עמוד 1 מתוך 1

תפלה בציבור או קדיש יתום

פורסם: א' מאי 22, 2022 1:15 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
מאחי שליט"א
נשאל רבינו (הרד"ק) שליט"א מבחור יתום שמשתדל להגיע בכל יום לתפלת מנחה וערבית, דא עקא, שהוא לא מספיק בערבית לומר קדיש יתום, כיון שהם ממהרים מאד, והוא עדיין בתוך החצי הראשון של הלחש, ואמר רבינו שליט"א, דכיון שהקדיש הוא כיבוד אב דאורייתא שהרי מכבדו בחייו מכבדו במותו, [ואמר רבינו דהכיבוד במותו הוא מדאורייתא, ודלא כמ"ש כמה אחרו' דלאחר מיתה הוא מדרבנן, וע' תפא"י על פסחים ורעק"א וכו'], והתפלה לכו"ע היא מדרבנן, שהרי עיקר תפלת ערבית רשות, ולכן עדיף שימתין בכדי לומר הקדיש, ואח"כ יתפלל בנחת ביחיד.
ואמר רבינו דהגם דתפלה בציבור היא גדר מצוה דרבים (ע' ברכות מז ע"ב), מ"מ ברור הדבר דגם הקדיש הוא מצוה דרבים, אכן הקדיש הוא מצוה דאורייתא דרבים, [שהרי יש בו כיבוד אב כנ"ל, ויש להוסיף דמקיימין בזה מצות "ונקדשתי בתוך בני ישראל" כמבואר בדברי האריז"ל], משא"כ התפלה היא מצוה דרבנן דרבים. ואעיקרא, בקדיש הוא היום את המצוה דרבים ע"י שאומר קדיש, משא"כ בתפלה - שגם בלעדיו יש מנין המתפללים, ואינו אלא מצורף למצוה דרבים. [ומיירי בשאין לו בנקל מנין נוסף להצטרף אליו].

Re: תפלה בציבור או קדיש יתום

פורסם: ד' מאי 25, 2022 11:05 am
על ידי כדכד
בגמרא לא כתוב שמכבדו במותו ה לומר קדיש אלא שכשמציין את שמו יעשה זאת בכבד

Re: תפלה בציבור או קדיש יתום

פורסם: ד' מאי 25, 2022 2:12 pm
על ידי אשרי יושבי ביתך
הנה יש לדון בדברים, שכן תפילה בציבור הוא יותר בגדר 'חובה' המוטלת עליו, משא"כ אמירת הקדיש על אביו אי"ז חיוב לא דאורייתא ולא דרבנן, אלא עניין ומנהג גדול, ואין כופין על יתום שאין רוצה לומר קדיש, משא"כ בתפילה דזה חובה להרבה פוסקים. והרי חיוב של כיבוד אב דאורייתא אין בזה, אלא רק יש בזה "קיום" מצות כיבוד אב ואם – ועל זה יש להשיב דגם בתפילה בציבור יש "קיום" של מצוה דאורייתא דלא תסור – לשמוע בקול חכמים להתפלל בציבור. וגם 'ברא מזכה אבא' בכל מצוה שעושה, א"כ עצם מה שמתפלל בציבור ומקיים מצוה יש בזה מצות כיבוד אב. וא"כ לכאו' חייב לעשות ציווי חז"ל קודם כל העניינים של אמירת הקדיש. ובפרט שיכול לומר קדיש אח"כ במנין אחר.

[ובפרט ששמעתי מתלמיד מרן הגר"ח קניבסקי זללה"ה בשמו, שאמר שיתום שאין יכול לומר קדיש, סגי בקדיש פעם ביום. וא"כ לפי"ז אחר שאמר קדיש אחד – בוודאי שלא ידחה הקדיש את התפילה].

וכעת הצעתי השאלה קמיה הגאון הגדול רבי אביגדר הלוי נבנצל שליט"א, והסכים עם דבריי בפשיטות, ואמר דהעילוי נשמה הגדול יותר לאביו הוא שיקיים את חובתו להתפלל בציבור. ואת הקדיש יכול להשלים במניין אחר, עכ"ד. וכן כתבו לי עוד כמה מורי הוראה.

Re: תפלה בציבור או קדיש יתום

פורסם: ה' מאי 26, 2022 4:14 pm
על ידי בתוך הגולה
יוסף חיים אוהב ציון כתב:מאחי שליט"א
נשאל רבינו (הרד"ק) שליט"א .


?????????????
[מה היצר לכתיבה פנימית ומסתורית ממין זה?]