הנאה ממלאכת שבת שהייתה אמורה להיות בהיתר
פורסם: ב' פברואר 28, 2022 1:41 am
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
נשאלתי.
פלטה אמורה להידלק בשעה 9 בבוקר.
הגיע ילד והעביר את המתג של השעון שבת ממצב שעון למצב דולק בשעה 8 בבוקר.
האם יהיה מותר להשתמש בפלטה החל משעה 9? שהרי בכל מקרה הפלטה הייתה נדלקת ב-9.
או מכיוון שהפלטה הודלקה באיסור של הדלקה בשבת אז יהיה אסור להשתמש בפלטה במהלך השבת.
מה יהיה הדין אם יש אוכל על הפלטה?
ומה יהיה הדין שאין אוכל על הפלטה ורוצים לשים את האוכל רק אחרי שעה 9?
והאם הדין יהיה שונה בין ילד למבוגר שהעביר את מצב המתג ממצב שעון שבת למצב דולק קבוע?
אם אפשר גם מקורות.
Re: הנאה ממלאכת שבת שהייתה אמורה להיות בהיתר
פורסם: ב' פברואר 28, 2022 11:06 pm
על ידי החתן סופר
יש לצדד במעשה שבת שלא נהנה מהאיסור וכלומר לא אהני מעשיו דיש סברא להתיר, והסתפק בזה הפמ"ג ריש סימן שיט בא"א, בבורר ב' מיני אוכלין אם מותר להנות מהברירה- "דאפשר לאכול כך, צ"ע", והוא מחלק בין תערובת של אוכל ופסולת שם אהנו מעשיו כי אי אפשר לאכול בלי הברירה, לבין תערובת ב' מינים, ולפי"ז על שעה 9 לא אהני מעשי הקטן דאפשר שידלק גם בלי המעשה שבת, אמנם הפמ"ג לא החליט בזה וצ"ע איך הפוסקים נטו בזה, לא זוכר כעת מה כתב בזה בחזו"ע סוף חלק ד.
עוד סברא יש לומר דבקטן קיל טפי מגדול, כיון דמעשה ההדלקה ע"י קטן הוא אסור לכאורה מדרבנן (דאינו אסור מדאורייתא בחילול שבת רק מדין חינוך, ואביו מצווה על שביתות מדאורייתא אבל לא במקרה שלנו) ובדרבנן יש דעות בפוסקים אם השו"ע יודה להקל כדעת ר' מאיר, ועי' בזה ביה"ל ריש סימן שיח, ומסקנת פוסקים דאפשר להקל בשוגג באיסור דרבנן לדעת השו"ע, אמנם יל"ע אם באמת מוגדר כמעשה שבת דרבנן, דעי' ביה"ל סימן שכה ס"י הביא מהמג"א דאם חש"ו מחללים שבת לצורך עצמם מותר להנות, ומשמע דאם לצורך אחרים אסור (ולכאורה במקרה שלנו מן הסתם הדליק לצורך הבית או הגדולים שבבית ולא לצורך עצמו), ולא נכנס לחשבונות של דרבנן ודלא כמו שכתבנו, ובאמת צריך להבין אם מעשיו נחשבים כשוגג או מזיד, דלכאורה קטן אין בו דעת, ואולי תלוי בגיל ובחריפות.
ולפי"ז במבוגר אפשר לצדד להתיר רק עפ"י הפסקה הראשונה, או שהיה בשוגג ולסמוך על הגר"א ריש סימן שיח.
ובדרך הערה- יל"ע אם אדם אוסר דבר שאינו שלו במעשה שבת, ודן בזה בהגרעק"א סימן רנג, באדם שעקר קדירה חבירו ולא היה בדעתו להחזירה- ואסור להחזיר מעתה כיון שחסר תנאי בחזרה, ונטה שם לומר שאפשר להחזיר כיון שהכל תלוי במחשבתו ובהכאי גוונא אין אדם אוסר דבר שאינו שלו, אמנם במעשה שבת יהיה תלוי אם המעשה אוסר או מחשבתו ולכאורה יהיה בזה מחלוקת רבי יהודה ורבי מאיר (אם יש לחלק בין שוגג למזיד או לאו).
הכל בדרך לימוד כמובן, וצריך מקורות ברורים במעשה שבת של קטן, ובעניין הפמ"ג דלעיל.
Re: הנאה ממלאכת שבת שהייתה אמורה להיות בהיתר
פורסם: ג' מרץ 01, 2022 11:09 am
על ידי עליך עיננו
במ"ב סי' רנט' ס"ק כו' כתב שבדיעבד אם אינו יהודי גרם לקרב הבישול מותר להנות שהרי בלא"ה היה מתבשל, ומשמע שבכה"ג על ידי ישראל יהיה אסור (המקור לדבריו הוא שו"ת הרמ"א שמדמה את זה לתוספת אורה שע"י נכרי התירו) וגבי קטן שעשה לצורך אביו לכאן אין חילוק בינו לגדול, ואם עשה לצורך עצמו התירו (ביאור הלכה סי' שכה ד"ה אינו יהודי)