הבא על אשתו שלא בשעת וסתה וראתה דם בשעת התשמיש. הרי אלו פטורין מקרבן חטאת מפני שזה כאנוס הוא ולא שוגג. שהשוגג היה לו לבדוק ולדקדק ואילו בדק יפה יפה ודקדק בשאלות לא היה בא לידי שגגה ולפי שלא טרח בדרישה ובחקירה ואחר כך יעשה צריך כפרה. אבל זה מה לו לעשות הרי טהורה היתה ושלא בשעת וסתה בעל אין זה אלא אונס.
גם אותו תינוק שנשבה יתכן שלא סמך על אביו ובאמת חשד בעצמו שאיננו בנו אלא מאומץ, אלא שאעפ"כ החזיק את עצמו לגוי משום שרוב העיר גויים.עזריאל ברגר כתב:אבל מי שלא סמך על שקר, אלא שע"פ תורה לא היה צריך לבדוק - עליו אומרים "מאי הוה ליה למיעבד" ופטור לגמרי.
עזריאל ברגר כתב:יש הבדל בין מי שלא היה אמור לבדוק, לבין מי שהאמין לדבר שקר.
יש אימרה ששמעתי כמה פעמים ממו"ח (כמדומני בשם מוהרנ"ת מברסלב): לכל שקרן - יש את הפתי שמאמין לו.
דהיינו:
כשאומרים לנו דבר שקר - הרבה פעמים היינו יכולים "להריח" שמשהו כאן לא אמיתי, ואם היינו מתאמצים יותר - היינו מגלים את האמת לאמיתתה. אלא שמשיקולי נוחות ועצלות וכדו' - אנחנו מקטינים-ראש ובוחרים להאמין לשקר.
אבל מי שאיננו מוכן שישקרו לו בשום אופן - זה (כמעט) לא מעשי לרמות אותו.
ובזה יש לבאר גם את ההלכות האלו:
כל מי שסמך על דבר שקר וחטא - חייב קרבן (ואפילו מי שסמך על הסנהדרין הגדולה כשטעו בהלכה - חייב קרבן, אם בפני עצמו ואם בתוך הציבור, כמבואר בארוכה בהלכות שגגות לרמב"ם).
אבל מי שלא סמך על שקר, אלא שע"פ תורה לא היה צריך לבדוק - עליו אומרים "מאי הוה ליה למיעבד" ופטור לגמרי.
(אולי אפשר קצת לומר עליו שאינו "שב מידיעתו", כלומר שאינו שב מבחירתו הנכונה שעשה את כל מעשיו על פי התורה)
תוכן כתב:הכל טוב ויפה. כמו שבעל לא צריך לשאול את אשתו אם יכול לבוא עליה, ואנוס הוא אם בא עליה שלא בשעת וסתה. הוא הדין גוי לא אמור לשאול את אבא שלו אם הוא יהודי, ואנוס הוא אם מחלל שבת.
תוכן כתב:ותינוק שנשבה לבין העכו"ם ולא ידע כלום שהוא יהודי חייב קרבן,
תוכן כתב:מי שבא על אשתו שלא בשעת וסתה ולא ידע שהיא נדה, פטור מקרבן שאונס הוא. ותינוק שנשבה לבין העכו"ם ולא ידע כלום שהוא יהודי חייב קרבן, כמו שכתב הרמב"ם בהלכות שגגות. וקשה, זה אונס וזה אונס, ולמה זה חייב וזה פטור.
הראל דביר. כתב:כמדומה שלא הוזכרה כאן גמרא ותוס' בריש פרק הבא על יבמתו, יבמות לה ע"ב, שמשם עולה שאין קרבן על אונס. הובא עם מקורות נוספים רלוונטיים בטל חיים כללי הוראה עמ' שנה, יעו"ש, מצ"ב.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 222 אורחים