כדכד כתב:מניין ההגדרה הזו?
הגוי גם צדיק תהרוג?
תלמיד-חכמים כתב:גם אם הם עוברים על זמב"נ, לכאורה צריך סנהדרין כדי להרוג. מה"ת שגם בימינו יש לנו רשות להרוג?
תלמיד-חכמים כתב:בעקבות המצב הבטחוני כרגע באה"ק, עולה הדרישה לבצע עונש מוות למחבלים.
מהי דעת ההלכה בנושא זה? האם יש לנו רשות בימינו להרוג אדם שהוא "רודף" בפוטנציאל אך לא בפועל?
בברכה המשולשת כתב:כדכד כתב:מניין ההגדרה הזו?
הגוי גם צדיק תהרוג?
אחרי בקשת המחילה מהדר"ג שליט"א,
לא דברתי על לשון תורה (שם נאמר על ישראל גוי אחד בארץ, ועוד)
אולם, בלשון חכמים, על-פי ביאורו של אדוננו הגר"א, גוי= לא שומר זמב"נ, וממילא חייב מיתה, בן נח= שומר על זמב"נ, וממילא אסור להורגו ומצווה להחיותו.
ועל זה נכב"ב
דרומי כתב:אני משפשף את עיניי בתדהמה לנוכח אשכול זה.
וכי יש בכלל ספק שלפי התורה כל מחבל ראוי למוות מיידי?
ואדרבה, עונש המאסר הוא שאין לו מקור ברור בתורה.
כדכד כתב:בברכה המשולשת כתב:כדכד כתב:מניין ההגדרה הזו?
הגוי גם צדיק תהרוג?
אחרי בקשת המחילה מהדר"ג שליט"א,
לא דברתי על לשון תורה (שם נאמר על ישראל גוי אחד בארץ, ועוד)
אולם, בלשון חכמים, על-פי ביאורו של אדוננו הגר"א, גוי= לא שומר זמב"נ, וממילא חייב מיתה, בן נח= שומר על זמב"נ, וממילא אסור להורגו ומצווה להחיותו.
ועל זה נכב"ב
לכאורה כל מקום שכתוב בגמרא (תלמוד, במקור) עכו"ם, עובד כוכבים או נכרי וכדומה מהלשונות היה צריך להיות לפי המקור שצונזר: "גוי" ולא יתכן ש"אמירה לגוי שבות" או "גוי ששבת חייב מיתה" מתייחסת דווקא למי שעבר על אחת מז' מצות בני נח וביותר בדוגמה השניה שהרי לדברי מר חייב מיתה גם בלי ששבת.
.[/quote]אמירה לגוי שבות. זה נכון לגבי כל מי שאיננו מעמ"י. חיוב המיתה שלו איננו נוגע לעניין. ומכיוון שבזמן הגמרא ייתכן שלא היו כלל בני נח, נקטו במינוח הרגיל.
גוי ששבת חיב מיתה- על זה ששבת, ובנוסף למה שכבר חייב מיתה על דברים אחרים.
לא אני חידשתי ראה ויתר גויים
תלמיד-חכמים כתב:דרומי כתב:אני משפשף את עיניי בתדהמה לנוכח אשכול זה.
וכי יש בכלל ספק שלפי התורה כל מחבל ראוי למוות מיידי?
ואדרבה, עונש המאסר הוא שאין לו מקור ברור בתורה.
אתה יכול אולי לצרף מקור לכך שיש לנו רשות מהתורה להרוג מחבל (שאינו באמצע מסע הרג כרגע)?
כדכד כתב:מניין ההגדרה הזו?
הגוי גם צדיק תהרוג?
תלמיד-חכמים כתב:אתה יכול אולי לצרף מקור לכך שיש לנו רשות מהתורה להרוג מחבל (שאינו באמצע מסע הרג כרגע)?
כדכד כתב:="בברכה המשולשת"]כדכד כתב:בברכה המשולשת כתב:כדכד כתב:מניין ההגדרה הזו?
