עין הרע ב'ברכת האילנות'
פורסם: ב' פברואר 07, 2022 6:54 pm
איתא בשו"ע חו"מ סימן שע"ח סעי' ה, כדלהלן:
"לפיכך אסור לעמוד על שדה חבירו בשעה שעומדת בקמותיה". והיינו משום עין הרע שמזיק ומפסיד ע"י ראייתו.
והנה ידוע בימי ניסן מובא [שו"ע או"ח סי' רכו] להלכה כך:
היוצא ורואה אילנות וכו' אומר וכו' ואילנות טובות ליהנות בהן בני אדם וכו'.
ולכאורה למה אין לחשוש להיזק ראיה בלבלוב האילנות בניסן.
ואמרנו בס"ד כמה תירוצים:
א. הרי לרמב"ם היזק ראיה זה [של עין הרע], הוא מפני מידת חסידות, ופשוט שנדחה מפני ברכה חיובית.
ב. אף אם נאמר שיש חלילה היזק, הרי כח המצוה והברכה יגן.
ג. ענין ה'לא תתורו'. הראיה החד פעמית [אקראי] אין בה איסור. האיסור הוא להתבונן 'לתור אחר הראיה'. [אך מאידך משמע כאן שיש לחפש הלבלוב כדי ליהנות].
ד. ראיית האילנות בימי ניסן כולה שבח להקב"ה. הראיה האסורה היא, לחַשב את רווחיו של בעל השדה. שזה משמעות ההיזק.
ה. בימי ניסן, פירות האילן עדיין לא נגמרו, הם רק הפריחו או הנצו. איסור הראיה הוא בגמר הפרי כשהשדה עומדת בקמותיה.
ו. אמרו לי, שע"פ קבלה יש ענין לצאת חוץ העיר כדי לברך. ואין ידוע בדווקא מי בעל השדה [כך שהקנאה והעין הרע פחותה], משא"כ על שדה 'חבירו' שמכירו וכו'
אשמח לתגובות ותוספות.
"לפיכך אסור לעמוד על שדה חבירו בשעה שעומדת בקמותיה". והיינו משום עין הרע שמזיק ומפסיד ע"י ראייתו.
והנה ידוע בימי ניסן מובא [שו"ע או"ח סי' רכו] להלכה כך:
היוצא ורואה אילנות וכו' אומר וכו' ואילנות טובות ליהנות בהן בני אדם וכו'.
ולכאורה למה אין לחשוש להיזק ראיה בלבלוב האילנות בניסן.
ואמרנו בס"ד כמה תירוצים:
א. הרי לרמב"ם היזק ראיה זה [של עין הרע], הוא מפני מידת חסידות, ופשוט שנדחה מפני ברכה חיובית.
ב. אף אם נאמר שיש חלילה היזק, הרי כח המצוה והברכה יגן.
ג. ענין ה'לא תתורו'. הראיה החד פעמית [אקראי] אין בה איסור. האיסור הוא להתבונן 'לתור אחר הראיה'. [אך מאידך משמע כאן שיש לחפש הלבלוב כדי ליהנות].
ד. ראיית האילנות בימי ניסן כולה שבח להקב"ה. הראיה האסורה היא, לחַשב את רווחיו של בעל השדה. שזה משמעות ההיזק.
ה. בימי ניסן, פירות האילן עדיין לא נגמרו, הם רק הפריחו או הנצו. איסור הראיה הוא בגמר הפרי כשהשדה עומדת בקמותיה.
ו. אמרו לי, שע"פ קבלה יש ענין לצאת חוץ העיר כדי לברך. ואין ידוע בדווקא מי בעל השדה [כך שהקנאה והעין הרע פחותה], משא"כ על שדה 'חבירו' שמכירו וכו'
אשמח לתגובות ותוספות.