סנה ופטל, שרשרת של טעויות.
פורסם: ב' דצמבר 20, 2021 3:53 pm
אפשר לקבל שתייה מהמאלינס ?
ולמה מיץ מתוק סתם זה על שם הסנה ?
ומהו הפכו של ענבי הגפן בענבי הגפן ?
השבוע יש לנו בחומש - את מעשה משה והסנה ,
אבל מהוא הסנה ? והאם הוא מוכר בחזל = ובפוסקים ?
א.
הסנה מוזכר בתנך 6 פעמים כאשר 5 מתוכן בפרשת שמות, ובהקשר של מפגש הקב"ה עם משה. ופעם אחת ככינוי לקבה- בחומש דברים :וּמִמֶּ֗גֶד אֶ֚רֶץ וּמְלֹאָ֔הּ וּרְצ֥וֹן שֹׁכְנִ֖י סְנֶ֑ה ,,
לפי המדרשים והמשלים בחזל יש לצמח הנקרא היום פטל את כל הסימנים שבסנה: הסנה שפל \הסנה גדל על כל מים \ מה הסנה הזה עושין אותו גדר \ מה הסנה..וכשהוא מוציאה מסתרטת (יש לו קוצים המוטים כלפי מטה. קוצים במבנה זה מאפשרים כניסה אל תוך הסבך אך מונעים את היציאה ממנו). מה הסנה עושה קוצין ועושה וורדין (פרחים וורודים) ולכן מכונה גם בשם זה:וליזל להיכא דאיכא וורדינא ... ולפסקי ולימא הכי הסנה הסנה וכו - במסכת שבת. ועוד.
. ודומה הוא לזיווג כושל של אדם, בגמרא בפסחים :תנו רבנן: לעולם ימכור אדם כל מה שיש לו וישא בת תלמיד חכם, וישיא בתו לתלמיד חכם. משל לענבי הגפן בענבי הגפן, דבר נאה ומתקבל. ולא ישא בת עם הארץ - משל [u]לענבי הגפן בענבי הסנה[/u], דבר כעור ואינו מתקבל" (פסחים, מט ע"א).
. שכן פירות הסנה יש להם אשכול פירות הדומה לענבים, אך הם משחירים , קטנים והמיץ מועט, ובהשוואה לענבים ולתירוש - הוא דל מועט ונחמה לעניים, ומכאן הנמשל לדברי הגמרא,
ב.
גם בתרגומים השונים בהם מופיע שמם הלועזי ,כגון: בשבעים הסנה הוא בוטוס שהוא
שמו היווני של הפטל. ובוולגטה מופיע השם הלטיני רובוס.
על הקשר בין הסנה והשמות היווני והלטיני מעיד גם אסף הרופא בן המאה ה – 6: "״הסנה בלשון יוון נקרא באטוס ובלשון רומיים רובו״.
. מאוחר יותר בראשונים בדיונים הלכתיים בקשר ל חיובי :ערלה\ מעשרות \ברכת הנהנין (״בורא פרי האדמה״ או ״בורא פרי העץ״) הוא כונה ענבי סנה וגם תותי סנה . "תני ר' חיננא בר פפא: חרובין שילשולן הוא חנטן וכל השחורין כגון עינבי הדס ועינבי סנה, משינקידו...משיעשו נקודות נקודות שחורות" (ירושלמי, מעשרות ).
. אולם בתוס כבר כתוב "תות",הילכך היה אומר ה"ר יצחק (ר"י הזקן) תותין הגדלין בסנה וכיוצא בהן מברכין עליהן בפה"ע שמין אילן הם ,וכן ברא"ש (ברכות, מ ע"א) שכינה את פירות הפטל בשם "תותים הגדלים בסנה":
. בחיי אדם ובמשנה ברורה ר"ג ועוד בדיון הלכתי : העץ \ אדמה, הוא נקרא -" מאלינעש - ראיתי בעיני שהוא אילן ממש ומתקיים משנה לשנה, וכמדומה שגם 'ברומבר' מתקיים משנה לשנה, ולכן ראוי לברך על מאלינעס בפה"ע," (זה מגיע מגרמנית ומיידיש).
ג.
