האם איגלו הוא אוהל לטומאה - ובקוטב ? ומה לגבי כיסוי הדם בשלג ?א, ב, ג,
פורסם: ד' ינואר 26, 2022 10:58 pm
. האם איגלו הוא אוהל לטומאה - ובקוטב ? השלג אוכל או משקה ?
. . ומה לגבי כיסוי הדם בשלג ? והאם הנהר שקפא שינה את הדין ?
.
. .האם איגלו הוא אוהל לטומאה ? השלג אוכל או משקה ? ומה לגבי כיסוי הדם בשלג ?השלג (הטבעי) שהזדמן לנו נותן לנו לבדוק מספר שאלות הלכתיות בנוגע אליו:
1, האם איגלו הוא אוהל לטומאה?
. .התשובה היא : לא ! הוא אינו אוהל לטומאה,כך במשנה אהלות(ח,ה) מפני שהם נימוחים ואינם מתקיימים,
ובחלונות שסתמו אותם בשלג - הם אינם חוצצים מפני טומאת המת, מאותה סיבה.
שאלה לת"ח שכאן - :איגלו בקוטב שם הקרח אינו נמס לעולם- האם שם הוא מטמא\ חוצץ מטומאה?
.
2. .ושאלה נספת לגבי טלטול בשבת בעיר שהנהר הוא מחיצה שלה, אך בחורף הוא קפוא,? האם היא עדיין מחיצה - או לא?
. .. יש פוסקים (היעבץ ואחרים) שהתירו לטלטל, מאותו נימוק, שכן כמו שהקרח \שלג אינו מהווה מחיצה כיון שהם נימוחים ואינו מתקיים,מאותה סיבה אינו מבטל מחיצה שהתקיימה.
.
3. נטילת ידיים בכלי- בשלג . נפסק בשוע שאם ריסקן עד שנעשו מים זה כשר, אבל טבילת ידיים בשלג (40 סאה) מותר בלי ריסוק והפשרה,
3, .ומה עם ריסוק בשבת ? לרשי אסור משום מוליד (את המים), לרמבם ולרשבא גזירה משום משום סחיטת פירות,
4, האם השלג הוא - אוכל או משקה ?
זו השאלה העיקרית הנוגעת להרבה דינים.
. .בנדה (יז,א) מבואר שאינו לא אוכל ולא משקה ,וגם נטמא מקצתו לא נטמא כולו,משום שהפתיתים= (הקורט- ברשי) אינם מחוברים כולם יחד, וברייתא זו הפכה מקור לדיון במרחשת לעניין הכשרת השלג למקווה ולעוד הרבה דינים.
5, טבילה במקווה שבו שלג (לפני שנמסו, וגם ללא העברות ואין כאן חשש שאובין) ?
. .למעשה דבר זה נדון כבר במשנה:והעידו אנשי מידבא משמו (ר ישמעל) שאמר להם: צאו והביאו שלג ועשו מקוה בתחלה" (מקוואות ז,א). וגם בפוסקים ראשונים ואחרונים הרבו לדון בכך:
* ובקיצור:
, יש לנו שיטת רבינו שמריה שמותר לטבול בשלג בעודו שלג.
* ושיטת רשי הרמבם והרא"ש שיכול לעשות מקוה לכתחילה משלג, וי"א אפילו מותר לטבול בו בעודו שלג.
* וגם הרז"ה סבר כזה,אלא הוא אמר שיש פסול שאיבה בשלג ' ואפשר לפתור עי העברה בפשוטי כלי עץ.
* ור. אליעזר מביה"ם ורבינו שמחה סברו שמותר לעשות מקוה לכתחילה משלג ולטבול בו רק לאחר שנפשר,
* . ובשולחן ערוך יורה דעה סימן רא סעיף ל: אין שאיבה פוסלת אלא במים, אבל השלג והברד והכפור והמלח והטיט ... ולא עוד, אלא אפילו עשה כל המקוה משלג או כפור או ברד שהביאו בכלי ועשה מהן מקוה, כשר.
