הודעהעל ידי אשרי יושבי ביתך » ד' ינואר 19, 2022 8:29 pm
המשך:
עניין קלף ודוכסוסטוס
בהקדמה לסוגיא של גויל קלף ודוכסוסטוס יש לבאר את מציאות הדברים.
העור כשמפשיטים אותו מהבהמה יש בו ג' חלקים שיש לדעת אותם. העור עצמו מחולק ל-ב' חלקים:
א. קליפתו החיצונה שבה צומחות השערות והיא חזקה ודקה.
ב. הוא עיקר העור עצמו.
ג. ובנוסף לכך יש שכבה נוספת של שומנים הדבוקים לעור מצידו הפנימי, ושומנים אלו הם בין הבשר לעור, ואין צורתם שווה וחלקה.
אלו הם ג' החלקים החשובים לדעתם. ויש המחלקים חלקי העור לעוד כמה חלקי חלקים, אולם אין להם משמעות בהלכה, שא"א לחלקם זמ"ז בשופו"א.
והגוויל הוא העור כמות שהוא שנקלף מן הבהמה, ויש בו כל ג' החלקים האלו, והשומנים הדבוקים בו שאינם חלקים ונאים נותנים לו את שמו "גוויל" כאבני דלא משייפן [כאבנים לא משוייפות], כי גם העור לא משוייף וחלק, ודין הגוויל ליכתוב עליו מצד השיער כי הלא בצד הבשר דבוקים בו השומנים ואינו חלק וראוי לכתיבה. הוא כשר לס"ת ומזוזה, ופסול לתפילין מהללמ"ס. ובזמנם לא הסירו את השומנים הדבוקים בעור, רק היו בעלי המלאכה מחלקים את העור לשניים: חלק א' הוא הקליפה החיצונית שבה השיער והיא קרויה כיום "ליצא" החלק השני הוא קלף העור שבצידו השני דבוקים השומנים. והיו חולקים העור לפני עיבודו בעפצים, לאחר הסיד שהסיר את שערו, וזה ייתכן רק בעורות כבשים ולא בעורות עגלים כנהוג כהיום. ואחר שחילקו את העור ל-ב' חלקים חלק א' קרוי קלף וחלק ב' קרו דוכסוסטוס, ורבו בו השיטות מזמן הגאונים. ואין לנו לילך רק אחר מה שפסקו מורי דרכנו השו"ע ונושאי כליו, וכך פירשו, כי החלק הדק שהוא השכבה החיצונית של העור הוא הקלף וכתיבתו מצד הבשר וכשר לס"ת, תפילין ומזוזה, וחלקו השני הוא הדוכסוסטוס וכתיבתו בצד החיתוך בצד השיער [כי בצידו השני דבוקים השומנים] וכשר רק למזוזה [ולמזוזה הוי מצווה מן המובחר]
ובעל התרומה [סי' קצ"ד בסופו] כתב על זמנו שכבר אינם בקיאים לחלק העור כראוי שיהיה אפשר לכתוב על ב' החלקים, ולכך יקח מה שעבה וראוי לכתיבה, ותלוי איזה צד הוא. אם צד שיער הוא העבה ה"ז קלף, ואם צד בשר הוא העבה ה"ז דוכסוסטוס. והיודע מציאות העור מבין כי אלו שחילקו העור לא חילקו בין העור לליצא, אלא חתכו בסכין חד את העור באמצעו [לאחר הסיד שעיבה את העור], ולכך יכלה התוצאה לצאת שונה בכל פעם.
אמנם אנו מסירים את השומנים היטב היטב ולא מחלקים את העור לשניים, א"כ אינו גוויל, כי העור הוחלק ויושר וא"כ חשיבותו אחר עיקרו שהוא הקלף [מה שקרוי הליצא]. ולכך דינו כקלף וכשר לכל וכתיבתו בצד הבשר. ובספרי תורה המעובדים בעפצים רגילין לכותבם בצד שיער וכך הוא המנהג בכל הדורות, אף שהסירו מחלקם את השומנים וברמ"א [סי' רע"א] מכשיר הדבר בדיעבד, ואולי סמכו ע"כ שמן הסתם נשארו מעט חלקי שומן על העור ולכך הוי גוויל [כי לא היו מכונות כהיום המסירות את השומנים, ולא כתבו על צד זה וא"כ לא טרחו מאד לישרו וליפותו]. או שסברו שכיוון שלא החליקו ותיקנו צד הבשר לכתיבה ואם יכתבו בו תהיה הכתיבה מפוזרת והדיו יתפשט לכאן ולכאן, וא"כ נחשב עדיין כגוויל, כי עדיין אין ראוי צד הבשר לכתיבה [משא"כ עורות דידן המעובדים בסיד אזי צד הבשר ראוי לכתיבה יותר מצד השיער], ומ"מ ודאי כשר הדבר, וכך נהגו כל גדולי עולם, ואולי ראוי למהדרין לכתוב ס"ת המעובד בעפצים, וכותבים בצד השיער, שלא יורידו כל השומנים לגמרי בכדי שישאר העור גוויל בודאי.
