מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

כפייה על מצוות דרבנן

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 13035
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

כפייה על מצוות דרבנן

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' אפריל 05, 2022 9:50 am

להסוברים דכופין על המצוות גם במצוות דרבנן
כיצד יש כח ביד חכמים לעקור דבר מה"ת
והלא המכה עובר על לאו ד'לא יוסיף'
ובפרט להסוברים דהכפייה מסורה ביד כל אדם ולא רק בידי ב"ד.

יבנה
הודעות: 4013
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: כפייה על מצוות דרבנן

הודעהעל ידי יבנה » ג' אפריל 05, 2022 10:27 am

אין איסור כשיש בדבר תועלת, וכגון רופא, ואין כאן עקירה.

עושה חדשות
הודעות: 13035
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: כפייה על מצוות דרבנן

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' אפריל 05, 2022 10:32 am

איה"נ, וזה ודאי לא דרך נציון
אבל מסתמא אדם שכופה את חבירו לעשות דבר מה, יש בזה איסור, גזל ואונאה או כיו"ב
ואפילו אם כופה אותו לעשות דבר שהוא לטובתו ומועיל לו מאד, אם סו"ס אינו חפץ בכך.

יבנה
הודעות: 4013
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: כפייה על מצוות דרבנן

הודעהעל ידי יבנה » ג' אפריל 05, 2022 12:11 pm

עושה חדשות כתב:איה"נ, וזה ודאי לא דרך נציון
אבל מסתמא אדם שכופה את חבירו לעשות דבר מה, יש בזה איסור, גזל ואונאה או כיו"ב
ואפילו אם כופה אותו לעשות דבר שהוא לטובתו ומועיל לו מאד, אם סו"ס אינו חפץ בכך.

איני מסכים עם המסתמא שלך, ואם הוא לתועלת השני אין בזה צד איסור. וכשיקבל השני שכל, גם הוא יודה לו. וכדמצינו באב ובנו ורב ותלמידו במכות ח' עמ' א' וב'.
וע"ע ב"מ עג:
רב סעורם אחוה דרבא הוה תקיף אינשי דלא מעלו, ומעייל להו בגוהרקא דרבא. אמר ליה רבא: שפיר קא עבדת, דתנינא: ראית שאינו נוהג כשורה, מנין שאתה רשאי להשתעבד בו - תלמוד לומר לעולם בהם תעבדו ובאחיכם. יכול אפילו נוהג כשורה - תלמוד לומר ובאחיכם בני ישראל איש באחיו וגו'.
שולחן ערוך יורה דעה סימן רסז סעיף טו
אנשים שאינם נוהגים כשורה, מותר לרדותן בחזקה ולהשתעבד בהם.

עזריאל ברגר
הודעות: 14064
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: כפייה על מצוות דרבנן

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' אפריל 17, 2022 11:29 pm

עושה חדשות כתב:להסוברים דכופין על המצוות גם במצוות דרבנן
כיצד יש כח ביד חכמים לעקור דבר מה"ת
והלא המכה עובר על לאו ד'לא יוסיף'
ובפרט להסוברים דהכפייה מסורה ביד כל אדם ולא רק בידי ב"ד.

ידוע הדיון מהו גדר סמכותם של חז"ל לתקן תקנות וכו'.
ועכ"פ להאומרים (רמב"ם רמב"ן ועוד) שיש להם סמכות מן התורה, והעובר על דבריהם (עכ"פ במרד ובשאט-נפש) עובר על לאו דלא-תסור - לק"מ.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 54 אורחים