עמוד 1 מתוך 1
אדם בלשון רבים
פורסם: ג' מאי 17, 2022 9:57 am
על ידי דרך ישרה
וידוע שבמשפטו של מנדל בייליס שהתגוללו במשפטו כנגד תורת ישראל, במש"כ אתם קרויין אדם ואין העכו"ם קרויים אדם, ור' מאיר שפירא – כפי המסופר – שלח לו ביאור, שהנה, יהודי בא בצרה וכל כלל ישראל דואג וחרד עליו, האם יימצא כזה דבר באומות? וזה הפי' 'אתם קרויין אדם', כי אדם הוא רק בל' יחיד ולא בל' רבים, בלשון אומות יש איש – אנשים, אבל 'אדם' שכולם יחד, כולם – הרבים – קרויים בל' יחיד, יש רק בישראל, כפי שהוכיח המשפט הזה עצמו, איך כל כלל ישראל מתאחד ומתאגד סביבו של המואשם כביכול.
והנה, ראיתי באבן עזרא פר' אמור (כח,יג) כ' שכל תיבה בלשון הקודש תהיה יחיד ורבים, מלבד 'זהב' ו'כסף'. וצלה"ב הרי להנ"ל יש גם תיבת 'אדם'.
Re: אדם בלשון רבים
פורסם: ג' מאי 17, 2022 1:17 pm
על ידי עזריאל ברגר
בלי לראות בפנים את דברי ראב"ע, נראה לי שראוי לומר על דבריו אלו "אין למדין מן הכללות ואפילו במקום שנאמר חוץ".
ולהעיר, שיש מילים שמופיעות רק בלשון רבים - מים ושמים.
Re: אדם בלשון רבים
פורסם: ג' מאי 17, 2022 2:08 pm
על ידי מה שנכון נכון
דרך ישרה כתב:והנה, ראיתי באבן עזרא פר' אמור (כח,יג) כ' שכל תיבה בלשון הקודש תהיה יחיד ורבים, מלבד 'זהב' ו'כסף'. וצלה"ב הרי להנ"ל יש גם תיבת 'אדם.
צ"ל פכ"א.
הציטוט רחוק מדיוק, ושאלה מעיקרא ליתא. ז"ל: בבתוליה, יש שמות בלה"ק לא יפרדו לעולם, כמו נעורים וזקונים ועלומים ובתולים. ויש שמות בלה"ק שלא יתחברו כטף ושכם וזהב וברזל". נקט דוגמאות.
וע"ע בפי' לבראשית מב, כג (כה) ובמאזנים שער יא.
Re: אדם בלשון רבים
פורסם: ג' מאי 17, 2022 3:53 pm
על ידי דרך ישרה
מה שנכון נכון...
Re: אדם בלשון רבים
פורסם: ג' מאי 17, 2022 11:13 pm
על ידי הר ששון
ויקרא את שמם אדם. נחשב/ו יהודי/ם ?
Re: אדם בלשון רבים
פורסם: ד' מאי 18, 2022 12:47 am
על ידי מה שנכון נכון
הר ששון כתב:ויקרא את שמם אדם. נחשב/ו יהודי/ם ?
ראה תוס' ב"ק לח, א.
אלא שהווארט אינו מתאים לד' ר"ת שם. ובאמת אי"צ להתאימו לכלום. אגב, ככל הזכור לי יש לווארט אבות נוספים מלבד ר"מ שפירא.
Re: אדם בלשון רבים
פורסם: א' מאי 22, 2022 7:30 pm
על ידי הר ששון
ליקוטי תורה לבעל התניא
אדם כי יהיה בעור בשרו. אדם הוא במדרגה גדולה לפי שהוא שלימו דכולא. פי' מפני שהוא כלול מכל הבחי' חו"ג ורחמים וכל המדות והנהגות השייכות במי שהוא שליט ומושל בעולם משא"כ מי שהוא דבוק לבחי' א' בלבד או שתים אינו נק' אדם כמו משה האיש איש האלקים אע"פ שבחי' משה למעלה מעלה מ"מ בחי' אדם למעלה הימנו כמ"ש בזהר פ' תזריע דמ"ח ע"א והיינו מפני היות בו כל הדברים כו' ויוכל להעלות למעלה בעניניו ומעשיו. ולהשפיל למטה וכל העולם תלוי בו (וע' ר"פ משפטים דצ"ד סע"ב. ובמדרש ויקרא רבה ר"פ ב' ובקהלת ע"פ אדם אחד מאלף מצאתי אדם זה משה שבא לאלף דור כו')
Re: אדם בלשון רבים
פורסם: ב' מאי 23, 2022 3:54 pm
על ידי רציני
בספר היובל לרבי מאיר שפירא שיצא בשנת תר"ץ הובא חידוש זה ובהערה ציינו לזוהר בפרשת וארא שכתב על אתם קרואים אדם "למהוי כולא חד ברזא דאדם".
Re: אדם בלשון רבים
פורסם: ו' מאי 27, 2022 3:17 am
על ידי הולשטיין
עלי תמר כלאים פרק ח
והמלה אדני שדה פירושו שהוא כמו אדמי השדה והיחיד אדם השדה, כי בירושלמי כת"י ובמדרשים כת"י בא כמ"פ השם אדן במקום אדם,