הודעהעל ידי צופה_ומביט » ה' יולי 28, 2022 10:49 pm
היכן ראיתם שם שהביטול היינו מה שמבטל את "תדיר קודם"?
תוספות לא הזכירו שם כלל את העניין של תדיר, וגם בגמרא לא מוזכר כלל חשבונות אלו של תדיר ומקודש וכו', אלא מוזכר בסוגיה רק חשיבות ["חמורה", "גדול", עיי"ש בסוגיה] של מצוות זו לעומת זו, מי נדחה מפני מי: מקרא מגילה, עבודה, תלמוד תורה [דרבים ודיחיד], כבוד תורה, הוצאת המת, מת מצוה. ותוספות ביארו שה"דחיה" בסוגיה היא לעניין קדימה, [ואכמ"ל בבירור כלל הסוגיה לפי זה].
אבל עכ"פ לא כתבו תוס' כלל מה הצד להקדים עבודה, ובפשטות אינו מצד תדיר, אלא מצד שעבודה בעצמה חשובה ["חמורה"] וזריזין מקדימין למצוות, ואם כבר לדייק מדברי התוספות - אזי כתוב כאן שלבטל "זריזין מקדימין" נחשב "ביטול".
ואולי דברי התוספות אמורים דוקא בעבודה, ומחדשים התוספות שעיקר זמנה של העבודה הוא משהאיר היום, ולא אח"כ, כעין דברי הרמב"ם שעיקר זמן תפילה הוא בהנץ החמה, ייראוך עם שמש, ולכן איחור עבודה מהזמן הזה נקרא ביטול עבודה, כי הופך את העבודה לדיעבד, ועכ"פ פחות לכתחילה/מהודרת.
לגבי מגילה הטעם שקוראים דוקא עכשיו ולא מאחרין לקרוא אחרי העבודה אינו מצד זריזין מקדימין, שהוא הרי ישנו גם בעבודה כנ"ל, ובהכרח לנחות כאן לעדיפות מצוה על מצוה מצד החומרא שלהן, או כנ"ל לנחות לגדרי המצוה מה דורשת כל מצוה מצד עצמה. והצורך של מצות מגילה לקרוא דוקא עכשיו הוא מצד פרסומי ניסא לשמוע מגילה עם כל הציבור כמש"כ התוס' בחצי השני של דבריהם.