* .והרמ"א הגה וכשמשער שיעור המקוה בשלג ימעך חללו תחילה ואז מותר לטבול בו כמות שהוא ויש מחמירין לטבול בכל אלה עד שנימוחו ונעשו מים וטוב להחמיר לכתחילה ". ומשמע מסתימת המחבר,
שהמחבר סבר שמותר לטבול בו כשהוא שלג,
חלק מהדיונים הם כנל * לפסול "שאובים" - בהעברת השלג והקרח בכלים. * "הויית" המקוה היא "על ידי טומאה" - בכלים טמאים. * המקוה נעשה מכוח "תפיסת יד אדם" - שהביא שלג.* שאינו קרוי משקה, *ושהפתיתים אינם מחוברים ולכן אין כאן 40 סאה,* וכן שאין מטבילין בכיפין, ועוד.
6, כיסוי הדם בשלג מה דינו ?
. .ניתן לכסות בשלג ,על סמך הפסוק באיוב "כי לשלג יאמר הוא ארץ" (לז,ו), ועכ כתב הב"י שאלו דברי יחיד ואין סומכין עליהן,
. .לפי הדין ניתן לכסות את הדם בכל דבר הנקרא עפר או במה שאפשר להצמיח בו זרעים.ולכן לפי כלל זה, ניתן לכסות את הדם בכל אדמה או חול, וכן בזבל או באפר הנותר מן השריפה ואף בנעורת של פשתן או נסורת של חרשים אך אין לכסותו במלח, בגופרית או בשלג משום שאינם עונים על התנאים.
למעשה הראשונים נחלקו, האם מותר לכסות את הדם בכיסוי שכנראה לא יחזיק מעמד זמן רב, כגון בשלג שבסופו של דבר יימס (כך האור זרוע), ומחלוקת זו תלויה בשאלה: אם מעשה הכיסוי הוא העיקר - ניתן אולי להסתפק בכיסוי כלשהו; אם העיקר שהדם יהיה מכוסה - סביר שלא די בכיסוי זמני .
7, השלג שבא עם הקור -מה השפעתו על עיבור השנה ?
. .בגמרא בסנהדרין (יא,א) "תנו רבנן אין מעברין את השנה אלא אם כן היתה צריכה מפני הדרכים ומפני הגשרים ומפני תנורי פסחים ומפני גליות ישראל שנעקרו ממקומן ועדיין לא הגיעו אבל לא מפני השלג ולא מפני הצינה" . ובמפרשים בהלכות קידוש החודש ברמבם ביארו: " לא מפני השלג לפי שיכולין להתחמם בבגדים או בחמימות המדורות" . והר זוין במוכיח מכאן : א- שהשלג באי (לא היה כבד) ולא היה מקלקל את הדרכים, ב- שהקור לא היה נורא ,ואפשר להתמם בבגדים וכדומה, ואינו מניעה לעלות לרגל. ג - שהשלג היה מצוי אף בסוף החורף !
8, השלג כמשל:
א- שלג הלבנון (לשון =לובן) הנמצא שם כל השנה ,כסמל לקשר יציב וקבוע בין השם לעם ישראל: כנאמר בירמיהו " (יח 14 ) : הֲיַעֲזֹב מִצּוּר שָׂדַי שֶׁלֶג לְבָנוֹן? שאלה ריטורית כ,שהתשובה היא - לא יעזוב !
ב - וכמו שלא צפויה צינת שלג בקיץ ומטר ביום קציר כך לא צפוי ואף לא ראוי שכסיל יקבל כבוד: "כַּשֶּׁלֶג בַּקַּיִץ וְכַמָּטָר בַּקָּצִיר כֵּן לֹא־נָאוֶה לִכְסִיל כָּבוֹד" (משלי כו 1).
ג - אשת החייל המתגברת על כל הקשיים: לֹא־תִירָא לְבֵיתָהּ מִשָּׁלֶג (משלי לא ,כד).