הגוי גם צדיק תהרוג?
אחרי בקשת המחילה מהדר"ג שליט"א,
לא דברתי על לשון תורה (שם נאמר על ישראל גוי אחד בארץ, ועוד)
אולם, בלשון חכמים, על-פי ביאורו של אדוננו הגר"א, גוי= לא שומר זמב"נ, וממילא חייב מיתה, בן נח= שומר על זמב"נ, וממילא אסור להורגו ומצווה להחיותו.
ועל זה נכב"ב
לכאורה כל מקום שכתוב בגמרא (תלמוד, במקור) עכו"ם, עובד כוכבים או נכרי וכדומה מהלשונות היה צריך להיות לפי המקור שצונזר: "גוי" ולא יתכן ש"אמירה לגוי שבות" או "גוי ששבת חייב מיתה" מתייחסת דווקא למי שעבר על אחת מז' מצות בני נח וביותר בדוגמה השניה שהרי לדברי מר חייב מיתה גם בלי ששבת..אמירה לגוי שבות. זה נכון לגבי כל מי שאיננו מעמ"י. חיוב המיתה שלו איננו נוגע לעניין. ומכיוון שבזמן הגמרא ייתכן שלא היו כלל בני נח, נקטו במינוח הרגיל.
גוי ששבת חיב מיתה- על זה ששבת, ובנוסף למה שכבר חייב מיתה על דברים אחרים.
לא אני חידשתי ראה ויתר גויים
עזריאל ברגר כתב:תלמיד-חכמים כתב:אתה יכול אולי לצרף מקור לכך שיש לנו רשות מהתורה להרוג מחבל (שאינו באמצע מסע הרג כרגע)?
רמב"ם הלכות מלכים סופ"ט.
וכל זה - בלי לדון בדיני "מלחמה", שלכאורה אנחנו במצב של מלחמה עם שכנינו, ולמלחמה יש כללים משלה וכו'.
מותר למלך לצאת למלחמה לכבוש ארצות כדי להרחיב גבולו וכדי להרבות בגדולתו ושמעו (במלך גוי - בפשטות זה מותר לכתחילה, ומלך ישראל מוגבל לעשות זאת ע"פ הסנהדרין הגדולה - רמב"ם הלכות מלכים ריש פ"ה).
ועכ"פ מותר ומצוה על המלך לצאת לכל מלחמה שנדרשת לעזרת ישראל מיד צר שבא עליהם.
כשהמלך יוצא למלחמה ועומדים אויביו מולו - ברור לי שהוא לא צריך לדון בהם דיני "שבע מצוות" או דיני "הבא להרגך", אלא עליו להרוג כל אויב שמונע ממנו להתקדם. וכפי שהתורה אומרת במלחמת הרשות "והכית את כל זכורה לפי חרב" (כולל זקנים!!! רק נשים וטף משאירים בחיים אצל מי שלא משלים!).
עפ"ז, אילו היינו מתנהגים עם הנלחמים בנו כפי מוסר-המלחמה-התורני - היינו יכולים/צריכים להרוג את כל מי שמפריע לנו להחזיק בשטחי ארץ ישראל!
ומסתמא האריך בכל זה בספר (המושמץ וכו') "תורת המלך", שראיתיו אך טרם הספיקותי לעיין בו כראוי.
בברכה המשולשת כתב:כדכד כתב:אדם שקיים את שבע מצוות בני נח ונגח שור ישראל את שורו יצטרך הישראל לשלם?
לא.
יעויין בהרחבה במאמר על כל זה בצפיה ג (יש באוצר)
כדכד כתב:מה שבאתי להוכיח הוא שהאמירה של הגמרא בבא קמא על הכתוב "ראה ויתר גויים ראה שלא קיימו ז' מצות בני נח עמד .. והתיר ממונן לישראל" היא אמירה כללית שכיוון שאינם מקיימים ממונם הותר ולא שמי שאינו מקיים ז' מצוות בני נח רק הוא נקרא גוי ולא בן נח וממונו מותר ומילא אין מפסוק זה כל ראיה שגוי בלשון חכמים הוא אחד שאינו מקים ז' מצוות בני נח
עזריאל ברגר כתב:תלמיד-חכמים כתב:אתה יכול אולי לצרף מקור לכך שיש לנו רשות מהתורה להרוג מחבל (שאינו באמצע מסע הרג כרגע)?
