עמוד 1 מתוך 1

ייהרג ואל יעבור בע"ז - בגדר של מסירת אחד

פורסם: ב' נובמבר 21, 2022 12:07 pm
על ידי בברכה המשולשת
נתבקשתי לשאול:

האם הדין של ייהרגו כולם או יימסרו כולם ולא ימסרו נפש אחת מישראל להרגה/לטמאה, נאמר גם באיסור ע"ז. כלומר, שאמרו להם גויים ימש"ו תנו לנו אחד מכם ונכפהו לעבוד ע"ז, רח"ל, ואם לא נכפה את כולכם, רח"ל או נהרוג את כולכם, רח"ל.

Re: ייהרג ואל יעבור בע"ז - בגדר של מסירת אחד

פורסם: ב' נובמבר 21, 2022 9:45 pm
על ידי עזריאל ברגר
מהי הסברא לחלק בין ע"ז לבין שפיכות דמים?

Re: ייהרג ואל יעבור בע"ז - בגדר של מסירת אחד

פורסם: ב' נובמבר 21, 2022 10:46 pm
על ידי במסתרים
.

Re: ייהרג ואל יעבור בע"ז - בגדר של מסירת אחד

פורסם: ג' נובמבר 22, 2022 5:38 pm
על ידי HaimL
בברכה המשולשת כתב:נתבקשתי לשאול:

האם הדין של ייהרגו כולם או יימסרו כולם ולא ימסרו נפש אחת מישראל להרגה/לטמאה, נאמר גם באיסור ע"ז. כלומר, שאמרו להם גויים ימש"ו תנו לנו אחד מכם ונכפהו לעבוד ע"ז, רח"ל, ואם לא נכפה את כולכם, רח"ל או נהרוג את כולכם, רח"ל.


קצת יש להוכיח דאסור, מדתריץ רבא בגמרא דפרק בסו"מ,

---
רבא אמר הנאת עצמן שאני דאי לא תימא הכי הני קוואקי ודימוניקי היכי יהבינן להו אלא הנאת עצמן שאני הכא נמי הנאת עצמן שאני ואזדא רבא לטעמיה דאמר רבא עכו"ם דאמר ליה להאי ישראל קטול אספסתא בשבתא ושדי לחיותא ואי לא קטילנא לך ליקטיל ולא לקטליה שדי לנהרא ליקטליה ולא ליקטול מ"ט לעבורי מילתא קא בעי בעו מיניה
---

ומשמע לרבא, דאפילו אי יהבינן להו בידיים, להנאת עצמן שרי, דאל"ה, והא דשרי הוא רק אם נכנס ונוטל בזרוע, איכא למימר דקרקע עולם שאני, כטעמא דאביי. ומשמע מהגמרא דלאו כ"ע ס"ל כרבא, וקצת משמע דהכי נהוג עלמא באתריה דרבא, אבל לאו באתריה נהגו לאיסור. ואי שרי באומרים תנו לנו חד גברא דיפלח לצלמא, לדרוש להו דליתו כ"ע קוואקי ודימוניקי לחד גברא, והוא ימסור את נפשו וייפטרו כולם. אלא קצת משמע דאסיר, וימסרו כ"ע את נפשם אקוואקי ודימוניקי.

Re: ייהרג ואל יעבור בע"ז - בגדר של מסירת אחד

פורסם: ג' נובמבר 22, 2022 7:05 pm
על ידי בברכה המשולשת
תודה רבה לרבנים שליט"א