להמנע
איש_ספר כתב: אכן יש לעיין באמת ובתמים בדברי הצל"ח עצמו, קודם שבאים להצילו מקושיות.
לאמור, טיעונים חיצוניים, הם חשובים, אבל רק אחרי שנרים ידים מלהבין את דברי הצל"ח כמות שהם.
פלתי כתב:ואגב ראה בזבחים עז א. דאברי בעלי מום שנתערבו בכשרים מותר להקריבם. אע״פ שבפני עצמם יש לאו מפורש. ואפילו הכי אברי רובע ונרבע שנתערבו אסור להקריבם. דלענין תערובת הם יותר חמורים מבעל מום. עייש.
האם כתוב שם שיש איסור ואזהרה בדבר או רק שאין מקריבין אותם? אם לא כתוב שם איסור, אז ממרחק הבאת לחמך, כבר כתבתי שבתחילת פרק התערובת, במשנה, מבואר שאין מקריבין תערובת של איסורי מזבח עם זבחים כשרים.

Re: בחידוש הצל"ח בענין הקרבת שאר פסולי מזבח חוץ מבעל מום

פורסם: ב' ינואר 30, 2023 9:32 am
על ידי איש_ספר
מקופיא ממש:

ברמב"ם פ"ג מאיסורי מזבח, אחרי שמנה כל הפסולים כתב וז"ל:
ויראה לי שאע"פ שאין כל הפסולין האלו ראויין למזבח לקרבן אם עבר והקריבן אינו לוקה מן התורה לפי שלא נתפרשה אזהרתן, אבל אתנן זונה ומחיר כלב אסורין לגבי המזבח והמקריב אחד מהן או שניהן כאחד לוקה אחת שנאמר לא תביא אתנן זונה ומחיר כלב, ומפני מה לוקה אחת על שניהן מפני שנאמרו בלאו אחד.
ולכאורה ממש"כ הרמב"ם ש'לא נתפרשה אזהרתם' משמע שיש אזהרה על הקרבתם אלא שלפי שאינה מפורשת אין לוקים עליה. אבל ראיתי שיש מפרשים אחרת בדעתו, דר"ל, שאין בהם איסור מהתורה כלל. ראו כאן
ספר המפתח.png
ספר המפתח.png (46.94 KiB) נצפה 1266 פעמים
עיינתי בנתיים רק בחס"ד (לדעתו ודאי יש איסור) ובעונג יו"ט ('ומשמע דליכא איסור כלל מה"ת').