רמב"ם הלכות מלכים סופ"ט.
וכל זה - בלי לדון בדיני "מלחמה", שלכאורה אנחנו במצב של מלחמה עם שכנינו, ולמלחמה יש כללים משלה וכו'.
מותר למלך לצאת למלחמה לכבוש ארצות כדי להרחיב גבולו וכדי להרבות בגדולתו ושמעו (במלך גוי - בפשטות זה מותר לכתחילה, ומלך ישראל מוגבל לעשות זאת ע"פ הסנהדרין הגדולה - רמב"ם הלכות מלכים ריש פ"ה).
ועכ"פ מותר ומצוה על המלך לצאת לכל מלחמה שנדרשת לעזרת ישראל מיד צר שבא עליהם.
כשהמלך יוצא למלחמה ועומדים אויביו מולו - ברור לי שהוא לא צריך לדון בהם דיני "שבע מצוות" או דיני "הבא להרגך", אלא עליו להרוג כל אויב שמונע ממנו להתקדם. וכפי שהתורה אומרת במלחמת הרשות "והכית את כל זכורה לפי חרב" (כולל זקנים!!! רק נשים וטף משאירים בחיים אצל מי שלא משלים!).
עפ"ז, אילו היינו מתנהגים עם הנלחמים בנו כפי מוסר-המלחמה-התורני - היינו יכולים/צריכים להרוג את כל מי שמפריע לנו להחזיק בשטחי ארץ ישראל!
ומסתמא האריך בכל זה בספר (המושמץ וכו') "תורת המלך", שראיתיו אך טרם הספיקותי לעיין בו כראוי.
תלמיד-חכמים כתב:השאלה האם למחבל יחיד שהרג יש דין "מלחמה".
ועוד שאלה, האם מחבל שרצה להרוג ובסוף רק פצע, האם מותר לבצע בו עונש מוות, כי לפי הרמב"ם בהל' מלכים אינו חייב מיתה, רק אם הרג בפועל.
נקודה נוספת: שגם כשמקדמים את חוק עונש מוות למחבלים, צריך לזכור שזהו מדין בן נח שהרג, ולא ממניעים לאומיים. ונפקא מינה שאין להוסיף על מה שכתוב בהלכה, כגון אם הרג שלא בעד אחד.
דרומי כתב:מקרא מפורש מספר על משה רבינו, שכאשר ראה איש מצרי מכה איש עברי מאחיו הרגו מיד.
בברכה המשולשת כתב:כדכד כתב:="בברכה המשולשת"]כדכד כתב:בברכה המשולשת כתב:כדכד כתב:מניין ההגדרה הזו?
הגוי גם צדיק תהרוג?
אחרי בקשת המחילה מהדר"ג שליט"א,
לא דברתי על לשון תורה (שם נאמר על ישראל גוי אחד בארץ, ועוד)
אולם, בלשון חכמים, על-פי ביאורו של אדוננו הגר"א, גוי= לא שומר זמב"נ, וממילא חייב מיתה, בן נח= שומר על זמב"נ, וממילא אסור להורגו ומצווה להחיותו.
ועל זה נכב"ב
לכאורה כל מקום שכתוב בגמרא (תלמוד, במקור) עכו"ם, עובד כוכבים או נכרי וכדומה מהלשונות היה צריך להיות לפי המקור שצונזר: "גוי" ולא יתכן ש"אמירה לגוי שבות" או "גוי ששבת חייב מיתה" מתייחסת דווקא למי שעבר על אחת מז' מצות בני נח וביותר בדוגמה השניה שהרי לדברי מר חייב מיתה גם בלי ששבת..אמירה לגוי שבות. זה נכון לגבי כל מי שאיננו מעמ"י. חיוב המיתה שלו איננו נוגע לעניין. ומכיוון שבזמן הגמרא ייתכן שלא היו כלל בני נח, נקטו במינוח הרגיל.
