עמוד 1 מתוך 1

נטילת ידים לגעת במשחה

פורסם: ה' ינואר 26, 2023 9:36 am
על ידי תוכן
ילד שמעיר את אמא שלו באמצע הלילה כי מגרד לו ורוצה שישימו לו משחה. האם האשה צריכה ליטול ידים כדי להסיר רוח רעה לפני שהיא נוגעת במשחה.

אפילו אלו שלא מקפידות על הליכת ד' אמות ללא נטילת ידים נראה שכאן מחוייבת ליטול. לא מיבעי למאן דס"ל סיכה כשתיה יש לומר שזה נכלל ביד לחבית, אלא אף אם נניח שסיכה לא נחשבת כשתיה, עדיין יש פה רוח רעה.

ומה הדין של המשחה שנגעה בה ללא נטילת ידים, האם צריך לזורקו?

Re: נטילת ידים לגעת במשחה

פורסם: ה' ינואר 26, 2023 10:26 am
על ידי עזריאל ברגר
א. השאלה היא האם משחה "מקבלת טומאה".
ב. מנהג רוב-ככל ישראל לאכול פירות וירקות ולחמים וכיו"ב שנגעו בהם (בחנות וכדו') יהודים שאינם שומרי תורה ומצוות, למרות שאין ספק שלא נטלו ידיהם נטילה כשרה. ובוודאי שאין צורך לזרוק את המשחה.

Re: נטילת ידים לגעת במשחה

פורסם: ה' ינואר 26, 2023 10:56 am
על ידי יבנה
תוכן כתב:ילד שמעיר את אמא שלו באמצע הלילה כי מגרד לו ורוצה שישימו לו משחה. האם האשה צריכה ליטול ידים כדי להסיר רוח רעה לפני שהיא נוגעת במשחה.

אפילו אלו שלא מקפידות על הליכת ד' אמות ללא נטילת ידים נראה שכאן מחוייבת ליטול. לא מיבעי למאן דס"ל סיכה כשתיה יש לומר שזה נכלל ביד לחבית, אלא אף אם נניח שסיכה לא נחשבת כשתיה, עדיין יש פה רוח רעה.

ומה הדין של המשחה שנגעה בה ללא נטילת ידים, האם צריך לזורקו?

משנה ברורה סימן ד ס"ק יד
״ואם נגע במאכל קודם שנטל ידיו אין לאסור המאכל עי"ז אבל לכתחילה מאוד יש ליזהר שלא ליגע אז בשום מאכל ואם נגע באוכל ידיחנו ג"פ.״
מבואר שכל הקפידא הוא במאכלים, ואף בזה מותר בדיעבד. וסיכה כשתיה הוא דין דרבנן שנאמר לגבי ענייני הנאה כיום הכיפורים, וי״א אף לענייני איסורי אכילה, לא לענין רוחות רעות, ואין לך בהם אלא מה שנתפרש להדיא.
ואף לענין חבית, עי׳ בביה״ל שפירש באופן אחר.

Re: נטילת ידים לגעת במשחה

פורסם: ה' ינואר 26, 2023 11:29 am
על ידי עזריאל ברגר
שאלה נוספת שטעונה בירור, היא האם הרוח הרעה שורה כבר מתחילת שנת הלילה, או רק מהבוקר וכדו'.
וכמדומני שיש מקילים בנט"י למי שקם משנתו באמצע הלילה ושב מיד לישון.

Re: נטילת ידים לגעת במשחה

פורסם: ה' ינואר 26, 2023 11:41 am
על ידי יבנה
עזריאל ברגר כתב:שאלה נוספת שטעונה בירור, היא האם הרוח הרעה שורה כבר מתחילת שנת הלילה, או רק מהבוקר וכדו'.
וכמדומני שיש מקילים בנט"י למי שקם משנתו באמצע הלילה ושב מיד לישון.

כאן בטור השני דן בקם בלילה וחוזר לישון.

Re: נטילת ידים לגעת במשחה

פורסם: ד' דצמבר 06, 2023 9:04 am
על ידי עושה חדשות
להסוברים שרוח רעה שורה כל הלילה, (הב"י מביא מארחו"ח שאם נטל בלילה צריך ליטול ידיו פעם אחרת בבוקר משום בת מלך), האם במשך כל הלילה 'יד לעין תקצץ'?

Re: נטילת ידים לגעת במשחה

פורסם: ד' דצמבר 06, 2023 12:41 pm
על ידי עזריאל ברגר
עושה חדשות כתב:להסוברים שרוח רעה שורה כל הלילה, (הב"י מביא מארחו"ח שאם נטל בלילה צריך ליטול ידיו פעם אחרת בבוקר משום בת מלך), האם במשך כל הלילה 'יד לעין תקצץ'?

מהיכי תיתי לומר שלא?

Re: נטילת ידים לגעת במשחה

פורסם: ה' דצמבר 07, 2023 12:46 am
על ידי עושה חדשות
כי לא שמעתי מי שנזהר במשך כל הלילה שלא ליגע בעין.

Re: נטילת ידים לגעת במשחה

פורסם: ה' דצמבר 07, 2023 1:45 am
על ידי עזריאל ברגר
עושה חדשות כתב:כי לא שמעתי מי שנזהר במשך כל הלילה שלא ליגע בעין.

כמה יהודים ראית בעת שנתם ובדקת ממה הם נזהרים?
אני נזהר שלא לגעת במקומות האלו בלא נטילה אפילו באמצע שנת-הלילה.

Re: נטילת ידים לגעת במשחה

פורסם: ה' דצמבר 07, 2023 2:16 am
על ידי פרנקל תאומים
עזריאל ברגר כתב:
עושה חדשות כתב:כי לא שמעתי מי שנזהר במשך כל הלילה שלא ליגע בעין.

כמה יהודים ראית בעת שנתם ובדקת ממה הם נזהרים?
אני נזהר שלא לגעת במקומות האלו בלא נטילה אפילו באמצע שנת-הלילה.

כמדומה שכוונת הג''ר עושה חדשות שליט''א היא להקשות מהשעות בהן ערים בלילה, טרם ישכבו, אי נימא שהלילה הוא הגורם לרו''ר ולא השינה (אלא דא''כ טובא הוי ליה למקשי שיהיה אסור לגעת במאכלים כל הלילה..).

Re: נטילת ידים לגעת במשחה

פורסם: ה' דצמבר 07, 2023 11:44 pm
על ידי עושה חדשות
אכן זו כוונתי. לא שאלתי על נגיעה במאכלים כי לא התברר לי אם טעם האיסור משום רוח רעה או משום טומאה, (והטומאה היא רק מחמת השינה). אבל הא קשיא לי האם יש מי שאוסר ליגע בעין וכו' מתחילת הלילה?

Re: נטילת ידים לגעת במשחה

פורסם: ה' דצמבר 07, 2023 11:55 pm
על ידי עזריאל ברגר
עושה חדשות כתב:אכן זו כוונתי. לא שאלתי על נגיעה במאכלים כי לא התברר לי אם טעם האיסור משום רוח רעה או משום טומאה, (והטומאה היא רק מחמת השינה). אבל הא קשיא לי האם יש מי שאוסר ליגע בעין וכו' מתחילת הלילה?

אם אתה מדבר על לילה בלא שינה - אין ספק שאין בזה שום איסור.
ולהעיר כי "יד לאמה תיקצץ" כמו לעין ולאוזן וכו', אבל זמן תשה"מ הוא בלילה