נר הבדלה שלנו שהודלק לצורך מצוה – עשוי להאיר או לכבוד?
פורסם: ה' יוני 16, 2022 3:06 pm
בקשוני להכניס:
בס"ד
לפי המבואר בברכות פרק שמיני, שנר להבדלה הוא נר שהודלק (גם) לאורה, ולא רק לכבוד בעלמא,
א"כ יל"ע על נרות הבדלה שלנו, שהודלקו רק לשם המצוה, ואין צריכים אותה לאורה בבית. (ואולי למי שס"ל סברת "תוספת אורה" לגבי נר שבת, הוא הדין כאן, וצ"ע אם אפשר לדמות).
והעיר בזה כבר ערוה"ש (רחצ, יד):
"ואין לשאול לפ"ז איך אנו מברכים על נר של הבדלה שעושים שתיכף אחר הבדלה מכבין אותה והא אינה עשויה להאיר אלא לשם מצות הבדלה, דאינו כן, דאדרבא כיון שאנו עושין אותה למצות הבדלה בע"כ כוונתינו להאיר, דאל"כ אין יוצאין בזה, ובאמת כוונתינו להאיר לשעתה והיינו לשעת ההבדלה, מיהו לשעת ההבדלה כוונתינו להאיר וזו היא מצותה".
ולא כ"כ התברר כוונתו, האם מסתמא התכוון גם לזה, ומה מועיל לכוון לדבר שלא קורה (אינו מאיר, ובקושי תוספת אורה), וגם לאו כו"ע דינא גמירי, ויודעים לחשוב על זה.
ובשש"כ ח"ב (סי' ס הערה קנא, סי' סא הערה עט והערה פז) כתב בשם הגרשז"א זצ"ל שבאמת הוא "חידוש גדול", שהואיל ונדלקו למצוה די בכך, אע"פ שאינם לאור (ולא פירש הטעם, רק העיר על זה), וכתב שעדיף יותר נר שהודלק ממש לאורה!
ובשו"ת רבבות אפרים (ח"ב סי' קסו) נקט שלכן עדיף מאד לכבות את האור בבית בשעת הברכה, והודלק אז לאורה. [לפ"ז לאו דוקא בשעת הברכה, ומ"מ עדיף אז, שיהיה יאותו לאורו גמור]. והעיר על זה גם בפסקי תשובות בסי' רחצ.
ועכ"פ כדאי מאד להדר בכיבוי האור. ואע"פ שגם על זה ניתן לערער.
[העירני חכ"א: "אינני מבין מה עוזר לכבות האור, סוכ"ס הנר לא הודלק לאורה, כי אם היו רוצים אור היו מדליקים את החשמל, (והרי זה מה שבאמת עושים מיד אחר ההבדלה, או ליתר דיוק אפי' רגע כמימרא אחר מאורי האש, מדליקים את החשמל, כי רוצים שיהיה אור ברצינות ולא נר), וזה משחק בעלמא.
כשנקבע בהלכה נר שהודלק לאור הכוונה למטרה ולתכלית העיקרית של נר זה, ולא אם נהנים ממנו עכשיו או לא. ולדוגמא נר של מת ובית כנסת, גם אם כעת חשוך במקרה והנר עוזר להאיר אי"ז מועיל. (אלא א"כ מראש הודלק לשם שתי המטרות, וכמדו' שדן ע"ז בבה"ל). ועל כרחך כד' הערה"ש.
אגב, גם אם ימצא כאלו שנהגו לכבות את החשמל בשעת הברכה, אי"ז מוכיח שהוא מטעם שיהיה הנר עשוי לאורה, אלא מטעם פשוט - כדי לודא שהם ניאותים לאורו ולא רחוקים מדי, וזה לא תמיד ניכר כשיש חשמל". עכ"ד. מ"מ סוף סוף כעת הוא משמש לאורה, ומה אכפת לי שכיוון לזה, והיה ידוע בשעת הדלקתו שכך יעשה, ודוק].