גוי ששבת חיב מיתה- על זה ששבת, ובנוסף למה שכבר חייב מיתה על דברים אחרים.
לא אני חידשתי ראה ויתר גויים
כדכד כתב:מה שבאתי להוכיח הוא שהאמירה של הגמרא בבא קמא על הכתוב "ראה ויתר גויים ראה שלא קיימו ז' מצות בני נח עמד .. והתיר ממונן לישראל" היא אמירה כללית שכיוון שאינם מקיימים ממונם הותר ולא שמי שאינו מקיים ז' מצוות בני נח רק הוא נקרא גוי ולא בן נח וממונו מותר ומילא אין מפסוק זה כל ראיה שגוי בלשון חכמים הוא אחד שאינו מקים ז' מצוות בני נח
כדכד כתב:בברכה המשולשת כתב:כדכד כתב:="בברכה המשולשת"]כדכד כתב:בברכה המשולשת כתב:כדכד כתב:מניין ההגדרה הזו?
הגוי גם צדיק תהרוג?
אחרי בקשת המחילה מהדר"ג שליט"א,
לא דברתי על לשון תורה (שם נאמר על ישראל גוי אחד בארץ, ועוד)
אולם, בלשון חכמים, על-פי ביאורו של אדוננו הגר"א, גוי= לא שומר זמב"נ, וממילא חייב מיתה, בן נח= שומר על זמב"נ, וממילא אסור להורגו ומצווה להחיותו.
ועל זה נכב"ב
לכאורה כל מקום שכתוב בגמרא (תלמוד, במקור) עכו"ם, עובד כוכבים או נכרי וכדומה מהלשונות היה צריך להיות לפי המקור שצונזר: "גוי" ולא יתכן ש"אמירה לגוי שבות" או "גוי ששבת חייב מיתה" מתייחסת דווקא למי שעבר על אחת מז' מצות בני נח וביותר בדוגמה השניה שהרי לדברי מר חייב מיתה גם בלי ששבת..אמירה לגוי שבות. זה נכון לגבי כל מי שאיננו מעמ"י. חיוב המיתה שלו איננו נוגע לעניין. ומכיוון שבזמן הגמרא ייתכן שלא היו כלל בני נח, נקטו במינוח הרגיל.
גוי ששבת חיב מיתה- על זה ששבת, ובנוסף למה שכבר חייב מיתה על דברים אחרים.
לא אני חידשתי ראה ויתר גויים
יעויין בהרחבה במאמר על כל זה בצפיה ג (יש באוצר)
כדכד כתב:מה שבאתי להוכיח הוא שהאמירה של הגמרא בבא קמא על הכתוב "ראה ויתר גויים ראה שלא קיימו ז' מצות בני נח עמד .. והתיר ממונן לישראל" היא אמירה כללית שכיוון שאינם מקיימים ממונם הותר ולא שמי שאינו מקיים ז' מצוות בני נח רק הוא נקרא גוי ולא בן נח וממונו מותר ומילא אין מפסוק זה כל ראיה שגוי בלשון חכמים הוא אחד שאינו מקים ז' מצוות בני נח
,בברכה המשולשת כתב:כדכד כתב:מניין ההגדרה הזו?
הגוי גם צדיק תהרוג?
אחרי בקשת המחילה מהדר"ג שליט"א,
לא דברתי על לשון תורה (שם נאמר על ישראל גוי אחד בארץ, ועוד)
אולם, בלשון חכמים, על-פי ביאורו של אדוננו הגר"א, גוי= לא שומר זמב"נ, וממילא חייב מיתה, בן נח= שומר על זמב"נ, וממילא אסור להורגו ומצווה להחיותו.
ועל זה נכב"ב
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 203 אורחים