ד - כצרעת וכעונש :וַיּוֹצִאָהּ וְהִנֵּה יָדוֹ מְצֹרַעַת כַּשָּׁלֶג (שמ׳ ד,ו). צרעת עלולה להיות עונש מהשם: כך צרעת מרים וְהִנֵּה מִרְיָם מְצֹרַעַת כַּשָּׁלֶג (במ׳ יב ,י) וכך צרעת נעמן וַיֵּצֵא מִלְּפָנָיו מְצֹרָע כַּשָּׁלֶג (מל״ב ה,כז).
9, צבע השלג, בהלכה וכסמל:
"זכו נזיריה משלג"(איכה ד,ה) , וגם "תְּחַטְּאֵנִי בְאֵזוֹב וְאֶטְהָר תְּכַבְּסֵנִי וּמִשֶּׁלֶג אַלְבִּין" (תהלים נא 9), אבל גם בהלכה, לגבי מראות המצורע-
"מראות נגעים שנים שהן ארבעה.בהרת עזה כשלג,"(נגעים א,א) והגמראשם " עזה בלבנוניות,שאין לבנה יותר הימנה.
ובשבועות (ו,ב) "ומנלן דבהרת עזה היא אמר אביי אמר קרא -ואם בהרת לבנה היא - היא לבנה ואין אחרת לבנה. למרותשגם בשלג יש גוונים שונים כפי שתוס שם מבארים" ומיהו אפשר שבכל אחד יש כמה מראות שיש שלגים לבנים זה מזה וכולן מראה שלג ", (ה,ב)
ונסיים במובאה מהתפילה: "הלבן חטאינו כשלג וכצמר, כמו שכתוב אִם יִהְיוּ חֲטָאֵיכֶם כַּשָּׁנִים כַּשֶּׁלֶג יַלְבִּינוּ אִם יַאְדִּימוּ כַתּוֹלָע כַּצֶּמֶר יִהְיוּ. בב"א.
הדברים נידונים בארוכהבפוסקים ובמרוכז אצל הר ש,י, זוין.
. . ומה לגבי כיסוי הדם בשלג ? והאם הנהר שקפא שינה את הדין ?
.
. .האם איגלו הוא אוהל לטומאה ? השלג אוכל או משקה ? ומה לגבי כיסוי הדם בשלג ?השלג (הטבעי) שהזדמן לנו נותן לנו לבדוק מספר שאלות הלכתיות בנוגע אליו:
1, האם איגלו הוא אוהל לטומאה?
. .התשובה היא : לא ! הוא אינו אוהל לטומאה,כך במשנה אהלות(ח,ה) מפני שהם נימוחים ואינם מתקיימים,
ובחלונות שסתמו אותם בשלג - הם אינם חוצצים מפני טומאת המת, מאותה סיבה.
שאלה לת"ח שכאן - :איגלו בקוטב שם הקרח אינו נמס לעולם- האם שם הוא מטמא\ חוצץ מטומאה?
.
2. .ושאלה נספת לגבי טלטול בשבת בעיר שהנהר הוא מחיצה שלה, אך בחורף הוא קפוא,? האם היא עדיין מחיצה - או לא?
. .. יש פוסקים (היעבץ ואחרים) שהתירו לטלטל, מאותו נימוק, שכן כמו שהקרח \שלג אינו מהווה מחיצה כיון שהם נימוחים ואינו מתקיים,מאותה סיבה אינו מבטל מחיצה שהתקיימה.
.
3. נטילת ידיים בכלי- בשלג . נפסק בשוע שאם ריסקן עד שנעשו מים זה כשר, אבל טבילת ידיים בשלג (40 סאה) מותר בלי ריסוק והפשרה,
3, .ומה עם ריסוק בשבת ? לרשי אסור משום מוליד (את המים), לרמבם ולרשבא גזירה משום משום סחיטת פירות,
4, האם השלג הוא - אוכל או משקה ?