ומקודש- לחול:
. בספרות הבוטאנית הוא נקרא הפטל הקדוש, וגם אצל המינים ,שכן הוא מזוהה עם הסנה של משה, ומגדלין אותו באיזור סנטה קתרינה, המזוהה(בטעות כנראה) להר סיני, אצל המינים נוספו בו רמזים נוספים הקשורים לע"ז שלהם ואכמ"ל,
. אז היו לנו 'ענבי' שהפכו ל 'תותים' ,אבל מהיכן צמח לו בעברית ה'פטל ', שפשט וכבש והעלים את השמות הישנים, כדי כך שבשנות ילדותי מי שחשק במיץ ממותק כלשהוא ,ביקש "מיץ פטל"\ גזוז , ולסירופ הממותק - עד היום קוראים "פטל" .
. כמובן זה מחודש בעברית אבל על סמך מה ? על סמך ירושלמי - איה להלן.
ד.
ירושלמי בתענית יד :
"אמר ליה מישנגח ר' מיכל עימן פטל (בקמץ) ציבחד יומא דין א"ל אין.“
, במפרשי הירושלמי עצמו בתענית יד, א, על פטל: יש שני פירושים , 1 - לאכול עימי מעט " גרוגרות" היום הזה,,,,
. 2 - ,,לאכול עימנו מעט " מעוף" היום הזה , פטל מלשון-מאכל חשוב,,,,
ה.
איך בדיוק המחדשים חיברו את המילה סנה לפְּטָל ולְפֶטֶל,, בשרשרת של טעויות , זה קרה על סמך תרגום מסויים של המילה 'פטל' - לפירות יער בכלל , העתיקוהו לפטל= סנה - בסגול, על משקל =שקל. מדגיש הזיהוי של סנה עם הצמח פטל הוא נכון ! אלא ששמו המקורי במקורותינו אינו פטל !
. בחלוף השנים ועם הידלדלות היישוב היהודי בארץ־ישראל נשתכח שמו העתיק של הצמח. עם זאת, נדרש שם כלשהו לכנותו, שכן רבנים היו צריכים לעסוק בסוגיות הלכתיות הקשורות בפירותיו, שכידוע צומחים גם באירופה, . כיוון שהוראת המילה סנה נשכחה, הפוסקים באירופה השתמשו בשמות לועזיים, בדרך כלל שיבושים של בְּרוֹמְבִּירֵן (גרמנית: פטל שחור) ויָגוֹדָה (רוסית: פרי יער).
המשך להלן
ולמה מיץ מתוק סתם זה על שם הסנה ?
ומהו הפכו של ענבי הגפן בענבי הגפן ?
השבוע יש לנו בחומש - את מעשה משה והסנה ,
אבל מהוא הסנה ? והאם הוא מוכר בחזל = ובפוסקים ?
א.
הסנה מוזכר בתנך 6 פעמים כאשר 5 מתוכן בפרשת שמות, ובהקשר של מפגש הקב"ה עם משה. ופעם אחת ככינוי לקבה- בחומש דברים :וּמִמֶּ֗גֶד אֶ֚רֶץ וּמְלֹאָ֔הּ וּרְצ֥וֹן שֹׁכְנִ֖י סְנֶ֑ה ,,
לפי המדרשים והמשלים בחזל יש לצמח הנקרא היום פטל את כל הסימנים שבסנה: הסנה שפל \הסנה גדל על כל מים \ מה הסנה הזה עושין אותו גדר \ מה הסנה..וכשהוא מוציאה מסתרטת (יש לו קוצים המוטים כלפי מטה. קוצים במבנה זה מאפשרים כניסה אל תוך הסבך אך מונעים את היציאה ממנו). מה הסנה עושה קוצין ועושה וורדין (פרחים וורודים) ולכן מכונה גם בשם זה:וליזל להיכא דאיכא וורדינא ... ולפסקי ולימא הכי הסנה הסנה וכו - במסכת שבת. ועוד.
. ודומה הוא לזיווג כושל של אדם, בגמרא בפסחים :תנו רבנן: לעולם ימכור אדם כל מה שיש לו וישא בת תלמיד חכם, וישיא בתו לתלמיד חכם. משל לענבי הגפן בענבי הגפן, דבר נאה ומתקבל. ולא ישא בת עם הארץ - משל [u]לענבי הגפן בענבי הסנה[/u], דבר כעור ואינו מתקבל" (פסחים, מט ע"א).
. שכן פירות הסנה יש להם אשכול פירות הדומה לענבים, אך הם משחירים , קטנים והמיץ מועט, ובהשוואה לענבים ולתירוש - הוא דל מועט ונחמה לעניים, ומכאן הנמשל לדברי הגמרא,
ב.
