עזריאל ברגר כתב:א. אולי הניח ששאול יהרגנו.
ידבר פי כתב:גם צ"ע דבכל הפרשה הוזכר שהוכיחו רק על הבהמות ומה קול הצאן הזה באזני וגו' החפץ ד' בעולות וגו' ולא הוזכר כלום על הא שהשאיר אגג חי
יאיר כתב:עי"ל דלא הוכיחו על כך שהשאיר את אגג שכבר כתוב שעמלק היו מכשפים ואגג עשה עצמו לבהמה וממילא לא ידע שאול עליו ולכן הוכיחו שמואל על אי הריגת הבהמות. ודו"ק
ORI929 כתב:יאיר כתב:עי"ל דלא הוכיחו על כך שהשאיר את אגג שכבר כתוב שעמלק היו מכשפים ואגג עשה עצמו לבהמה וממילא לא ידע שאול עליו ולכן הוכיחו שמואל על אי הריגת הבהמות. ודו"ק
מפורש בפסוק ויתפוס את אגג מלך עמלק חי
לא יתכן לכתוב כך על בהמה
והרי רק אחר כך כתוב ויחמול על הצאן
חבל שכותבים תירוץ בלי לקרוא או ללמוד את כל הפסוקים בפרשה
ORI929 כתב:יאיר כתב:עי"ל דלא הוכיחו על כך שהשאיר את אגג שכבר כתוב שעמלק היו מכשפים ואגג עשה עצמו לבהמה וממילא לא ידע שאול עליו ולכן הוכיחו שמואל על אי הריגת הבהמות. ודו"ק
מפורש בפסוק ויתפוס את אגג מלך עמלק חי
לא יתכן לכתוב כך על בהמה
והרי רק אחר כך כתוב ויחמול על הצאן
חבל שכותבים תירוץ בלי לקרוא או ללמוד את כל הפסוקים בפרשה
עקביה כתב:ORI929 כתב:יאיר כתב:עי"ל דלא הוכיחו על כך שהשאיר את אגג שכבר כתוב שעמלק היו מכשפים ואגג עשה עצמו לבהמה וממילא לא ידע שאול עליו ולכן הוכיחו שמואל על אי הריגת הבהמות. ודו"ק
מפורש בפסוק ויתפוס את אגג מלך עמלק חי
לא יתכן לכתוב כך על בהמה
והרי רק אחר כך כתוב ויחמול על הצאן
חבל שכותבים תירוץ בלי לקרוא או ללמוד את כל הפסוקים בפרשה
י"ל בדוחק ע"פ דברי הבית הלוי על "כי נבלה עשה בישראל" וגו'. -
אילו לחמול על כבש היה מותר ורק על אגג אסור, ושאול לא ידע שמדובר באגג בעור של כבש, הוא אנוס ופטור. אבל כעת שגם לחמול על כבש אסור והוא חמל על אגג המחופש לכבש, הוא נתבע על אגג.
נ.ב. וא"ת מדוע אגג נהג בטיפשות ולא נשאר ככבש, שאז היה לו סיכוי להינצל?
וי"ל: א. חשש שעומדים להקריב אותו לקרבן, ואילו בתור אגג יש לו איזה סיכוי להינצל ע"י שיבקש רחמים. ב. הוליכו את הצאן לשתות מים, וכשפים מתבטלים על המים.
כל זה לא כתבתי אלא לפי הדרך הנזכרת, שתפסו את אגג ככבש.
יאיר כתב:ORI929 כתב:יאיר כתב:עי"ל דלא הוכיחו על כך שהשאיר את אגג שכבר כתוב שעמלק היו מכשפים ואגג עשה עצמו לבהמה וממילא לא ידע שאול עליו ולכן הוכיחו שמואל על אי הריגת הבהמות. ודו"ק
מפורש בפסוק ויתפוס את אגג מלך עמלק חי
לא יתכן לכתוב כך על בהמה
והרי רק אחר כך כתוב ויחמול על הצאן
חבל שכותבים תירוץ בלי לקרוא או ללמוד את כל הפסוקים בפרשה
"אגג מלך עמלק ואשתו שהפכו עצמם לשור ופרה"
https://www.maharitz.co.il/?CategoryID= ... icleID=323
וכידוע בפס' לא מופיע כל האירועים
והסנהדרין צריכים לדעת את כל ענייני הכישוף כדי לדון את המכשף וכדי שלא יברח ע"י כישוף ויוכלו לבטל הכישוף (וכן הגר"א למד הכל)
וזכור לי שראיתי כך וא"כ נראה ששמואל ביטל ממנו הכישוף ואז הביאו חי וכו'
ORI929 כתב:לא זכיתי להבין כוונתך
הלשון היא לא בתביעה על שאול אלא סיפור הדברים שהיו. שהוא תפס את מלך עמלק חי ממש לא מחופש לכבש.