והנה כיום רגילים לשייף את העור מצד הליצא שיוף רב כדי ליפות לדקק ולרכך את הקלף [ שלא יהיה עב וקשה, כי הליצא נותנת לקלף קושי, וגם רוצים שיהיה הקלף יותר דק]. ורוב הקלפים המשמשים לס"ת כיום הליצא מקולפת לגמרי ברוב או בכל חלקי הקלף, וא"כ נחשב כמי שקילפו את הליצא והוי דוכסוסטוס.
ומה שכותבים בצד הבשר ולא בצד השיער אינו קשה, כי מה בדוכסוסטוס כותבים בצד השיער, הוא מטעם שבצד הבשר נשארו בו השומנים ואינו ראוי לכתיבה, אבל כיום שמתקנים צד הבשר כראוי, מן הסתם עדיף שיכתבו בצד הבשר, וא"כ למזוזה ה"ז מצווה מן המובחר. אבל לס"ת נפסק שדוכסוסטוס פסול ולתפילין ודאי פסול. ואיך יוכשרו קלפים כיום. ובזמן הראשונים כבר קילפו בצד השיער וכ' בתוס' דאינו דוכסוסטוס, משום שלא קילפו כל חלק הליצא ונשארה שלמה, רק קילפו ממנה מעט לישרה וליפותה, באופן שגם אם היו מחלקים העור לשנים, ג"כ היו מקלפים כך מחלק הקלף [הליצא], אבל כיום שידוע ומבורר אצל כל מבין ומכיר בטיב מלאכת הקלף וסימניו, שמקלפים הליצא כולה ברוב מקום הקלף, היאך יהיה כשר לס"ת.
ובנשמת אדם מפרש ענין הקלף הדוכסוסטוס, שיש לעור ב' קליפות: א. בצד השיער והוא הליצא. ב. בצד הבשר, וכל העור באמצעו נטפל לאחד מן הקליפות, ואם הורידו קליפת השיער ונשאר העור עם קליפת הבשר ה"ז דוכסוסטוס, ואם הורידו קליפת הבשר ונשארה קליפת השיער ה"ז קלף. ולדבריו קלפים המגורדים ה"ז דוכסוסטוס, אינם בעיקר דבריו לא הבנתי מהו קליפת צד הבשר. אם נתכוון לשומנים הדבוקים לעור, וכי איזה חשיבות יש להם שיטפל העור עצמו אליהם ויקרא שמו ע"ש השומנים האלה, ואולי כוונתו לסוף העור בצד הבשר, שיש לו קרום דק מאד ואינו ניכר וא"א להפרידו בשום אופן, [ובעיני חכמי הטבע של זמננו קרום זה נחשב לחלק שומני, ולא לחלק מן העור, והוא כמו שכבות קרום שיש על הכבד והכליות וכו' שכך ברא ה' קרום לסיים איבר וחלק שבגוף. אמנם בעין שלנו קרום זה נראה כסוף העור וכחלק ממנו. ולאחר העיבוד בסיד ולאחר המתיחה כשאין שכבת שומן על העור, ניתן לראות מול אור החשמל כעין ברק על העור, וזהו הקרום הזה.] אמנם ה"ז צ"ע מה חשיבות יש לקרום זה שאינו ניכר וידוע עד כדי שכל העור יטפל אליו, בפרט שלאחר עיבוד בעפצים אינו ניכל כלל קיומו, גם לדבריו באם נשייף העור מ-ב' צדדיו ונסיר ב' הקליפות שלו, לא יהיה לא קלף ולא דוכסוסטוס, [מכיוון שהעור בעצמו אינו נחשב כלום], ויפסל לכל, ומנין דבר זה. וודאי פשטות הראשונים אינו כן.
ובחת"ס [או"ח תשובה ג'] פירש עניין הגוויל קלף ודוכסוסטוס, שעיקר הדבר תלוי היכן תיקן את העור לכתיבה. שאם לא תיקנו בשום צד, והרי בצד הבשר א"א לכתוב מפני השומנים, א"כ כתיבתו בצד השיער, וה"ז גוויל, ואם תיקנו בצד הבשר לכתוב עליו ה"ז קלף, ואם תיקנו בצד השיער לכתוב עליו ה"ז דוכסוסטוס, כי צד הבשר הוא המוכשר ביותר לכתיבה ולכך אם תיקנו לכתיבה ה"ז כשר לכל. ולדבריו יהיה תמוה מדוע דוכסוסטוס גרוע מן הגוויל, והלא רק הטיב והכין צד השיער לכתיבה, ויותר טוב מלא הכשירו כלל. ואם נאמר שמ"מ הגוויל מתקיים יותר מן הדוכסוסטוס כי יש בו את הליצא ולכך מעלת הגוויל על הדוכסוסטוס, א"כ יודה החת"ס גם שהקלף מובחר מן הדוכסוסטוס, מפני חוזק הליצא שאיננה בדוכסוסטוס [ולכך כשרה רק למזוזה].
