עושה חדשות כתב:אמר יצחק לאברהם אבוהי. מה נאה מדבחא דבנית לי אבא: בפריע פשוט ידך וסב סכינך עד דאנא מצלי קדם ריבוני: גלי אדרעך ואסור חרצך ותהוי כגבר דעביד שירוי לבריה: דין הוא יומא דיהוון אמרין אבא לא חס על בריה ובריה לא עכב...
זהו תחילתו של פיוט המובא במחזור ויטרי לאומרו קודם תרגום הדברה החמישית מתוך עשרת הדברות בקריאתם בחג השבועות.
הפיוט כופל ומאריך בכך שאברהם נעשה בעקידה כאכזרי על בנו, ויצחק בעצמו אומר לו שיהיה כן. במה
זה שייך למצות כיבוד אב של יצחק? והרי כל הפיוט עוסק ביצחק ומביא את דברי יצחק בלבד, לא עוסק באברהם ובמצוותו שלא שייכים למצוות כיבוד אב.
חשבתי שבא לומר שמצות כיבוד אב אינה תלויה / מיוסדת / נובעת מהטובות שעושה האב לבן, ומרחם עליו וכו'. אין זו [רק] הכרת הטוב טבעית [ראה בספר חינוך, ובקרובות לשבועות יום א וב']. אלא ציווי גמור [או חובה גמורה גם שכלית] לכבד את האב ויהי מה, גם כשהוא מצדו מתאכזר על בנו. ובפרט אחרי שנצטוינו על כך בתורה [בעשרת הדברות], אנו מקיימים זאת כמצוה דייקא, ולא [רק] מהכרע הדעת. [וכידוע לשון הדיבור הזה בפרשת ואתחנן: "כַּבֵּד אֶת אָבִיךָ וְאֶת אִמֶּךָ כַּאֲשֶׁר צִוְּךָ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ"]. והנפקא מינה היא בכגון הנ"ל, כשאין לבן על מה להכיר טובה לאביו, בכ"ז עליו לכבדו.
אמנם הוא צ"ת האם כך הוא הדין, והאם דין זה אמור רק כלפי אב שתמיד מיטיב והיטיב לבנו, ורק כעת מתאכזר עליו מאיזו סיבה. או שכיבוד אב אמור גם כלפי אב שתמיד מתאכזר לבנו. ואולי אופן אמצעי שיש לשקול מה יותר/גובר על מה, הטוב שעשה/עושה האב עם בנו או האכזריות [ואף בכגון העקידה שבא להרוג את בנו, יש לומר שגם האב מסר נפשו עליו כמה וכמה פעמים].
ועוד יש לחלק כמובן, שכאן אותה "אכזריות" היתה בציווי הקב"ה, ולא שאברהם ריחם כעת על בנו פחות מתמיד. ["וַיְהִי מְאוֹר יוֹמָם בְּעֵינָם לַיִל, וַהֲמוֹן דְּמָעוֹת נוֹזְלִים בְּחַיִל, עַיִן בְּמַר בּוֹכָה"].
ועכ"ז, גם בכה"ג ישנו החידוש שהבן מצווה לכבד את אביו גם כאשר בפועל אביו אינו מיטיב לו אלא לוקח סכין לשוחטו ונעשה עליו כאכזרי. דאם לא היה יסוד כיבוד אב מצות ה' - למה עליו לכבד את אביו כאשר אביו אמנם מקיים את ציווי ה' אליו - אבל כלפיו בנו הוא מתאכזר.
זו הדרך היחידה [לע"ע] שבה אני יכול להבין את מה שהפיוט הזה שעוסק במצוות כיבוד אב [של יצחק] מאריך כ"כ במה שאברהם נעשה אז כאכזרי על בנו, ועוד מכניס את כל זה לדברי יצחק לאביו, שיצחק בעצמו מעורר על זה.