ORI929 כתב:איני רואה מקור מפורש שמלך עמלק הי' מחופש לבהמה על ידי כישוף
ומפורש עוד יותר באזכורו בין אלו שחמלו עליהם (בפסוק ט).עקביה כתב:יש כאן איזו משמעות של תביעה וביקורת.
ORI929 כתב:יאיר כתב:ORI929 כתב:יאיר כתב:עי"ל דלא הוכיחו על כך שהשאיר את אגג שכבר כתוב שעמלק היו מכשפים ואגג עשה עצמו לבהמה וממילא לא ידע שאול עליו ולכן הוכיחו שמואל על אי הריגת הבהמות. ודו"ק
מפורש בפסוק ויתפוס את אגג מלך עמלק חי
לא יתכן לכתוב כך על בהמה
והרי רק אחר כך כתוב ויחמול על הצאן
חבל שכותבים תירוץ בלי לקרוא או ללמוד את כל הפסוקים בפרשה
"אגג מלך עמלק ואשתו שהפכו עצמם לשור ופרה"
https://www.maharitz.co.il/?CategoryID= ... icleID=323
וכידוע בפס' לא מופיע כל האירועים
והסנהדרין צריכים לדעת את כל ענייני הכישוף כדי לדון את המכשף וכדי שלא יברח ע"י כישוף ויוכלו לבטל הכישוף (וכן הגר"א למד הכל)
וזכור לי שראיתי כך וא"כ נראה ששמואל ביטל ממנו הכישוף ואז הביאו חי וכו'
איני רואה מקור מפורש שמלך עמלק הי' מחופש לבהמה על ידי כישוף נא לציין מקור בחז''ל
יאיר כתב:ORI929 כתב:יאיר כתב:ORI929 כתב:יאיר כתב:עי"ל דלא הוכיחו על כך שהשאיר את אגג שכבר כתוב שעמלק היו מכשפים ואגג עשה עצמו לבהמה וממילא לא ידע שאול עליו ולכן הוכיחו שמואל על אי הריגת הבהמות. ודו"ק
מפורש בפסוק ויתפוס את אגג מלך עמלק חי
לא יתכן לכתוב כך על בהמה
והרי רק אחר כך כתוב ויחמול על הצאן
חבל שכותבים תירוץ בלי לקרוא או ללמוד את כל הפסוקים בפרשה
"אגג מלך עמלק ואשתו שהפכו עצמם לשור ופרה"
https://www.maharitz.co.il/?CategoryID= ... icleID=323
וכידוע בפס' לא מופיע כל האירועים
והסנהדרין צריכים לדעת את כל ענייני הכישוף כדי לדון את המכשף וכדי שלא יברח ע"י כישוף ויוכלו לבטל הכישוף (וכן הגר"א למד הכל)
וזכור לי שראיתי כך וא"כ נראה ששמואל ביטל ממנו הכישוף ואז הביאו חי וכו'
איני רואה מקור מפורש שמלך עמלק הי' מחופש לבהמה על ידי כישוף נא לציין מקור בחז''ל
ציינתי בלינק לעיל וציטטתי שלחן ערוך המקוצר
וכן פה download/file.php?id=2967
וזכור לי שראיתי כאן בפורום דברים יותר מפורשים (לאו דוקא חז"ל מפורש)
והנה עוד מתוך מאות באוצר:
וכעת רואה אני שכבר הקדימני הרב 'לבי במערב' שיחיה ותודה רבה לו על כך
עיי"ש בקובץ שהביא את כל מי שדיבר בזה: download/file.php?id=116178
ORI929 כתב:הנני מצרף מה שכתבתי בזה לפני שנים רבות
דהנה יעויין בדברי רש"י, במאי שפירש על הא דאמר שמואל לאגג "כאשר שכלה נשים חרבך" וכו', אלמנות מבעליהם שהייתם חותכים זנבי בחורי ישראל, עכ"ל רש"י.