זו השאלה העיקרית הנוגעת להרבה דינים.
. .בנדה (יז,א) מבואר שאינו לא אוכל ולא משקה ,וגם נטמא מקצתו לא נטמא כולו,משום שהפתיתים= (הקורט- ברשי) אינם מחוברים כולם יחד, וברייתא זו הפכה מקור לדיון במרחשת לעניין הכשרת השלג למקווה ולעוד הרבה דינים.
5, טבילה במקווה שבו שלג (לפני שנמסו, וגם ללא העברות ואין כאן חשש שאובין) ?
. .למעשה דבר זה נדון כבר במשנה:והעידו אנשי מידבא משמו (ר ישמעל) שאמר להם: צאו והביאו שלג ועשו מקוה בתחלה" (מקוואות ז,א). וגם בפוסקים ראשונים ואחרונים הרבו לדון בכך:
* ובקיצור:
, יש לנו שיטת רבינו שמריה שמותר לטבול בשלג בעודו שלג.
* ושיטת רשי הרמבם והרא"ש שיכול לעשות מקוה לכתחילה משלג, וי"א אפילו מותר לטבול בו בעודו שלג.
* וגם הרז"ה סבר כזה,אלא הוא אמר שיש פסול שאיבה בשלג ' ואפשר לפתור עי העברה בפשוטי כלי עץ.
* ור. אליעזר מביה"ם ורבינו שמחה סברו שמותר לעשות מקוה לכתחילה משלג ולטבול בו רק לאחר שנפשר,
* . ובשולחן ערוך יורה דעה סימן רא סעיף ל: אין שאיבה פוסלת אלא במים, אבל השלג והברד והכפור והמלח והטיט ... ולא עוד, אלא אפילו עשה כל המקוה משלג או כפור או ברד שהביאו בכלי ועשה מהן מקוה, כשר.
* .והרמ"א הגה וכשמשער שיעור המקוה בשלג ימעך חללו תחילה ואז מותר לטבול בו כמות שהוא ויש מחמירין לטבול בכל אלה עד שנימוחו ונעשו מים וטוב להחמיר לכתחילה ". ומשמע מסתימת המחבר,
שהמחבר סבר שמותר לטבול בו כשהוא שלג,
חלק מהדיונים הם כנל * לפסול "שאובים" - בהעברת השלג והקרח בכלים. * "הויית" המקוה היא "על ידי טומאה" - בכלים טמאים. * המקוה נעשה מכוח "תפיסת יד אדם" - שהביא שלג.* שאינו קרוי משקה, *ושהפתיתים אינם מחוברים ולכן אין כאן 40 סאה,* וכן שאין מטבילין בכיפין, ועוד.
6, כיסוי הדם בשלג מה דינו ?
. .ניתן לכסות בשלג ,על סמך הפסוק באיוב "כי לשלג יאמר הוא ארץ" (לז,ו), ועכ כתב הב"י שאלו דברי יחיד ואין סומכין עליהן,
. .לפי הדין ניתן לכסות את הדם בכל דבר הנקרא עפר או במה שאפשר להצמיח בו זרעים.ולכן לפי כלל זה, ניתן לכסות את הדם בכל אדמה או חול, וכן בזבל או באפר הנותר מן השריפה ואף בנעורת של פשתן או נסורת של חרשים אך אין לכסותו במלח, בגופרית או בשלג משום שאינם עונים על התנאים.
למעשה הראשונים נחלקו, האם מותר לכסות את הדם בכיסוי שכנראה לא יחזיק מעמד זמן רב, כגון בשלג שבסופו של דבר יימס (כך האור זרוע), ומחלוקת זו תלויה בשאלה: אם מעשה הכיסוי הוא העיקר - ניתן אולי להסתפק בכיסוי כלשהו; אם העיקר שהדם יהיה מכוסה - סביר שלא די בכיסוי זמני .
