למה הרב ציווה להוסיף אותיות לעשרת הדברות ? ולמי התכוון האב"ע ?
פורסם: ד' ינואר 19, 2022 10:36 pm
למה הרב ציווה להוסיף אותיות לעשרת הדברות ?
ולמי התכוון האב"ע ? פרשת יתרו.
ראה בתגובות - על מסלפים שניסו לשנות את הכלול בהן.
מנין ?
הבעייה מתחילה הרבה קודם, מי בכלל התיר לשים מעל ארון הקודש את עשרת הדברות?
בכל הפסיפסים \ציורים (דורא אירופוס) של בתיהכנ של זמן חזל והראשונים עד ללפני מאות שנים, ל א היו לוחות מעל ארון הקודש ! בסוסייה בבית שאן יש גמלון ובו קונכייה או מנורה תלוייה, וכך גם בבית אלפא נערן יריחו ועוד רבים.(ראו צילום - בהמשך).
יותר מכך כאשר החלו לעשות זאת היו רבנים שהתנגדו לכך מאותה סיבה שהרמבם פסק לא לעמוד בקריאתה, בגלל מה שמוזכר בחזל על המינים וכו, למעשה הנוהג לעשותם הפך למקובל ונפוץ בכמעט כל בתיהכנ.
אבל יש כאלה שאכן נזהרים - וכותבים רק אותיות :א,ב,ג, וכו.
ראשון או אחרון
רגע אבל איזה עשרת הדברות נכתוב הראשונות או האחרונות ?
..בקרוב למאה אחוז מבתי הכנסת יש את הנוסח של הדיברות הראשונות מחומש שמות, "זכור את יוםהשבת"
. אבל בבית הכנסת במעמעלסדורף, שבדרום גרמניה, נחשפו "לוחות הברית", שנכתבה, ככל הנראה, אחרי המאה ה-16, ושם היה כתוב "שמור את". וכך גם בית הכנסת בווירצבורג,ועוד באיזור ההוא.
. בעצם, לכאורה נכון היה לכתוב את "שמור את", שהרי הלוחות הראשונים נשברו ועל הלוחות השניים, נכתב "שמור את והלוחות השניים לכאורה "קובעים" לנו יותר מהראשונים.
ויש אולי ראייה מתפילת שמונה עשרה בשחרית של שבת, בה אנו מתפללים "ושני לוחות אבנים הוריד בידו, וכתוב בהם שמירת שבת"- ולא "זכירת שבת".
ביכנ הרמבן
. והנה הגענו לסיפור בבית הכנסת ברמבן שברובע היהודי ישנם לוחות ועליהם אכן כתוב "שמור" ולא זכור !אז למה הרב נזעק ?
כי בלוחות השניות יש אותיות ו'. "ולא תנאף", "ולא תגנוב" וכו', כפי שמופיע בדברות בפרשת "ואתחנן" ! וכך אכן נעשה: בלוחות הברית שבביכ"נ הרמב"ן, ברובע היהודי בירושלים, חרטו על הלוחות "שמור" ואז שינו גם בצד השני והוסיפו את הו"ו במקום הראוי, וזאת לפי עצת הגאון הרב אביגדור נבנצל.
ולמי התכוון האב"ע ? פרשת יתרו.
ראה בתגובות - על מסלפים שניסו לשנות את הכלול בהן.
מנין ?
הבעייה מתחילה הרבה קודם, מי בכלל התיר לשים מעל ארון הקודש את עשרת הדברות?
בכל הפסיפסים \ציורים (דורא אירופוס) של בתיהכנ של זמן חזל והראשונים עד ללפני מאות שנים, ל א היו לוחות מעל ארון הקודש ! בסוסייה בבית שאן יש גמלון ובו קונכייה או מנורה תלוייה, וכך גם בבית אלפא נערן יריחו ועוד רבים.(ראו צילום - בהמשך).
יותר מכך כאשר החלו לעשות זאת היו רבנים שהתנגדו לכך מאותה סיבה שהרמבם פסק לא לעמוד בקריאתה, בגלל מה שמוזכר בחזל על המינים וכו, למעשה הנוהג לעשותם הפך למקובל ונפוץ בכמעט כל בתיהכנ.
אבל יש כאלה שאכן נזהרים - וכותבים רק אותיות :א,ב,ג, וכו.
ראשון או אחרון
רגע אבל איזה עשרת הדברות נכתוב הראשונות או האחרונות ?
..בקרוב למאה אחוז מבתי הכנסת יש את הנוסח של הדיברות הראשונות מחומש שמות, "זכור את יוםהשבת"
. אבל בבית הכנסת במעמעלסדורף, שבדרום גרמניה, נחשפו "לוחות הברית", שנכתבה, ככל הנראה, אחרי המאה ה-16, ושם היה כתוב "שמור את". וכך גם בית הכנסת בווירצבורג,ועוד באיזור ההוא.
. בעצם, לכאורה נכון היה לכתוב את "שמור את", שהרי הלוחות הראשונים נשברו ועל הלוחות השניים, נכתב "שמור את והלוחות השניים לכאורה "קובעים" לנו יותר מהראשונים.
ויש אולי ראייה מתפילת שמונה עשרה בשחרית של שבת, בה אנו מתפללים "ושני לוחות אבנים הוריד בידו, וכתוב בהם שמירת שבת"- ולא "זכירת שבת".
ביכנ הרמבן
. והנה הגענו לסיפור בבית הכנסת ברמבן שברובע היהודי ישנם לוחות ועליהם אכן כתוב "שמור" ולא זכור !אז למה הרב נזעק ?
כי בלוחות השניות יש אותיות ו'. "ולא תנאף", "ולא תגנוב" וכו', כפי שמופיע בדברות בפרשת "ואתחנן" ! וכך אכן נעשה: בלוחות הברית שבביכ"נ הרמב"ן, ברובע היהודי בירושלים, חרטו על הלוחות "שמור" ואז שינו גם בצד השני והוסיפו את הו"ו במקום הראוי, וזאת לפי עצת הגאון הרב אביגדור נבנצל.