גם בתרגומים השונים בהם מופיע שמם הלועזי ,כגון: בשבעים הסנה הוא בוטוס שהוא
שמו היווני של הפטל. ובוולגטה מופיע השם הלטיני רובוס.
על הקשר בין הסנה והשמות היווני והלטיני מעיד גם אסף הרופא בן המאה ה – 6: "״הסנה בלשון יוון נקרא באטוס ובלשון רומיים רובו״.
. מאוחר יותר בראשונים בדיונים הלכתיים בקשר ל חיובי :ערלה\ מעשרות \ברכת הנהנין (״בורא פרי האדמה״ או ״בורא פרי העץ״) הוא כונה ענבי סנה וגם תותי סנה . "תני ר' חיננא בר פפא: חרובין שילשולן הוא חנטן וכל השחורין כגון עינבי הדס ועינבי סנה, משינקידו...משיעשו נקודות נקודות שחורות" (ירושלמי, מעשרות ).
. אולם בתוס כבר כתוב "תות",הילכך היה אומר ה"ר יצחק (ר"י הזקן) תותין הגדלין בסנה וכיוצא בהן מברכין עליהן בפה"ע שמין אילן הם ,וכן ברא"ש (ברכות, מ ע"א) שכינה את פירות הפטל בשם "תותים הגדלים בסנה":
. בחיי אדם ובמשנה ברורה ר"ג ועוד בדיון הלכתי : העץ \ אדמה, הוא נקרא -" מאלינעש - ראיתי בעיני שהוא אילן ממש ומתקיים משנה לשנה, וכמדומה שגם 'ברומבר' מתקיים משנה לשנה, ולכן ראוי לברך על מאלינעס בפה"ע," (זה מגיע מגרמנית ומיידיש).
ג.
ומקודש- לחול:
. בספרות הבוטאנית הוא נקרא הפטל הקדוש, וגם אצל המינים ,שכן הוא מזוהה עם הסנה של משה, ומגדלין אותו באיזור סנטה קתרינה, המזוהה(בטעות כנראה) להר סיני, אצל המינים נוספו בו רמזים נוספים הקשורים לע"ז שלהם ואכמ"ל,
. אז היו לנו 'ענבי' שהפכו ל 'תותים' ,אבל מהיכן צמח לו בעברית ה'פטל ', שפשט וכבש והעלים את השמות הישנים, כדי כך שבשנות ילדותי מי שחשק במיץ ממותק כלשהוא ,ביקש "מיץ פטל"\ גזוז , ולסירופ הממותק - עד היום קוראים "פטל" .
. כמובן זה מחודש בעברית אבל על סמך מה ? על סמך ירושלמי - איה להלן.
ד.
ירושלמי בתענית יד :
"אמר ליה מישנגח ר' מיכל עימן פטל (בקמץ) ציבחד יומא דין א"ל אין.“
, במפרשי הירושלמי עצמו בתענית יד, א, על פטל: יש שני פירושים , 1 - לאכול עימי מעט " גרוגרות" היום הזה,,,,
. 2 - ,,לאכול עימנו מעט " מעוף" היום הזה , פטל מלשון-מאכל חשוב,,,,
ה.
איך בדיוק המחדשים חיברו את המילה סנה לפְּטָל ולְפֶטֶל,, בשרשרת של טעויות , זה קרה על סמך תרגום מסויים של המילה 'פטל' - לפירות יער בכלל , העתיקוהו לפטל= סנה - בסגול, על משקל =שקל. מדגיש הזיהוי של סנה עם הצמח פטל הוא נכון ! אלא ששמו המקורי במקורותינו אינו פטל !
. בחלוף השנים ועם הידלדלות היישוב היהודי בארץ־ישראל נשתכח שמו העתיק של הצמח. עם זאת, נדרש שם כלשהו לכנותו, שכן רבנים היו צריכים לעסוק בסוגיות הלכתיות הקשורות בפירותיו, שכידוע צומחים גם באירופה, . כיוון שהוראת המילה סנה נשכחה, הפוסקים באירופה השתמשו בשמות לועזיים, בדרך כלל שיבושים של בְּרוֹמְבִּירֵן (גרמנית: פטל שחור) ויָגוֹדָה (רוסית: פרי יער).
המשך להלן