גם יש לתמוה שנאמר בגמ' ונפסק להלכה שלמזוזה מצווה מן המובחר שתכתב על הדוכסוסטוס, ואיך ייתכן שהידור יש לכתוב על הגרוע, ודוכסוסטוס הרי גרוע מן הכל. אלא מפני שמעלת הקלף והגוויל, בכך שמשתמרים לזמן רב מפני חוזק הליצא ובמזוזה שנבדקת אחת ל-ג' שנים ומחצה מחד, ובקל אפשר להחליפה, ומאידך הכתב עלול לימחק מפני השמש והמים, א"כ הידור יש בה לכתוב על הדוכסוסטוס שאין בו את הליצא הקשה, ועי"כ הקלף רך ופתוח לקבל את הדיו לתוכו ועי"ז הכתב מתקיים יותר על העור [וזוהי הסיבה שהסופרים מעדיפים קלף שמגורד הליצא, שהוא רך וטוב יותר לכתיבה כי הדיו נקלט יותר טוב בעור.] וא"כ יהיה ברור שההידור בדוכסוסטוס למזוזה הוא מפני שאין בה את חלק הליצא. ומעליותא של הגוויל וקלף על פני הדוכסוסטוס איננו מפני הכשר הכתיבה, אלא מפני היותו מתקיים לזמן רב, ובתפילין יש את ב' החומרות, שיהיה הקלף מתקיים לזמן רב, ולכך צריך את הליצא וגם שהכתב יהיה במקום הראוי וזהו בצד הבשר. ואין החת"ס חולק בכך אלא שאינו מדבר אלא על צד הכתיבה, מדוע בגוויל כותבים בצד זה ובקלף בצד זה וכו', ולא על פירוש מהו הקלף והדוכסוסטוס, עי"ש היטב. ובבה"ל כ' דמשמעות החת"ס שאם הכשירו לכתיבה צד הבשר אף שגירדו כל צד השיער לגמרי ג"כ כשר כקלף לס"ת ותפילין. [ולא כהנ"ל].
אמנם יקשה מאד לפירושו דהלא בתוס' ובשאר ראשונים הקשו על מנהגם [בקלף כעין שלנו המעובד בסיד ואינו מחולק באמצעו] איך מגררים צד השיער ואם יגררוהו ה"ז דוכסוסטוס, וכתבו שאי"ז כך, כי לא הסירו כל חלק הקלף רק גיררוהו מעט, ונשאר הקלף [הליצא] כולו, שאף אם היו מחלקים העור לשנים ג"כ היו מגררים אותה מעט והיתה נשארת הליצא שלמה. והרי מוכח בבירור מדבריהם שאם גיררו צד השיער לגמרי וגיררו הליצא עד העור עצמו, ה"ז דוכסוסטוס ופסול לתפילין וס"ת, אף שתיקנו צד הבשר לכתיבה. וה"ז דלא כהבנת הביה"ל בדעת החת"ס.
ובאמת ישנם דעות בראשונים שדוכסוסטוס כשר לס"ת, ואף שנפסק שפסול, מ"מ הלא דעת הרמב"ם ושאר גאונים שהעור בצד הבשר הוא הקלף [ולא כמו שנפסק בשו"ע] ומקום כתיבתו בצד הבשר כמו שאנו עושים כיום, וא"כ הלא גם לדעת הרמב"ם וסיעתו ס"ת דידן המגורדים לגמרי כשרים לס"ת [וידוע שאף שהב"י למד בדעת הרמב"ם כמו שפסק, מ"מ לא ראה את תשובות הרמב"ם שבהם מפורש היטב שכוונת הרמב"ם היתה להיפך. ואף שלא נזוז מפסק השו"ע, כי כך פסק, ויש דעות רבות בראשונים וגאונים כדבריו, מ"מ נוכל אולי לסמוך כיום ע"ד הרמב"ם להכשיר ס"ת דידן, אחרי שהב"י נתכוון לפסוק כהרמב"ם.] וא"כ יתכן דיש להקל לסמוך על דעתם להכשיר הס"ת אחר שאין חובת ס"ת מדאורייתא ואיננה חובה גמורה על כל יחיד ויחיד. וצ"ע.
אבל בתפילין וודאי ראוי לחוש שאם גירדו כל הליצא עד תומה ונשאר רק העור עצמו שלא לסמוך להקל בכך. אבל באם גירדוה רק מעט ונשארה הליצא ע"פ כל הקלף ודאי כשר לכתחילה אף לתפילין כמש"כ בתוס' ושאר ראשונים שה"ז קלף גמור.
אני הכותב בקי מעט במלאכת העיבוד בעזרת ה' יתברך ושלוחיו הטובים, ואינני בעל הוראה, ואין כוונתי בדברים אלו אלא כתלמיד המציע דברים לפני רבו.