הודעהעל ידי יואל שילה » ד' דצמבר 21, 2022 1:39 pm
כתבתי ב'ממלכת כהנים'
השתמשות בכהן קטן
כתב המג"א (רפב ו') שנראה לו שמצות וְקִדַּשְׁתּוֹ לא נאמרה בכהן קטן שהרי טעם המצוה הוא כִּי אֶת לֶחֶם אֱלקֶיךָ הוּא מַקְרִיב - וקטן אינו בר עבודה, והוסיף הכתב סופר (או"ח ט"ו) שגם כהן שהגיע לשָנים אך ספק אם הביא שתי שערות אינו בכלל וְקִדַּשְׁתּוֹ שהרי אינו מקריב עד שידוע שהביא סימנים, כי באיסור תורה אין סומכים על חזקה דרבא, ומכיון שאינו בכלל כִּי אֶת לֶחֶם אֱ-להֶיךָ הוּא מַקְרִיב גם אינו בכלל וְקִדַּשְׁתּוֹ [לפי דעות המתירים, וראה בהמשך לפי דעתו]; כתב המ"ב (רפ"ב י"ב) שכן נוהגין בימינו שלא לקרוא לכהן קטן ראשון כאשר אין כהן גדול - אלא קורין לישראל.
אמנם, במשפטי עוזיאל (ג' או"ח י"ד) חלק על דברי המג"א דאיתא בספרא (אמור א', וכ"כ בסה"מ מ"ע ל"ב) וְהָיוּ קֹדֶשׁ - לרבות בעלי מומים, הרי שאפילו כהנים בעלי מומין שלא יבואו לעולם לכלל עבודה נתרבו במצות קדושה, וממילא כל שכן כהנים קטנים, ומוכרחים לומר שהפסוק רק בא להוציא את הלוים, שאינם בכלל קדושה זו הואיל ואינם במצות הקרבה, אמנם מאחר ונראה שקטן אינו בר כבוד - לכן אין בו מצות וְקִדַּשְׁתּוֹ לקרוא בתורה ראשון ולכל דבר כבוד ומעלה, אלא שמתשובת רב האי גאון (שערי תשובה ס') נראה שגם קטן ראוי לכבוד מצד כבוד אביו - היינו שאם אביו הוא אדם גדול וחשוב קורין את בנו לתורה ראשון, דבכלל כבוד כהונה הוא גם כבוד בני הכהנים בכבוד הראוי ומשום כבוד אביהם, וגם הרדב"ז (א' תקס"ו) כתב שאם אין ת"ח קוראים לכהן קטן ראשון ואין בזה משום זלזול בכבוד ציבור כי כהונתו גרמה לו, ולכן הסיק במשפטי עוזיאל שגם בכהן קטן יש מ"ע דוְקִדַּשְׁתּוֹ ככל מה שיש בכהן שהוא גדול - או משום עצמו או משום כבוד אביו; הכרעת הכתב סופר (או"ח ט"ו) שמאחר והשמוש עם הכהן הוא איסור תורה יש להחמיר שלא להשתמש גם בכהן קטן או בכהן בעל מום שאינו ראוי לעבודה.
לענ"ד הני מילי שייכי לגבי קריאת התורה בצבור, שהקריאה הראשונה ניתנת לכהנים, ושייך בזה כבוד שבט הכהונה כאשר מכבדים גם כהן קטן אף שאינו ראוי לכבוד מצד עצמו, אולם בנדון של השתמשות בכהן קטן נלענ"ד שאין לאסור מאחר ויסוד איסור ההשתמשות בכהן הוא כי ההשתמשות בו נחשבת כמעילה - ודבר זה איננו שייך בכהן קטן, שמצד עצמו אינו בר כבוד, ולא גרע מכך שת"ח רשאי להשתמש בכהן כי אין הדבר נחשב כירידה עבור הכהן, ונראה שאפשר להקל בזה לאור מש"כ שרבים סוברים שאין איסור להשתמש בכהני זמננו.