ומבואר מדברי רש"י, שמה שהרגו שמואל לאגג אינו מדין רוצח, דהרי פירש, שרק חתך זנבם ולא היה הורגם, וכן כתב בלשון רבים "חותכים". ונראה מזה, דרש"י פירש פסוק זה על עמלק בכללותו, שהיו חותכים זנבות בחורי ישראל, ולא על אגג בפרט. וכן הוא להדיא בפסיקתא רבתי פרשת זכור, "אמר לו, כשם שעשיתה לישראל במצרים, כך עשיתי לך".
והא דשמואל אמר כאשר שכלה נשים חרבך וכו', צ"ל דהוא עפ"י מש"כ הרמב"ם בספר המצוות קפ"ח, דעיקר המצוה הוא לזכור מה שעשו לנו עמלק, ולעורר השנאה כנגדם, ואח"כ להורגם עבור שנאתם להם. וזה מה שעשה שמואל, שהוא זכר תחילה מעשיהם הרעים, כאשר שכלה נשים חרבך, ואח"כ הרגו.
עקביה כתב:ORI929 כתב:הנני מצרף מה שכתבתי בזה לפני שנים רבות
מאמר יפה ומיוחד מאד!
יש לי הערות אחדות, וזה החלי:דהנה יעויין בדברי רש"י, במאי שפירש על הא דאמר שמואל לאגג "כאשר שכלה נשים חרבך" וכו', אלמנות מבעליהם שהייתם חותכים זנבי בחורי ישראל, עכ"ל רש"י.
ומבואר מדברי רש"י, שמה שהרגו שמואל לאגג אינו מדין רוצח, דהרי פירש, שרק חתך זנבם ולא היה הורגם, וכן כתב בלשון רבים "חותכים". ונראה מזה, דרש"י פירש פסוק זה על עמלק בכללותו, שהיו חותכים זנבות בחורי ישראל, ולא על אגג בפרט. וכן הוא להדיא בפסיקתא רבתי פרשת זכור, "אמר לו, כשם שעשיתה לישראל במצרים, כך עשיתי לך".
מה כוונת רש"י 'שהייתם חותכים זנבי בחורי ישראל'? אם הכוונה לרמוז למש"כ בדברים (כה יח) "ויזנב בך - מכת זנב, חותך מילות וזורקי כלפי מעלה", כלומר מדובר על מה שהיה ביציאת מצרים (כמ"ש בפסיקתא רבתי), לא ברור מדוע אומר שמואל לאגג "כאשר שכלה נשים חרבך", את מי היא שכלה? ורש"י עצמו הרי אומר 'אלמנות מבעליהם', כך שמדובר בהריגה של ממש שעושה את האשה אלמנה, ולא בחיתוך הערלה.
א"כ קשיא רישא של דברי רש"י לסיפא, ועד שלא תתיישב הקושיא א"א לדייק משהו מדבריו.
ומצאתי ברש"י שבמק"ג הכתר על שמואל: "כאשר שכלה נשים חרבך - להושיבם אלמנות מבעליהן, שהייתם מזנבים בחורי ישראל".
כעת הכל מיושב, ומדובר ברצח של ממש. גם אצ"ל כלל שהכוונה למה שהיה ביצ"מ, על זה א"א להאשים את אגג שעוד לא נולד, אלא הכוונה למה שכתוב בסוף הפרק הקודם (שמואל א' יד מח): וַיַּעַשׂ חַיִל וַיַּךְ אֶת עֲמָלֵק וַיַּצֵּל אֶת יִשְׂרָאֵל מִיַּד שֹׁסֵהוּ: א"כ עמלק היו שוסים את ישראל והורגים את בחוריהם, ובזה אשם אגג.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 341 אורחים