'טוב להניח הדבר'
פורסם: ה' מרץ 31, 2022 8:43 pm
פוצל מאשכול אחר
===========
קריאה פשוטה של ד' הכל בו, היא לא כמו שציטטת.
בכל מקרה הקטע מכיל
א. עדות של מהר"ם על חרם.
ב. תגובה של חכם אחר שלכאורה מפקפק, ואמרתי וכו'. לא ברור לפו"ר משמעותה (עי' יוסף אומץ סי' צז)
ג. ומביא ראיה, לכאורה המתיר שבאות ב, כי שם הוא לוקח מידה ואינו חושש (וכמובן שלא מובן מה הדמיון למחול, עי' יוסף אומץ שם).
ד. והתיר לכל בניו, כאן נראה שחוזר על מהר"ם. ולא ברור מה התיר, האם הושטה מיד ליד דומיא דכהן? (עי' חיד"א שם)
ה. ואמר לפני ר"א מושנה"ם, וזה אמר לו שגם הוא שמע על ההיתר שהתיר החכם (מהר"ם?) לבניו, אבל טוב להניח הדבר, כלומר לא לנהוג בהנהגה היתר זו! וכאן ממשיך - לכאורה ר"א - בדברי מוסר על הזהירות להתרחק מן הנשים (או שזה תחילת קטע מחכם אחר).
===========
רציני כתב: בכל בו הלכות תשובה סימן סו (במהדורה ר' דוד אברהם חלק ד עמוד ריז) הביא שהמהר"ם מרוטנבורג התיר: "ואמרתי הדבר לר' אברהם מושנה"ם, ואמר גם אני שמעתי זה, ומעיד אני עליו בשבועה, אבל טוב להניח הדבר. עכ"ל.
האם גם אצלינו "טוב להניח הדבר"?
קריאה פשוטה של ד' הכל בו, היא לא כמו שציטטת.
העתקתי הכל כי לא ברור לי היכן מסתיים ד' ר' אברהם.ספר כלבו סימן סו
ואמר הר"ם מרוטנבור"ק כי שמו חרם שלא יהיו אנשים עם הנשים במחול והיו דורשים יד ליד לא ינקה רע, ואמרתי כי אינו ר"ל על זה כי אם לרעה כי אינם רשעים לעשות בפרהסיא, ומביא ראיה מכהן גדול על ענין סוטה שלוקח המנחה מידו לידה והתיר לכל בניו הדבר ואמרתי הדבר לר"א מושנה"ם ואמר גם אני שמעתי זה ומעיד אני עליו בשבועה אבל טוב להניח הדבר, ויש לו לאדם למנוע עצמו מכל דבר שהגוף נהנה מהן בעבור הפרוצים על ידי נשים להרהר אחריהן וליגע ולישב אצלן ומלהסתכל בבגדיהן החמודות ומלשמוע נגינתן ומלדבר עם אשה בסתר בין אשת איש בין פנויה חוץ מאשתו כשהיא טהורה ובה ישמח בכל חשק תאות לבו בגעגועים במשמושים בחבוקים בנשוקים בדבוקים כמו שאמרו מלוה ישראל בריבית אין לו להלוות אפילו לגוי כן הדבר הזה,
בכל מקרה הקטע מכיל
א. עדות של מהר"ם על חרם.
ב. תגובה של חכם אחר שלכאורה מפקפק, ואמרתי וכו'. לא ברור לפו"ר משמעותה (עי' יוסף אומץ סי' צז)
ג. ומביא ראיה, לכאורה המתיר שבאות ב, כי שם הוא לוקח מידה ואינו חושש (וכמובן שלא מובן מה הדמיון למחול, עי' יוסף אומץ שם).
ד. והתיר לכל בניו, כאן נראה שחוזר על מהר"ם. ולא ברור מה התיר, האם הושטה מיד ליד דומיא דכהן? (עי' חיד"א שם)
ה. ואמר לפני ר"א מושנה"ם, וזה אמר לו שגם הוא שמע על ההיתר שהתיר החכם (מהר"ם?) לבניו, אבל טוב להניח הדבר, כלומר לא לנהוג בהנהגה היתר זו! וכאן ממשיך - לכאורה ר"א - בדברי מוסר על הזהירות להתרחק מן הנשים (או שזה תחילת קטע מחכם אחר).