7, השלג שבא עם הקור -מה השפעתו על עיבור השנה ?
. .בגמרא בסנהדרין (יא,א) "תנו רבנן אין מעברין את השנה אלא אם כן היתה צריכה מפני הדרכים ומפני הגשרים ומפני תנורי פסחים ומפני גליות ישראל שנעקרו ממקומן ועדיין לא הגיעו אבל לא מפני השלג ולא מפני הצינה" . ובמפרשים בהלכות קידוש החודש ברמבם ביארו: " לא מפני השלג לפי שיכולין להתחמם בבגדים או בחמימות המדורות" . והר זוין במוכיח מכאן : א- שהשלג באי (לא היה כבד) ולא היה מקלקל את הדרכים, ב- שהקור לא היה נורא ,ואפשר להתמם בבגדים וכדומה, ואינו מניעה לעלות לרגל. ג - שהשלג היה מצוי אף בסוף החורף !
8, השלג כמשל:
א- שלג הלבנון (לשון =לובן) הנמצא שם כל השנה ,כסמל לקשר יציב וקבוע בין השם לעם ישראל: כנאמר בירמיהו " (יח 14 ) : הֲיַעֲזֹב מִצּוּר שָׂדַי שֶׁלֶג לְבָנוֹן? שאלה ריטורית כ,שהתשובה היא - לא יעזוב !
ב - וכמו שלא צפויה צינת שלג בקיץ ומטר ביום קציר כך לא צפוי ואף לא ראוי שכסיל יקבל כבוד: "כַּשֶּׁלֶג בַּקַּיִץ וְכַמָּטָר בַּקָּצִיר כֵּן לֹא־נָאוֶה לִכְסִיל כָּבוֹד" (משלי כו 1).
ג - אשת החייל המתגברת על כל הקשיים: לֹא־תִירָא לְבֵיתָהּ מִשָּׁלֶג (משלי לא ,כד).
ד - כצרעת וכעונש :וַיּוֹצִאָהּ וְהִנֵּה יָדוֹ מְצֹרַעַת כַּשָּׁלֶג (שמ׳ ד,ו). צרעת עלולה להיות עונש מהשם: כך צרעת מרים וְהִנֵּה מִרְיָם מְצֹרַעַת כַּשָּׁלֶג (במ׳ יב ,י) וכך צרעת נעמן וַיֵּצֵא מִלְּפָנָיו מְצֹרָע כַּשָּׁלֶג (מל״ב ה,כז).
9, צבע השלג, בהלכה וכסמל:
"זכו נזיריה משלג"(איכה ד,ה) , וגם "תְּחַטְּאֵנִי בְאֵזוֹב וְאֶטְהָר תְּכַבְּסֵנִי וּמִשֶּׁלֶג אַלְבִּין" (תהלים נא 9), אבל גם בהלכה, לגבי מראות המצורע-
"מראות נגעים שנים שהן ארבעה.בהרת עזה כשלג,"(נגעים א,א) והגמראשם " עזה בלבנוניות,שאין לבנה יותר הימנה.
ובשבועות (ו,ב) "ומנלן דבהרת עזה היא אמר אביי אמר קרא -ואם בהרת לבנה היא - היא לבנה ואין אחרת לבנה. למרותשגם בשלג יש גוונים שונים כפי שתוס שם מבארים" ומיהו אפשר שבכל אחד יש כמה מראות שיש שלגים לבנים זה מזה וכולן מראה שלג ", (ה,ב)
ונסיים במובאה מהתפילה: "הלבן חטאינו כשלג וכצמר, כמו שכתוב אִם יִהְיוּ חֲטָאֵיכֶם כַּשָּׁנִים כַּשֶּׁלֶג יַלְבִּינוּ אִם יַאְדִּימוּ כַתּוֹלָע כַּצֶּמֶר יִהְיוּ. בב"א.
הדברים נידונים בארוכהבפוסקים ובמרוכז אצל הר ש,י, זוין.