עמוד 1 מתוך 1

כריתות ו' א' - והלא מי רגלים יפין לה

פורסם: ד' ספטמבר 07, 2022 9:17 am
על ידי תוכן
הכי אמרינן כריתות ו' א': 'פיטום הקטורת כיצד כו'. והלא מי רגלים יפים לה, אלא שאין מכניסים מי רגלים בעזרה מפני הכבוד'.

ולא זכיתי להבין, דאם יש להקפיד בכבוד העזרה הרי הרבה יותר יש להקפיד בקטורת עצמה שעולה על גבי המזבח. ולמה לא נאמר, שאין שורין הקטורת במי רגלים מפני הכבוד. וכל שכן, שאחרי שמוציאים הקטורת מהמי רגלים לא נשאר שם מי רגלים כלל, וא"כ אין כאן ביזיון ממש של העזרה, אבל הביזיון לקטורת הוא עצום, שהוא מתפטם על ידי מי רגלים. ולמה לא נקפיד על הקטורת עצמה?

Re: כריתות ו' א' - והלא מי רגלים יפין לה

פורסם: ד' ספטמבר 07, 2022 10:54 am
על ידי עזריאל ברגר
תוכן כתב:הכי אמרינן כריתות ו' א': 'פיטום הקטורת כיצד כו'. והלא מי רגלים יפים לה, אלא שאין מכניסים מי רגלים בעזרה מפני הכבוד'.

ולא זכיתי להבין, דאם יש להקפיד בכבוד העזרה הרי הרבה יותר יש להקפיד בקטורת עצמה שעולה על גבי המזבח. ולמה לא נאמר, שאין שורין הקטורת במי רגלים מפני הכבוד. וכל שכן, שאחרי שמוציאים הקטורת מהמי רגלים לא נשאר שם מי רגלים כלל, וא"כ אין כאן ביזיון ממש של העזרה, אבל הביזיון לקטורת הוא עצום, שהוא מתפטם על ידי מי רגלים. ולמה לא נקפיד על הקטורת עצמה?

א. יש גורסים "במקדש" ולא "בעזרה".
ב. אם הקטורת מתפטמת ממ"ר - הם נספגים בה ונכנסים עמה למקדש, ולעזרה, ולקודש, ולקודש הקדשים.
ג. אוי"ל שהתנא קיצר בלשונו, וכוונתו היתה שאין מכניסים בעזרה ובכל הנלווה עמה דהיינו בכל עבודת הקרבנות.

Re: כריתות ו' א' - והלא מי רגלים יפין לה

פורסם: ב' ספטמבר 12, 2022 7:34 am
על ידי HaimL
עזריאל ברגר כתב:א. יש גורסים "במקדש" ולא "בעזרה".


שפיר איכא למגרס בעזרה, דמ"ר בכלי ניכרים ואסור להכניסם לעזרה מפני הכבוד. אבל א"ה שרי לעשותה מחוץ לעזרה, כבר נתבטלו מ"ר בקטרת ואינם ניכרים, וליכא איסור מפני הכבוד.