סגי נהור כתב:היינו ספק רב ביבי בר אביי בשבת ד, א: הדביק פת בתנור התירו לו לרדותה קודם שיבא לידי חיוב חטאת כו'. ומשם תדרשנו.
HaimL כתב:סגי נהור כתב:היינו ספק רב ביבי בר אביי בשבת ד, א: הדביק פת בתנור התירו לו לרדותה קודם שיבא לידי חיוב חטאת כו'. ומשם תדרשנו.
למסקנת הגמרא שם, לא תפשוט מינה לנידו"ד,
===
אלא אמר רב אשי לעולם במזיד ואימא קודם שיבא לידי איסור סקילה רב אחא בריה דרבא מתני לה בהדיא אמר רב ביבי בר אביי בהדביק פת בתנור התירו לו לרדותה קודם שיבא לידי איסור סקילה:
===
סגי נהור כתב:במזיד וכ"ש בשוגג, כנפסק להלכה בשו"ע סי' רנד (ראה גם מ"ב שם סקל"ט).
סגי נהור כתב:לעניין פשט הגמרא עיין בתוס' (ד"ה ואלא). אח"כ, כדי לחסוך את השקו"ט ולהגיע הישר למסקנא ההלכתית, עיין במקומות שציינתי בהודעה הקודמת.
בתחילת האשכול ציינתי לגמרא והוספתי משם תדרשנו, היינו ששם ראש ויסוד הסוגיא ומשם ימצא הלומד את (ההבנה הנכונה, וגם) את ההלכה.
עזריאל ברגר כתב:אבל יש לדון האם התירו דווקא שבות דרדיית הפת דשבות קל הוא כתקיעת שופר, או כל שבות.
HaimL כתב:סגי נהור כתב:לעניין פשט הגמרא עיין בתוס' (ד"ה ואלא). אח"כ, כדי לחסוך את השקו"ט ולהגיע הישר למסקנא ההלכתית, עיין במקומות שציינתי בהודעה הקודמת.
בתחילת האשכול ציינתי לגמרא והוספתי משם תדרשנו, היינו ששם ראש ויסוד הסוגיא ומשם ימצא הלומד את (ההבנה הנכונה, וגם) את ההלכה.
אבל גם התוספות לא אמרו אלא בלשון תימה, ובאמת הגמרא לא מתרצת הכי, ומה נעשה. ומה שפסקו להלכה, ראיתי, במה שהבאת, ואכתי, מה נעשה עם מסקנת רב אשי.
סגי נהור כתב:מקושיית התוס' עולה ההבנה הנכונה בשאלת הגמרא, שהיא מהלשון חיוב חטאת, ולא מעצם הפטור כפי שהבין מר ("כיוון דבלא"ה פטור מכלום"), שא"כ אין תירוץ התוס' כלום. ופשוט.
וראה גם תוס' הרא"ש כאן. וראה מ"מ ולח"מ על הרמב"ם כאן (פ"ט מהל' שבת ה"ה). וראה... אפשר לציין עוד מקורות אבל אין בזה טעם, כי כאמור, הציון הוא לגמרא, ומשם המעיין הישר עוקב אחרי המסלול המקובל בראשונים ובאחרונים עד להלכה למעשה, ולא בא לפסוק הלכה (או להקשות על ההלכה) ע"פ קריאת לשון הגמרא...
HaimL כתב:אגב, תירוץ התוספות, היכן הוא. אני לא ראיתי בדבריהם אלא קושיא.
סגי נהור כתב:HaimL כתב:אגב, תירוץ התוספות, היכן הוא. אני לא ראיתי בדבריהם אלא קושיא.
"תירוץ התוס'" - היינו, מה שהקשו התוס' שהיה לגמרא לתרץ ("אימא לידי איסור חטאת"). היינו שהבינו התוס' בפשיטות ששאלת הגמרא היא על הלשון חיוב חטאת, ולא על עצם ההיתר בשוגג. ובפרט שאיסור חטאת בנדו"ד חמיר טפי מחיוב חטאת (כי מה שאינו מביא חטאת הוא לפי שסופו ידיעה ולא שגגה), כמ"ש בתוס' הרא"ש.
סגי נהור כתב:מ"ש רש"י עונש חמור, יש מדייקים שכוונתו דוקא היכא שהמעשה של איסור של נעשה (כבנדו"ד, כמ"ש התוס'), וההצלה היא רק מהעונש (וכ"ש היכא שאפילו עונש ליכא, והיינו "איסור חטאת"), אבל כשמצילו מגוף (מעשה) האיסור אה"נ שאומרים לאדם חטא כו'. כמדומני שבזה סרה תמיהתך.
משתמשים הגולשים בפורום זה: בברכה המשולשת ו־ 241 אורחים